Monday, July 30, 2012

Pagi Yang Gelap... Kini Sudah Terang...

Assalamualaikum...
Selamat petang hari...Alhamdulillah,hari ni dah masuk hari ke 10 umat Islam berpuasa...

Actually, entri ary ni sgt sengal...pepagi tadi lagi buley plak layan utube, blaja pkai shawl ala2 DenaBahrin ,tp xde la santek sgt aku pakai...yela,orang baru blaja la katekan...temanye kat sini,aku stdy pkai shawl utk d gayekan bile kuar ke mane2(hekhek,pdehal utk pakai raye.. :p)

Pade aku,tutorial yg dik Dena ni ajar,sgt simple...sume org pun bley pndai...yg paling penting,semuanye cara2 memakai shawl yg menutup dada...(kire btol2 menepati citarasa aku yg baru bjinak2 nk brubah kpd pmakaian tudung labuh2 ni la...sgt ohsem bile dpt blaja gitu...)

Korg pun ley terai blaja cara pkai shawl ni kat utube...3# Hijab Tutorial Dena Bahrin ...feel freedom to check it out ya...~ insya Allah,anda masih boley bgaye dgn menutup dada dan blakang bdan juge...thank you to DenaBahrin sbb berkongsi ilmu memakai shawl yg best~ thumbs up dear!

Oke,ni yg aku sje menerai pagi td ni... ^-^ (asasnye,tetap xley nk tutup muke aku yg sgt bulat tu...haihhh...)




#dingdongdingdong....tadaaaa...akhirnye aku bjaye memakai shawl dgn sempurnaaaaa...<~krane be4 this aku pkai shawl,sgt serahbai~ hehe...oke2...daaaaa...slamat berbuka puasa ye nty~ ^-^

Spread Love,
Anything About You_Niya Unnie
4:13 PM
30 Julai 2012/10 Ramadhan 1433H

Thursday, July 26, 2012

Terima Kasih Cinta... ^-^ #Part 2

Assalamualaikum...
Ini dia kesinambungan kisah kenangan 22Julai thn ni...

Ary tu dah post sgala bentuk ucapan dan doa dari #fb Niyaz Arumi aje... #fb Ladyanie n Norzayani blom lgy...(hekkkk cam la aku peymes sgt smpai ade 3 fb...haha ouh tidak...adelah alasan yg biar aku je la simpan...apepun sume fb2 ni ttp akan deactivated jugak satu ary nty bile aku dah xde...as simple as that right? Hurm,cume waktu nye je xtau bile...)

Jutaan terima kasih ye buat semua rakan yang sudi meluangkan masa utk memberi ucapan...walaupun aku tau kdg2 aku sgt menjengkelkan...hurm mintak maap awal2 na... hurm g pun yg aktif sgt2 fb NA je...yg len tu xpun...(tu yg siap kene perli ngan member...smpai de 3fb..haishhh poyo lagy...padan muka kaw yani! )

Oryte2 telebey2 plak menceceh...ini dye koleksi printscreen ucapan besday dari kengkawan #fb ladyaniey n norzayani... gomowoyo...sarangheyo! :)































#hurm panjang plak entri TKC part2 ni...hehehe...ape pun trime kaseh ye korg! aku teramat sgt menghargainya... ^-^

Spread Love::
Unnie Niya_Anything About You
Khamis / 26 Julai 2012 (6 Ramadhan 1433H)
12:15 PM




Gomowoyo... Saranghanda!


Assalamualaikum... 

Ary ni xreti plak nk mule dari mane...rase cam serba xkene je sume...xtau nape...
Hurm cuma nak share ssuatu yg d hantar pd saya mase besday ary tu... seseorang yg mngirimkan doa sbegitu d tujukan pada saya...mase bace ary tu, punyelah sebak...seseorang yg sy kira Allah kirimkan demi menguatkan lagi perubahan sy utk meminumkan dosa...(perubahan yg sy rase, "Ya Allah,knape aku boleh bazirkan mase camtu je sblm ni...? keikhlasan tu perlu demi menjalani hidup dgn lebih keberkatan"...smentara masih punya peluang.......)

"thanks alot acik! angah love u so much! angah tersgt2 lah terharu...btw, angah pun doakan yg terbaik utk acik...mudah2an kita boleh menjadi sahabat, adik bradik, bukan hanya di dunia...tapi di akhirat juga..."

p/s:: bukanlah saya x mnghargai ucapan dan doa dpd yg lain...mohon pengertian,sbb sy merasakan inilah yang paling istimewa sekali...penuh keikhlasan...dan doa dpd Nur Amirah Abd Rahim ingin sy share dgn semua... 

~> semua yg memberi ucapan, yang sentiasa mendoakan,anda tetap akan berada dlm list 'kesayangan' sy dlm hidup ni... smoga Allah, jagakan kalian... hidup baik2 ye... :) 


Spread Love::
Niya Unnie_Anything About You
Khamis / 11:45 AM
26 Julai 2012 / 6 Ramadhan 1433H

Tuesday, July 24, 2012

Terima Kasih Cinta... ^-^

Assalamualaikum...
Salam 4 Ramadhan semuanya...
Alhamdulillah...syukur kerana masih lagy d beri anugerah nyawa utk hari ini... :)

Oke,first thing, nk UCAP TERIMA KASIH SANGAT2 pada semua kaum keluarga dan rakan-rakan yang teramat sudi memberi ucapan dan doa pada HariLahir sy yg ke 24, 22Julai ary tu...(Tak kiralah,awal atau lewat memberi ucapan, ape yg sy tahu, sy sgt sygkan anda smua!)

Subhanallah, xtau mcm mane sy nk ekspresikan terima kasih yg xterhingga buat kalian...terima kasih krana sudi mendoakan... smoga kalian semua sentiasa dilindungi Allah S.W.T... smoga kalian berjaya dunia akhirat...amin...

ni dia ucapan dan doa yg di titipkan buat sy dari kluarga dan rakan di Fb (NA)...
Gomowoyo! Sarangheyo! 








#yg ni kat fb...yg kat twitter,wa,bbm,sms ,fb(ladyaniey,norzayani) ade gak...da save ary tu...baik punye save...tibe2 pendrive masuk virus...siyes sedey sgt2...hanye beberape je yg tinggal utk d jadikan knangan...
#walauape pun yg jdi, sy akn tetap igt ucapan dan doa yg kalian kirim buat sy...sy sgt2 menghargainya...sgt2... :)

Anything About You
Niya Unnie...
Spread Love...
Gomowoyo, Sarangheyo!
24 Julai 2012/ 4Ramadhan1433H
3:58 PM

Sunday, July 22, 2012

Ramadhan Untuk Kita~

Assalamualaikum...

Subhanallah...rindu sgt rasenye nk update blog... sedar tak sedar, dah masuk bulan Ramadhan...dan hari ini ialah ramadhan ke dua... syukur ya Rabb..
Syukur tak terhingga kerana DIA masih beri peluang pd diri ini untuk bertemu lagi dgn bulan ramadhan...
Andai saja ada yg mngerti, sungguh ramadhan kali ini, mmg trasa sgt istimewa...
Alhamdulillah, krna ulangtahun kelahiran jatuh pada ramadhan ke 2...syukur...

Tapi sayang seribu kali sayang, ada sesuatu yang tidak mampu utk sy lakukan pada hari lahir kali ini...
Kelmarin nangis, semalam nangis... hari ni, xtau la sama ada nangis lagi ke x...

Apepun,blog ini bukanlan tiket utk saya luahkan segala2nya...
Tiap apa yg sy rasa, ianya hanya sbhagian...sbb tu name blog ni separuh jiwaku...
Hanya separuh saje ttg rasa yg dpt d ekspresikan...

Ape pun kisah hati saya, bukan yg utama...
Yang penting Ramadhan kali ni...
Sy mengharapkan ramadhan kali ini...........



"Ya Allah, jadikanlah ramadhan kali ini, lebih bermakna dpd ramadhan sebelumnya...
jadikanlah ramadhan kali ini, bulan yg tidak aku sia2kan pluang utk meningkatkan amalan...
jadikanlah ramadhan kali ini,bulan yg penuh dgn rasa ksbran,kemaafan dan ksopanan dlm diri ini...
jadikanlah ramadhan kali ini , yang terbaik, andai kata d tahun akn dtg aku tidak punya peluang bertemunya...
jadikanlah ramadhan kali ini, bulan yg penuh dgn kasih syg antara aku dgn keluarga dan shabat handai...
jadikanlah ramadhan kali ini, bulan yang dpt aku berubah kpd yg lebih baik demi mencari jalan menuju Jannah-MU..."


22 Julai dan 2 Ramadhan yg Superpower!


"Ya Allah...terima kasih utk nikmat umur yg d berikan sehingga ke saat ini...
terima kasih krana masih beri pluang utk aku brubah kpd yg lbih baik...
terima kasih d ats segala kurniaan-Mu...
aku mohon, jadikanlah aku hamba yang solehah, yakni hamba yang sntiasa taat pada-Mu, pada agama-Mu...
jadikanlah aku umat yang solehah, yakni umat yg taat pada ajaran dan sunnah nabi dan rasul...
jadikanlah aku anak yang solehah, yakni anak yang taat terhadap kedua ibu bapaku...
jadikanlah aku isteri yang solehah, yakni isteri yang taat pada suamiku...
jadikanlah aku seorang ibu yang solehah, yakni seorang ibu yang taat pada Allah, pada agama(Islam),pada nabi dan rasul,pada ibu bapa dan pada suaminya supaya satu hari kelak,aku dapat mendidik dan mengasuh zuriat-zuriatku ke jalan yg Kau redhai..."


Selamat menyambut bulan ramadhan...
Kumpullah sebanyak mana pahala untuk dijadikan bekal di akhirat kelak...
Marilah kita sentiasa saling meminta kemaafan dan memberi kemaafan...
Mudah2an Allah sentiasa melindungi kita semua...

#sy juga ingin memohon maaf kpd semua yg mngenali diri ini...andai ada silap dan salah, tutur kata, mahupun pbuatan, sama ada dgn sngaja atau tidak...mintak halal sgala mkn dan minum...
Saya sayang anda semua...(saudara seagama dengan saya... :)
hidup baik2 ya~

Anything About You...
Niya Unnie...
Spread Love to others~
May Allah bless us...
1:50 AM
22 JULAI 2012/ 02 RAMADHAN 1433H~

Thursday, July 5, 2012

Indahnya Bertemu Jodoh Depan Kaabah~

~Assalamualaikum...
Tadaaaaa... ini dia video pre wedding yg aku maksdkan dlm entri sebelum ni... Subhanallah, jika Allah mengkehendaki sesuatu prkara, dgn hanya lafaz 'Kun Fayakun' , maka terjadilah ia...dan kak Irma bertemu dgn jodohnya di tanah suci Mekah...walaupun tidak saling berkata2 sesama mereka saat pertama kali bersemuka, namun dgn kuasa Allah Maha Besar, mereka bertemu jodoh... :)
#kredit video 2 AwanStudioMalaysia ,video pre wedding yg menarik...suka byk2!!!
Spread Love::
Niya Unnie_Anything About You
12:47 PM
5 Julai 2012/ 15 Sya'ban 1433H 

Video Majlis Pernikahan Irma Hasmie & Redza Syah Azmeer

~ Korg da tgk video kak Irma ni? Korg msty dah tgk kan...op kos korg lebih advance dari aku! Aku pun da tgk 3 hari lepas...nk share dlm blog, tp keadaan masih belum mengizinkan...alhamdulillah,hari ni dgn izin-Nya,dpt gak share kgembiraan dan kebhagiaan kak Irma dan suami...
~First time tgk video ni, sgt mnyentuh hati...video ni sungguh sweet...saat suami kak Irma lafazkan akad, aku pcaya, rmai wanita yg rapuh hatinya mengalirkan air mata...msty tersentuh hati lihat moment tu...(nmpk debaran yg terpancar pada wajah kak Irma saat menunggu lafaz ijab kabul dri insan yg d sayangi...kak Irma, sy doakan akak bahagia hendaknya...aminnn...syg kak Irma!!! :)
~Dan ending utk video ni pun aku suka...suka sgt...the most ever part kgemaran aku... Hehehe...
"Isteri cerdik yg solehah, penyejuk mata...penawar hati...penajam fikiran...di rumah dia isteri, di jalanan kawan,di waktu kita buntu, dia penunjuk jalan..."
#kredit to AwanStudio Malaysia~ video yg awesome bciri islamik...
~lepas ni nk share video pre wedding kak Irma pula... awesome sama seperti video ni juga...cuma bezanya,video itu di ambil sebelum mereka bergelar suami isteri...kak Irma dan suami menceritakan pengalaman bertemu semasa di Tanah Suci Mekah...indahnya jodoh bertemu depan Kaabah... :)
Spread Love::
Niya Unnie_Anything About You
12:35 PM
5 Julai 2012/ 15 Sya'ban 1433H

Salam Nisfu Sya'ban~

Alhamdulillah, dengan berkat dpd-Nya,dpt kita melalui hari yang penuh berkah ini...
Dah pasangkan niat baru sempena buku rekod amalan yg baru mulai thn ini? Eloklah kita niatkan yg baik2 saja...

Sperti mana anda,sy juga rasa,pasti buku rekod amalan thn lepas mpunyai rekod2 yg corot...sy tidak brani utk mngatakan amalan2 yg pernah sy lakukan itu cukup...pada sy klau nk d bandingkan dosa dan pahala,berat serasa bahu kiri ni...

Lalu sy letakkan harapan,dgn buku rekod amalan yg baru ini, sy lebih berdaya saing utk mencari syurga...
bukanlah dgn niat utk menunjuk2 atau berlagak baik...tp sebanyak mungkin sy ingin mngajak semua atau sesiapa yg baca blog ni,brubah ke arah kebaikan...sama2 kita mencari redha Allah...

Sy akui, sy pernah melalui pengalaman pasang surut iman...pd sy iman adalah seperti benih...iman memerlukan air,udara,cahaya utk terus hidup, mekar dan berbunga (bercambah)...cuba fikir, bgaimana utk kita meneruskan kehidupan jika  tnpa air,udara mahupun cahaya? pasti sukar bukan...?

Iman juga suka sy klasifikasikan sbg oksigen utk terus hidup sihat di atas muka bumi Allah ini...
Seperti sedia maklum, sesuatu hidupan itu sgt memerlukan oksigen utk hidup (dgn izin Allah juga)...oksigen yg bersih...untuk menghirup oksigen yg bersih kita perlu alam di sekitar kita turut bersih,kita perlu lakukan sesuatu demi mendapatkan oksigen yg bersih...
Begitu juga dgn iman, utk terus mengekalkan iman itu,kita perlu melakukan sesuatu,supaya segala input yg kita peroleh itu dpt kita manfaatkannya...di dunia,serta boleh menjadi saham akhirat...
Satu cara untuk mengekalkan iman ialah dengan Menjaga Hubungan Kita dengan ALLAH...insya' Allah,selamat dunia akhirat...

Jangan sesekali takut untuk berubah demi kebaikan...jika nawaitu kita ikhlas, sy percaya, Allah akan membantu kita...
Pedulikan saja tanggapan negatif org sekeliling,anggap ia sbg satu cabaran utk  kita tempuh demi mancari redha dpd Allah...
Harus sentiasa igt, "hidayah" itu milik Allah...maka Dia berhak memberi kepada sesiapa sahaja yg di kehendaki-Nya, dan Dia juga berhak menarik kembali dpd sesiapa yg di kehendaki-Nya...kerana sesungguhnya Dia lebih tahu apa yg termaktub segala isi yg terdpt di langit dan di bumi... :)

Andai kita sudah di kurniakan hidayah itu, terimalah dgn ikhlas sbgai mana Allah memberi kita dgn ikhlas...beramal lah dgn ikhlas demi Allah...jgn riya' dgn sesuatu amalan yg kita sudah lakukan,kerana kita tidak tahu apa yg bakal berlaku hari esok...sesungguhnya Allah tidak suka hamba-Nya yg riya' dan menunjuk2 kpd org lain ttg amalannya...jika kita melakukan sesuatu amalan,ckuplah hanya Allah yang mengetahui...biarlah ia menjadi rahsia di antara kita dgn Pencipta kita...sama2lah kita ingat mengingatkan sesama saudara Islam yg lain...

#sebagaimana kita tidak ketahui permulaan seseorang itu, kita juga tidak tahu bagaimana pengakhiran seseorang itu...jd kita tak seharusnya terus menghukum jika keluarga atau rakan2 kita melakukan sesuatu yg slh...sebaliknya beri nasihat...jika tidak mampu utk berhadapan,bolehlah dikiaskan nasihat itu...

Saya cuba utk tidak terlalu menjela-jelakan entri hari ni...cuma sy doakan agar kita dpt merasai lagu hari nisfu sya'ban yg seterusnya...jagalah hari ini sebaik mungkin dgn amalan,ermmm senyum pun amalan kan...dpt pahala,jadi senyumlah walau kita merasa sakit... :)

~Moga Bermanfaat...maaf andai kata2 sy penuh dgn kekhilafan...sememangnya sy adalah manusia biasa...kdg alpa melakukan slh d dlm sedar mahupun d luar sedar...yg baik itu dtgnya dari Allah...
Selamat berpuasa utk sesiapa yg sdg berpuasa... :)


Spread Love::
Niya Unnie_Anything About You
12:10 PM
5 Julai 2012 / 15 Sya'ban 1433H

Tuesday, July 3, 2012

Majlis Resepsi Irma Hasmie ~

Assalamualaikum...

Terima kasih kerana sudi menjengah sebentar ke blog standard budak tadika ni... ^-^

Oryte, since ramai yg da tahu, pengacara rancangan bual bicara "Assalamualaikum" terbitan tv al-hijrah , seorang wanita yang cantik manis, bersopan santun, iaitu Kak Irma Hasmie telah selamat di ijab kabulkan dgn pilihan hatinya iaitu Reza Syah... ramai peminat yg mendoakan kebahagiaan beliau dan suami...

Alhamdulillah, seperti sedia maklum, kak Irma ni memang da sgt sweet,sgt ayu,sgt sopan sejak mengenakan hijab ni...aku slalu gak la layan rancangan "Assalamualaikum" <~(heee slalu ayah yg bukak,jd aku tumpang sekaki je la... g pun byk informasi yg ade dlm rancangan tu...tak rugi pun kalau tengok...dpt manfaat lgy...^-^)

Seperti sedia maklum, kak Irma pernah melalui saat2 getir, kepayahan yg aku kira bukan senang utk kita melalui semua tu...namun berkat kesabaran...alhamdulillah, beliau mampu tersenyum gembira dgn bahagia yg di kecapinya saat ini... benarlah kata Allah, Dia tak akan menguji seseorang itu melainkan dgn kesanggupan manusia itu sendiri...(Allah lebih tahu tahap kesanggupan kita dalam melalui sesuatu perkara)

Pada aku, kesabaran adalah tembok utama kita sbg muslim...lagi banyak kita sabar, lagi banyak manfaatnya...org kata,"mesti ada hikmah di sebalik semua yg berlaku,jd bersabarlah"...

Nah, sekarang kita mampu lihat hikmah di sebalik sesuatu kesakitan yg pernah di alami oleh kak Irma satu ketika dulu...kita pun tumpang gembira kan? Hehehe...

Oke, da byk sgt kerepek ni...sbnr, tujuan utama utk share kgembiraan Kak Irma dan suami mse majlis resepsi dorg...weeee sumpa sgt manis!!!

Cantik2 gmbr2 dpd The Kliker l Wedding & Portrait Photography !!! Tahniah guys!!!

 Kegembiraan jelas terpancar pd wajah kedua mempelai... suka3~

 Excited adik2 ni... comel~ ^-^

 Sweetnye la haiii~

 Pelamin pun cantik sgt... ^-^


 Sebahagian hantaran...rasanya dari pihak suami kak Irma kot... :) cantik kan...


Ehem3...cantikkk sgt... ^-^

 Semoga kedua mempelai, bahagia di dunia dan akhirat... amin...


 Wahh, Ustaz Don pun ada... terbaek!!! :)



 Cantik sgt2~ Sweet je tgk Hubby n Wifey ni... ^-^



Sweet kan dorg bdua... (;


p/s :: hurmm, nak tgk gmbq byk lgy, bley klik kat link 'the kliker' td eh...dan jgn lupe follow kak Irma Hasmie kat Twitter dye tau...oke, smpai d sini saje entri kali ni...tata..take care... :)

Spread Love::
Niya Unnie_Anything About You
3 Julai 2012/ 3 Sya'ban 1433H
4:51 PM
Selamat Menunaikan Solat Asar... :)