Thursday, August 28, 2014

Keluarga yang tercinta !


Assalamualaikum w.b.t ...

Selamat Hari Raya...

Tiheee raya dah habis. Tapi ini gambar raya ke empat.
Entri sebelum ni saya kata nak up sikit gambar raya.
Nah gambar raya. Satu cukup lah.
Lagi pun saya bukan retis. Bukan glamour macam tokey "terlajak laris".
Ok, inilah keluarga kecil yang Allah pinjamkan kami (antara satu sama lain) seketika.
Semua ada. Complete. Alhamdulillah.

Tukang ambil gambar : Adik saya (Poksu Cuki)

Lokasi : Taman Seri Putra, Banting. 
*Kalau tak silap la, tak hingat pulak nama taman.

Model gambar : Semua sekali termasuk kawan ibu ayah.

Hari & Tarikh : Khamis & 31 Julai 2014 (4 Syawal 1235H)


Special thanks to : Pak cik Ipin dan isteri. (Rumah Mereka, heee)



Bismillah,

No family is perfect...
We're argue, we fight.
We even stop talking to each other at times, but in the end,
family is family...
The love will always be there.

Dan inilah keluarga kecil pinjaman Allah.
Suka duka itu ada, namun biar kita jadikan ia sebagai kenangan yang kita takkan lupa.
Dapat kita jadikan ia sebagai peringatan supaya kita semua lebih dekat dengan Allah.
Bersyukurlah dengan apa yang kita perolehi.


" Oh Allah, I ask You for Your love, and the love of those who loves You, 
and the love of every action that brings me closer to Your love, 
Allahumma aamiin. "



Love,
Norzayani Binti Norhamshah

Wednesday, August 27, 2014

Tips mudah untuk turun berat secoet dua !

Bismilllah.

Assalamualaikum w.b.t

Ehem tajuk kemain lagi.

Insya Allah, entri ini serba tak ringkas.

Bagaimana nak turunkan berat badan? Nah 10 tips yang saya pernah cuba. Silalah cuba kalau nak.

1) Paling penting, nawaitu, nak kurus bukan untuk nak menunjuk kat orang. Riak namanya tu. Niat saja yang      baik-baik. Contohnya nak mudah beribadah. Contohnya lagi nak sihat dan cergas. :) Sia-sia je kurus, tapi tujuan nak riak. Nauzubillah. Dosa tau riak tu. Betulkan niat dari awal tau.

2) Kedua, minum air masak secukupnya. Tahukah anda? Kalau anda gemuk air, cara paling berkesan untuk turunkan berat badan, ialah meminum air. (Selain pola pemakanan kena jaga.)

3) Next, tolong ELAKKAN MAKANan dan minuman yang MANIS !!! Sebab menurut pengalaman saya yang dah banyak kali 'menipu' sewaktu berdiet, saya membuat kajian pada diri sendiri. Adalah lebih stress nak elakkan makanan yang manis daripada nak elakkan makan nasi. Serius! Pada saya, makanan manis ni umpama 'dadah', boleh ketagih ! (Eh tapi awak janganlah salah ertikan perumpamaan saya tu. Heee...) Makan/minum sikit-sikit bolehlah, jangan tak ambil langsung. Tapi jangan melampau. (Erk itu pun kalau awak nak turunkan beratlah. Kalau tak nak, saya tak paksa.) *air bergas, jangan ambil !

4) Yang keempat, bolehlah kira kalori makanan yang korang ambil setiap hari. Mengikut berat, ketinggian dan keaktifan masing-masing ye. (Macam saya, kalau nak turunkan berat badan, satu hari, saya boleh ambil 1200 kalori je. Kejam ! Sebab itu saya selalu tak ikut. Dan berat pun statik. Turun naik. Turun naik. Sampai dah boring saya nak menimbang diri sendiri. Haha)

5) Seterusnya, jangan nak makan kentang banyak sangat. Diulangi ye, jangan ! Hehe, itu sebenarnya pada diri saya. Sebab kentang itu, karbonya agak tinggi. Kalau makan kentang bebanyak, adui ahduii, memang berat cepat naik. Lepas tu saya dah stress. Lepas tu, kbai. Makan ikut suka. (Heee lepas tu, esoknya tanam azam, "hari ni aku tak nak makan banyak-banyak.")

6) Yang keenam, tadi nak kira kalori kan. Oke kalau tak nak, kira karbohidrat dalam sehari yang anda ambil. Haha, yang ini lebih kepada Diet Atkins la. (Diet yang pernah saya amalkan tak lama dulu.) Yang ini memang sangat mudah nak turun berat. Tapi, errrr hati kena kental untuk follow. Kalau buat secara serius, mesti turun berat. Insya Allah. Pengikut diet atkins di dalam fasa induksi, tidak boleh mengambil karbohidrat lebih dari 20g. Nak tahu lebih lanjut, boleh google ye kawan-kawan.

7) Bersenamlah walau 20 minit 3 kali seminggu. (Heee yang ini untuk kekal cergas.) Orang Islam kena sentiasa bersemangat, sihat dan cergas ! ^-^ (Dah kalau malas sangat, awak buat lompat bintang je la haih)

8) Nak lagi? Oke, yang ke 8. Makan malam sebelum pukul 8. Ala pendek kata, tak payah makan malam. Diulangi ye, tak payah lah. Kalau lapar tahap gaban sangat? Buat susu. Jangan mengada nak makan biskut cicah susu kambing ke susu lembu ke susu unta ke, biskut cicah kopi la, biskut cicah teh amenda semua tu. Jangan. Tips mudah saya, kalau malam-malam lapar, minum air. Lepas tu tidur. Setakat ni, alhamdulillah, walau saya lapar, saya masih boleh tidur.

* oke iklan kejap, sebenarnya gini, awak jangan nak manjakan sangat diri awak tu. Asal lapar je nak makan. Cuba belajar tahan nafsu makan. Tahan lapar. Kan ke kalau makan terlalu banyak boleh buat badan kita lesu dan malas. Saya pun bukan jenis mudah nak tahan lapar. Tapi bila perut penuh. Ya saya memang malas. Bangun pagi pun lambat. Berhentilah sebelum kenyang.

9) Jangan tinggalkan sarapan pagi. Sarapan penting ye. Tapi awak janganlah makan yang berat-berat. Kalau hari-hari awak sarapan nasi lemak, sampai bila pun tak boleh turun berat. Orait? Kita makan je makanan yang rendah kalori. Susu dengan roti bakar. Hahaha gila kejam yani! Oke, awak kalau nak berdiet, kena pandai kaji menu makanan dan minuman yang awak ambil. Kena tahu isi kandungan kalori, lemak, karbohidrat dan sebagainya. Benda ni semua sangat membantu kalau awak pandai kira dan kawal.

10) Akhir sekali, yang ini pun saya pernah cuba. Makan oats bancuh dengan susu. Dulu sebelum saya buat diet atkins, hari-hari saya makan oats. Lepas tu tak makan malam. Turun dalam 4 - 5 kilo jugaklah dalam sebulan dua. (Haha sikitnya yani!) Okelah tu, turunlah jugak dari takde kan. Oats ni elok untuk kurangkan kolestrol. Oats sangat berkhasiat. Jemputlah try. Ye saya tahu, oats itu tak disedap di tekak sesetengah orang. Tapi jaranglah pulak ada makanan yang berkhasiat tu sedap. Haha. Oke nak sihat ke tak? Pilihlah. Jawapan ada pada diri anda sendiri.

* tips tambahan, sila jangan takut untuk menderma darah. haha...

???? 

Pernah dengar mitos orang kata lepas kita derma darah berat kita akan naik? Pernah dengar tak?
Saya pernah dengar. Saya pernah takut untuk menderma darah.
Tapi sebenarnya tak ada apa lah. Tak betul pun. Dusta semata.

(heheee saja buat iklan derma darah kat sini. Rindu tau nak derma. Baru 2 kali dalam hidup. Ada niat nak bagi lagi, tapi Allah belum izinkan lagi. Kita cuba lagi di lain waktu.)

Derma darah bukan penyebab berat awak akan naik dan takkan turun.
Penentunya ialah cara pengambilan makanan awak. Dan gaya hidup awak.

* hehe takde kena mengena nak kurus dengan derma darah. =p

*** baiklah sekian saja tips-tips yang pernah saya cuba lakukan untuk turunkan berat badan. Alhamdulillah, berkesan. Kalau awak nak try boleh, tak nak pun boleh. Sebab banyak cara lagi untuk turunkan berat sebenarnya. Kena rajin cari maklumat oke? Bila ada usaha, baru ada kejayaan. (Jika diizinkan Allah.) Kalau awak usaha tapi masih tak berjaya, itu namanya belum diizinkan. (Heeeh yani, dah macam cikgu tadika, macamlah orang yang baca ni tak tahu. Ye tak? Haaa maaf ye)

Oke, selamat berusaha, selamat mencuba.

Sorry saya tak ada gambar sebelum dan selepas. Cukup sekadar saya beritahu dulu berat saya pernah capai 70 ++ (itu waktu gembira gamaknya, heee), dan sekarang baru masuk ke angka 50 ++ (eh jauh lagi, sebab berat sekarang dekat sangat dengan angka 60 ++ , so saya masih berat.)

*maklumlah, bulan puasa turun sikit, hari raya pertama naik kejap, lepas itu statik, then turun balik. Lepas tu, saya rasa macam nak campak penimbang tu dekat dinding. Asyik sama je nombornya. Hehhh padahal salah sendiri, salah konsep. Ngeh. Ngeh. Ngeh.

Oke, sekian, terima kasih sudi baca entri ini.
Terima kasih meluangkan masa.
Mohon maaf jika ada kekurangan.
Sehingga bertemu lagi di lain waktu.
Assalamualaikum.

oke, gambar tangan je ada. dulu, saya tak boleh pakai cincin tu kat jari tangan kanan. sekarang dah longgar. yeay. alhamdulillah. :)


Yang benar sebenar-benarnya,
Cik Norzayani binti Norhamshah

Tuesday, August 26, 2014

Ustaz Adam (Aamiin)

Dear my handsome boyfriend,

Acik nani loves u!!!

Oke dah, itu je nak cakap...

Yang benar,
Acik Yani

--- --- Sent by WhatsApp

Monday, August 25, 2014

Saya bukan penggemar warna 'pink' ...

Bismillah...

Assalamualaikum w.b.t

Eh dah 25 Ogos, masya Allah, cepat sungguh masa berlalu kan.

Di sebalik bulan yang tersangat banyak suka dan duka ini, mari kita buka kamus baru.
Tinggalkan segala apa yang kita tak mahu nak ingat. (Heee macam boleh kan?)
Tak apalah, Allah beri kita sesuatu yang kita rasa sakit untuk difikir-fikirkan bukan tanpa tujuan.
Kena yakin, apa yang Dia kurniakan, mesti ada hikmah di sebaliknya.
Smile kawan-kawan... Smile.

Tiheee, saja nak up sikit entri baru.
Lama tak menaip, rindu tau.
Tapi kekangan masa, hati yang kacau bilau, huru hara, membuatkan saya memang tak sempat pun nak taip apa-apa. Ngeee.. Busy raya kan. Aiseh hari ni dah 29 Syawal kot. Tersangatlah cepat masa berlalu.

Heee perasan ke?
Amenda?
Blog berwajah baru.

Pink je~

Ada banyak kale 'pink'.
Sebenarnya saya bukan penggemar warna merah jambu ni. Betul! (Eley yani poyo, padahal hari ni, pergi kerja baju kurung warna pink, tudung pun warna pink... Boleh percaya ke tak suka?!)

Cheit! Bukanlah tak suka, tapi biasa-biasa je. Tak adalah obses sangat dengan warna pink.
Tapi masalahnya, kalau nak tukar 'muka baru' blog ni, mesti tangan gatal je nak letak warna pink.
Apakah??? Entahlah.
Kalau tanya warna kegemaran pun, entah lah. Tak tahu.
Warna pelangi agaknya.

Takpe, jangan fikir. Kalau saya ni yang tak faham dengan diri sendiri. Awak mestilah lagi tak faham.

Cuma itulah kan, kadang-kadang benda yang kita kurang gemar itulah yang molek untuk kita.
Yang kita gemarkan sangat itu, mungkin bukan yang terbaik.

Jom kita, positifkan diri.
Walau kita tak suka, kita redhai.
Walau kita suka, bukan semestinya ia elok untuk kita.
Belajar menerima semua dengan lapang dada.

Selagi ia tak bercanggah dengan ajaran Islam, kita mesti ajar hati kita untuk redha dan pasrah dengan sesuatu perkara. Hati kita ini untuk Allah, hati ini milik Dia. Dialah yang Maha Mengetahui.

Semoga ketenangan akan sentiasa iringi kita, dunia akhirat.
Insya Allah.

~ Norzayani bt. Norhamshah ~
ootd ~ monday~