Tuesday, September 30, 2014

Resepi | Tuna Ibu

Assalamualaikum.

Hai.
Memandangkan semenjak dua ini saya tak ada mood, jadi saya lebih banyak berdiam diri. Huuu...

Tiba-tiba, hari ni terindu pulak dengan blog biskot kejap ada dan tidak ni.
Dan nah, nak up sikit satu entry resepi suka hati warisan turun-temurun.

Haha, warisan turun temurun sangat.
Padahal takpun.

Dari dua minggu lepas lagi saya dah excited nak share resepi ni, tapi asyik lupa je.
Hari ni, baru ada waktu yang terluang. Awak, jangan rindu pulak dekat blog saya ni tau. (Hee bajet ada penunggu entry ke cik Yani? Pfttt !)

Ok, dah tak nak mengarut banyak sangat.

Memperkenalkan, resepi tuna (plain) dalam tin yang diolah-olah bahannya.


Resepi | Tuna Ibu 


RESEPI

  • 1 tin kecik tuna (plain) *kejap lagi saya tunjuk gambar
  • Sedikit cili api (potong kecik-kecik)
  • Mayonis secukupnya
  • Perahan jus limau kasturi / nak lemon pun boleh (sukatan ikut rasa tekak awak)
  • Garam gula (secukup rasa)

CARA-CARA (Step by Step)


Tuna tin kecik (Plain). Gini lah rupanya.

Ini isi dalam.

Ini lah bahan-bahannya. (Masa ni saya gantikan air perahan limau dengan cuka apple, haha)

Cili nanti potong kecik-kecik tau. Kalau nak lagi pedas, letaklah lagi banyak.


Nah mayonis...

Garam, gula secukup rasa.

Letak tuna dalam bekas. Masukkan mayonis.


Masuklah cili api.

Lepas tu, masuk garam gula. Air perahan limau kasturi / lemon.

Haaa dah siap. Sedia untuk dimakan.

Yang ni saya simpan letak dalam peti. Selamat mencuba ~


* Resepi ini sangat sesuai buat ibu ibu yang bekerjaya, nak buat sarapan berat-berat sebelum pergi kerja mesti tak sempat. Jadi kalau dah buat gini, adalah mudah ye. Beli je roti, inti nya dah siap buat letak dalam peti, besok pagi, selet atas roti. Ngap! Haa sebelum ngap, jangan lupa baca Bismillah, baca doa. Kita ni nak makan pun, Allah suka nak bagi pahala. Kalau kita makan tak ingat Dia, makan setakat hilang lapar je la, tapi keberkatannya takde. Rugi ohh.

Oke, setakat itu resepi saya. (Ohhh nama resepi ni saya letak bersempena ia adalah resepi dari ibu saya yang terchenta ! Hehehe)


Selamat mencuba !

Terima kasih sudi baca entry ni.

* Jaga iman, jaga solat.


Assalamualaikum. 

~ Norzayani binti Norhamshah ~

No comments:

Post a Comment

CANVA YEAH ^-^

  Ehh best jugak edit pakai canva ni ya. Haip! Jangan gelak. Saya budak hanya baru belajar. ^-^ Tapi untuk pertama kali ni, aduhai, macam ke...