Friday, September 28, 2012

Doa Untuk Ibu~

Assalamualaikum...
sihat tak hari ni? harap sihat wal'afiat...
kalau ada yg xsihat tu,cepat2 pergi berubat ye...carik ikhtiar...
bila kite jatuh sakit,sbnrnya tanda Allah rindukan kita...Dia nak kita sentiasa igt kat Dia...memuji Dia...berserah,memohon hanya pada Dia...
jangan anggap bila kita jatuh sakit,Allah tak syg pulak...salah tanggapan camtu...
nak tau tak...org sakit ni,untung,sbb doa org yg sakit,slalu trmakbul...sbb tu bile awak kurang sehat,awak kene slalu berdoa... ;)
 
erk panjang pulak mukadimah entri ni...
 
 
mohon jasa baik kalian,doakan ibu saya cepat sembuh...sihat sperti sebelum2 ni...
 
kenapa dgn ibu?
erm ibu hampir kena stroke...
 
mcam mane ley kena?
Allahua'lam...sy xpasti...tp smalam mse kami nak g keje,ibu oke je...drive cam biase...(bukan sy xnk drive...tp kreta ibu kan,ibu lagi suka nk drive sndri...lagypun dye takot klu sy drive...maybe sbb sy ni jrang memandu,so dye xyakin...)
actually,smlm ade la nmpk cara ibu bwk keta lain sket....cam byk mkn space...start dari jalan puncak alam nak ke kmpg budiman,lalu ke tol setia alam...byk hon dpd org lain...ade terdetik dlm hati...Ya Allah,jauhkanlah kami dari kecelakaan...siyes sy rase xselamat time tu...at last,bnti tepi jalan,ibu dok tmpt sy,sy dok tmpt ibu...drive...smpai g ofis...
lepas tuka tu,ibu ada la ckp sesuatu,tp sy xbrape nk fhm...dlm hati mmg da xsdp,tp xde nk pk sgt...sat g tkot melilau2 plak pemikiran sy...da la tgh drive time tu...
rupenye bru sy fhm,ibu kate suh ayah amik dye...sy mmg nmpk dye xlarat sgt...
so,sy andaikan dye demam biasa...
smpai kat Suk,sy capai fon ibu,tlefon ayah suruh amik ibu kat Suk...
xsdp hati gak nk tinggalkan ibu dlm kete,tp ibu kate xpe...erm sy pun pegilah walaupun aty xbape nk sdp time tu...(luaran je nmpk oke,dlm hati sasau...)
 
oke,dlm 30 minit pastu,ayah call....sy kuar sat,tlg ayah papah ibu kuar dari kete,bwk g kat kete ayah...dlm pade tu,byk kali gak ibu hampir jatuh...aduhaiii...kesian tgk ayah,kesian tgk ibu...
korg tau x?ibu ngan ayah jarang sangat kurang sihat,tp once bile dorg xsehat or ape2,sy jadi risau yg amat....mase ayah nk papah ibu tu,nmpk cam,alahaiii susah sgt...sy tolong gak,tp ape la kuat sgt kudrat yg ada...ibu mase tu mmg nmpk lemah sgt...
alhamdulillah selesai papah ibu ke kete ayah...sy pegi ofis blk...tp haty still xsdp...
so,trus call bos,amek EL...blk umah terus...
mane ley nk biar ayah sorg2 jage ibu...sbb kali ni lain mcam sket,xcam slalu klu dye xsehat...
 
ibu xnk pegi ospital...
oke,ayah bwk blk kmpung sat,berubat sane...erk wak ajis kata ibu kena 'tegur'...pastu ayah dah soal mcm2,tye itu ini...ibu mmg lemah semangat sket...
then ckp la,biase la hari2 lalu tepi kubur kat area kg.budiman tu...ayah tye lagy,bukak radio ape...erkk Hot.fm(slalu kami bukak Ikim)...pastu sy ckp kat ayah...xkan la kene tegur...sy xde rase ape2 pun...slalu at least la,paling kurang sy akan rase seram sejuk...tp ni mmg xrase ape...
 
ckp kat ayah,sat g kita bwk p umah wak saringat kat klang tu...
tgh hari tu bwk...pastu ckp2 ngan wak...wak kate..."betul la tu..." sambil terangguk2...
oh betul la ibu kene tegur ek?
wak kate,"ehhh xla...bukan ni...ni sikit lagi dah nak kena stroke..."
mak aih,terpempan aku dgr...xtau nk ckp ape...lgy pun time tu sy tgh pegang ank kakak sy (kebetulan xsehat gak),bisik kat dia,suh doakan wan...
pastu bile da selesai semua,blk...
 
dah smpai uma,tye ibu nk mkn ke x...ptg tu mmg dia xnk mkn...
then nk maghrib,masak bubur,sup ayam...alhamdulillah...ibu mkn...
ayah ckp,klu xnk mkn,nanti bwk g ospital...
 
maybe ayah touching kot,sbb tadi mase ayah nk suap,ibu xnk mkn sgt...pastu bila ank suap,makan....erm nasib baik mkn...risau sgt,sbb dari pg xmkn apa2...setakat roti..itu pun rase mmg xcukup...nmpk sngt susah ibu nk kunyah...
 
nak tau x...smlm prasaan ni oke lagy...boleh nk di kawal...
hari ni,tibe2 je rase sebak yg amat...
bkn nk pk bukan2,tp rasa sesuatu...
kalau ada apa2 jadi macam mane...Ya Allah,sungguh,xpernah langsung terlintas kalau bnde2 ni jadi...
mungkin kami ank2 ni alpa kot slama ni...nak cerita pun rase cam sedih je...
 
kalau nk kirakan la,kami lebih rapat dgn ayah banding dgn ibu...maybe sbb ibu garang kot...
huhu...ataupun mungkin sbb nmpk ibu syg angah lebih...(heheeee...)
erk mls nk citer psl bnde2 tu...biase la,kite as anak...trime apa adanya...baik buruk famili kita,sbnrnye itulah yg terbaik utk diri kita...hanya Allah saja mengetahuinya...
 
cuma nk ckp,seburuk mana layanan,sesakit mana di sakiti,sekecil mana terasa hati...ibu ayah...tetap ibu dan ayah...darjat mereka tinggi...lebih2 lagi ibu yang melahirkan...
sy akui,sgt mengakui,sy bukanlah seorang ank yg sgt2 taat...tp i've try...da usaha sehabis daya...kdg2 tersasar jugak...maaf ibu...maaf ayah...mungkin ayat2 ni slalu kluar time raye je...tp pcayalah...
insya Allah,selagi ada hayat d kandung badan...yani akan slalu doakan yg terbaik untuk ibu...untuk ayah...
tau,kadang2 yani ni suke memberontak...ibu cakap tu,yani cakap ni...ayah cakap camtu,yani cakap camni...yani tau yani bukan anak yang baik...tp yani nak cuba...nak cuba sangat2...bantu yani,tlg yani ye...jgn biar yani jadi ank yang xtaat...sbb yani nak sgt jadi anak yg solehah...sbb bila yani da kahwin satu hari nanti,yani nak didik anak-anak yani jadi anak yang solehah...yani kena belajar taat pada Allah,pada ibu ayah...baru yani boleh taat pada suami yani suatu hari nanti...
jangan biar yani jadi anak yang xkenang jasa ibu dan ayah...
jadikan yani anak yang akan slalu jaga ibu dgn ayah sampai akhir hayat...
sesakit mana,sesusah mana,seperit mana kesakitan yg ibu atau ayah tanggung,kalau boleh,biar yani rasa sekali...
waktu ibu ke atau ayah sakit,biar yani jaga k,sbb dlu mase kecik2 ibu ayah kan dah susah2 jaga,didik kami adik badik...
yani tau,kata2 ni hanya akan terlahir dlm hati je...lafaz ni tersimpan...
tapi yani nak ayah ibu tau,yani sayang sgt2 ayah dgn ibu...
 
dari dulu sampai sekarang...sy suka berdoa...kalau Allah nak ambil nyawa ibu dgn ayah,ambil lah nyawa sy sekali...tah la,luarannya mmg nmpk sy xrapat dgn diorang...tp hakikatnya...sygkan dorang lebih dari nyawa sendiri...
kalau diorang pergi,sy nak ikut...(tp xtau la...ajal maut ni kan urusan Allah...)
 
 
"Ya Allah...aku mohon berkatilah kedua orang tuaku...berilah kesejahteraan yang baik kepada mereka,murahkanlah rezeki mereka,sihatkanlah tubuh badan mereka...jagalah mereka...berilah mereka kebahagiaan dan kejayaan di dunia dan akhirat...satukalah kami semua sebagai satu keluarga,di dunia ini,dan juga di akhirat...Allah,aku mohon,andai dosa-dosa kami sbg anak-anak terlalu banyak,andai kami alpa,andai kami banyak berbuat dosa kepada-Mu...mohon ampun atas segala dosa kami terhadap-Mu,dan kepada ibu bapa kami...peliharalah orang tua kami dari dosa-dosa yg kami lakukan...andai bisa kesakitan itu boleh dipindah milik,pindahkanlah padaku,sesungguhnya segala apa yang Kau berikan akan kami terima dgn ikhlas dan redha...mohon Ya Allah...andai kami yg berdosa,janganlah Kau berikan dugaan itu pada orang tua kami...sesungguhnya Kau yang Maha Pemurah,Penyayang, lagi Maha Mengasihani..."
 
~doa untuk ibu...doa untuk ayah...doa untuk orang-orang yang awak sayang...jangan kedekut untuk berdoa...kerana Allah sangat sayang dgn orang yang suka berdoa...bila kita jrang berdoa,tandanya kita sombong dengan Allah...
 
#lagi sekali,sy mohon,kalian doakan kesihatan ibu sy...moga dia cepat sembuh...
oh ya,ibu kat hospital skrang....tengah tunggu doktor check...mudah-mudahan tiada apa2 yang serius...amin...
 
#selagi ibu ayah ada,hargai...jgn bila sesuatu yg buruk blaku baru nk sesali...mase tu dah xde gunanya lagi...
 
oke...terima kasih baca entri ni...segala doa yg kalian kirimkan,hanya Allah yang dapat membalasnya...terima kasih sgt2...
assalamualaikum...
 
Spread Love:
Niya Unnie_Anything About You
8.55PM
28 September 2012
Saranghae~

Monday, September 24, 2012

Kami dan Diorang~ # citer suspen...

Assalamualaikum...

terime kasih sudi luangkan masa kejap bace entri ni... :)

sebenarnya memang sangat tak reti nak mulakan mcm mane...(adesss,gatal plak tapak tangan ni...kacau mood aku nak menaip lah pulak...haihh...)

garapan hasil taipan aku bukanlah yg terbaik,tp kalau ada yg sntiasa mengikuti perkembangan blog separuh jiwaku ini, aku nak kata tengkiu pekat2! heee perasan,cam la ade...huhu...

erk,xsalah kalau berangan kan?xkene byr kan? hehee...

oke,aku start citer...

Pada suatu petang yang hening lagi mendamaikan,kami sekeluarga sedang elok berbual sambil makan-makan kuih raye...(weyh korg,ni cter btol tau,bukan aku karang sesuke aty menambah perasa...) yelah,bila tengah buat Open House, op kos la makanan byk kan...jadi kami makan dan makan...erk bukanlah makanan yang berat-berat...hehe...

Situasi ni kat ruang depan umah kami je...tetamu yang datang semakin surut,jadi bolehlah kami berehat-rehat...tibe-tibe adik kami la,cuki name dye...dia kata "ayah,nak 60 hengget.pagi tadi orang betulkan basikal.nak p amek sat lagi." ouh adik aku...

Kami cakap kat dia,"hamboi hang,sedap je mengorder wet kat ayah...,wet hang mane?"

Pastu dia jawab,"ala,hari tu punye wet raya dah gune betulkan tayar motor...g pun nak gak simpan wet,nak masuk U nanti nak kene gune wet gak..."

Cehhh,ade je jawapan dia....

Memandangkan hari sudah semakin petang,erk dalam pukul 5.00 kot. Kami kata kat ayah ibu,"jom la p raye umah sebelah(jiran)."

Yaya kate "Haah,tadi abg Rizal ada jemput...."

Aku kate,"yeayyyy jum2...nak makan! haha (eyekkk terok gila perangai kaw yani!)

Erk adik aku time tu da amek da beskal yang dye betulkan kat kedai...hehhh ape yang dia betolkan sampai kene 60 hengget? xpuas haty tol aku!

Sudah...kita tinggaikan citer adik aku tu...pastu kami pun beraya la umah jiran (Kak Ida ngan Abg Rizal...)
Semua pergi kecuali kakak...alasan jage anak ngah tido dalam boyan! heee lantak hang la ma,janji kami dapat makan...lalala...

Best la pegi raye umah jiran kami,kak Ida masak soto ngan mee kari...yum2...aku sepoyo2 alam nye kata nak makan...tp xde la makan byk sgt...sbnrnye perot penuh dgn Spegeti yang ayah bawak balik dari sekolah...haha spegeti mmg feveret,aku dah dpt aku xigt pakwe da!

Jadinya aku suh ayah amek soto,ibu amek mee kari...aku lak amek popia otak2 ngan samosa... :p

Tapi dapat la aku makan semua,aku cicip sket ayah punye soto,ibu punye mee kari....uwaaaaa dah kenyang!

Kesian abg Rizal ngan kak Ida,kene la dok melayan jiran yang kadang2 sengal ni...ngeh3...nak wat cemane famili makin besar,di tambah dgn menantu ngan cucu,jadi mmg meriah la suasana...hihihi...:D

Dah abes beraya,kami balik la rumah semule...adik aku time tu tengah sibuk ngan basikal dye...cheh,cam lah basikal baru! siap di spray lagi kasik wane teqois...tau lah hang suka biru cuki,tapi hang wat basikal tu jadik lagi menakotkan...heeee...

Ekot hang la cuki,malas nak pk,kami troz masuk uma...layan cter v zelooyyy,zeloyyyy zelooooyyyy (oggy and de kokroges) haha...ehh yeke? xhingat la tengah watpe time tu,tp mmg masuk umah la,tiba-tiba......



"POMMMMMMMM!"


Menggagau kami kuar,sbb bunyi mmg dari luar. Dalam hati aku mmg nk marah, siapa lah yang main mercun bunyik cam gitu! sungguh xberadab!

Sekali bila dah kuar,tengok mane de tanda2 orang main mercun...ahhh sudah...habes tu bunyi hape tadi? Yela,klu nak ekot logik,mmg la xde sape nk main mercun time tu,tgh ujan kot...tp xde la ujan lebat...huhu...

Aku ingat mercun...kakak ngan yaya plak xhingat hape dah...bile tanye cuki...
Ni jawapan dye, "tu lampu tu meletop,cube tgk,hitam da keliling..." kitorg pun melayan je la...haah la korg,betul da itam da keliling lampu kat garaj uma...lame kami tgk lampu tu...

"Tapi apesal bunyi len macam? pastu nape plak lampu xpecah klu meletop?" 

Kitorg pun tercarik-cariklah jawapan...sbb xkan mungkin lampu meletup terbakor...sbb mane ade sape2 bukak lampu tadi!

Aku pun pe lagi,tekan la suis lampu, klik! sedang elok ja lampu tu mengeluarkan cahaya...terang benderang kaw! sohih la bukan lampu~

Abes tu ape? suspen da time tu...hape bende la bunyi tadi...
Tibe-tibe dengan lancar adik aku cakap....


"Ouhhh,tayar meletop rupenye! tayar beskal!"

"Mengong!" sengal giler,dah sendiri naik,sendiri xtau...tau2 je meleper je tayar...huiiii...sungguh crite ni xrelevan,xpatut masuk dalam blog...buang mase je...haha...tapi peduli ape,nak gak citer...

"Ape kehainya hang naek beskal hang xtau..." Logiknya mmg la adik aku xtau,sbb time tu dye bukan tgh kayuh basikal...

aku pun pe lagi..."heekkkk,bayar 60hengget,ini yang org tu bagi..xdak kualiti tol...padehal ko mmg tuka tayar kan cuki?!"

Memasing pandang xpuas haty je...tp mmg gelak2 la time tu...sengal yg amat adik aku ni,dye BOLEH nak SALAHKAN lampu mse bunyi meletop td? kesian lampu tu...

Lampu tu kalau boleh cakap,dah lama dia cakap..."Tayar beskal punya salah,aku pulak yang dipersalahkan...tak patut...tak patut..." sob3...erkk yg tu klu lampu tu bley ckp la..ni masalahnye xbley...so yg tu hanye dialog aku je...kuikuikui.... ^-^

#kakak,abang,yaya,zarul masing2 dah gelak terbahak2...ouhhh suke ke main korg ye...

cuki punye muke mmg dah ketat,mau xketat,duet trbang lagi la der....heeee...tu la,len kali patut nye kne la tgk camne org tu wat keje...ades2...

oke crite tayar dan letupan dah abis...nak cter pasal satu kesah lagi ni...

pas dah tamat cter tayar,kami masuk blk dalam uma,rehat2...yaya tye,eskrem mse pose ary tu de lagy x dlm peti...aku mana tau apa...seperti biase,aku jadik org gaji depa,p tgk dlm peti...hamek kaw...ade lagi,xbukak pun lagi....aku letak depan dorg...haaa mkn la korg puas2...

"yani tlg amek sudu ngan cawan..." eyekkkk giler malas,aku da tlg amek kotak eskrem pun da kire bgs...erm layan je la,sib baek aku rajin...hahahahaha...

dalam pada tu,depa pun berusaha la bukak bekas eskrem tu....kejap gune sudu lah,kejap gune kunci la...pastu nak siap suh amekkan gunting...

"weyyy pe masalah korg xdpt bukak lagi ni...lame btol korg nk bukak bekas ni..bak sini lah aku terai jap.."

cehhh poyo mempoyo aku pun terai la...erk pasai apa len macam je nk bukak ni...cam ssh2 je...pastu depa amek balik...cehhh usaha tangga kejayaan la tu...diterai2nye lagi...nak bukak gune nail clipper pule...?

at last,aku pun dgn selamba ayam, tgn menghala kat bekas eskrem tu,tadaaaa...ehhhh pasai apa boleh bukak?hahahaha....nk tunggu depa bukak,sampai tahun bila xtau...
ape jename eskrem tu xigt la...bukak2 tgk eskrem dah cair...huahahaha...

biase la bekas2 eskrem ni,salah konsep bukak,xdpt la bukak...kikiki...tp bg korg yg da biase mkn eskrem tu mmg la akn pro...ye x...? cam yaya ngan zarul ni,dorg xreti mkn eskrem ni...hahahahhahahahaha....tu gamaknya kali pertama dorg bukak bekas eskrem...

"amek korg,gelakkan cuki lagi...kan da xpasai2 hampa dua plak yg kena...hahahha.."

aku pun terus blah meninggalkan dorg makan eskrem...(aku bukan penggemar eskrem tegar...)

oke,citer da abes.... :)

#tema kat sini....sile la berhati2 dgn setiap apa yg awk lakukan dalam hidup...
erkkk ade kne mengkene ke ngan citer aku kat atas ni?
#heeee xkisah la...pengajarannye,sile lebih fokus bile membuat pekerjaan ye... :)

#k korg,da abes wat crite kerepek...take care...wasalam....

#oh lupe,mcm ni lah rupe beskal yg meletop tayarnye tu...esoknye adik aku p beli beskal len...melayang2 wet dye....huhuhu....cantek kan beskal ni...antik kaw!





Spread Love:
Niya Unnie_Anything About You
24 September 2012
4.00 PM
Saranghae!


Sunday, September 23, 2012

Meh baca sat...kejap je k...

Antara Perkahwinan, Hantaran Dan Zina

Gadis : Masuk lah dulu, jumpa dengan ayah saya
Teruna : Boleh ke?
Gadis : Masuk je lah, saya nak siap

Menyusup masuk si teruna melalui pintu utama. Pintu yang siap terbuka mengaluka-alukan kedatangan si Teruna.

Teruna : Assalamualaikum.
Bapa G : Waalaikumusalam.

Melihat pada lantangnya suara bapa si gadis, terus si teruna kaku membatu. Lantas si gadis menarik tangan si teruna menyedarkan dari lamunan itu.

Gadis : Mari, duduk kat kerusi
Teruna : eh.

Setelah tangan dihulur dan salam bertaut, duduklah si teruna di kerusi hampir menghadap bapa si gadis. Hanya surat khabar yang menjadi tabir antara mereka.

Bapa G : nak jalan kemana hari ni?
Teruna : Bandar je cik, dia nak carik barang katanya. Barang apa tak tau lah saya
Bapa G : oh..
Teruna : ??

Hampir 5 minit senyap tanpa suara. Dan ibu si gadis keluar dari tabir ruang utama dan ruang belakang membawa air serta biskut kering. Si teruna senyum kelat.

Ibu G : minum la ni sikit. Kamu sudah sarapan?
Teruna : ehh. Sudah cik. Terima kasih.
Ibu G : kamu malu-malu pula dengan kami.
Teruna : segan cik. Hehe
Bapa G : bila kamu nak hantar rombongan?
Ibu G : eh. Apa ayahnya ni?
Teruna : ehh. Duit takde lagi. Hehe
Bapa G : kamu bawa anak kami kehulu-kehilir. Apa orang kata nanti
Teruna : (eh. Malu ngan orang ke malu ngan Allah, lagi takut orang kata dari Allah yang menghukum) Kami naik kereta je cik, tak de la nampak berkepit sangat. Boleh saya tanya cik sikit
Bapa G : boleh takda masalah
Teruna : pakcik ngan makcik nak letak wang hantaran berapa ye?
Bapa G : kalau boleh 20 ribu
Ibu G : ehh. Tak kisah la, tapi kalau boleh acik nak lebih tinggi sikit dari orang sebelah ni
Teruna : Berapa tu cik?
Ibu G : dalam 25 ribu ke atas dan dulang 25 keatas pihak lelaki
Teruna : (amboi, ko melantak dulang ke ape? Wuhaa.. 25 ribu. Mana nak dapat, aduh) Tingginya acik, tak boleh rendah lagi ke?
Bapa G : itu nasib kamu la, kamu yang nak kat anak kami. Lagipun dialah satu-satunya anak perempuan kami, kene lah market sikit. Nak grand-grand camtu.

Si teruna hampir hilang akal apabila disebutkan harga si gadis itu. Dan si teruna cuba berbincang untuk merendahkan harga si gadis.

Teruna : nak Tanya lagi, kenapa anak acik tak pakai tudung?

Bapa G : itu kenalah Tanya maknya

Teruna : (ehh. Boleh pas-pas pulak dah)

Ibu G : ehh. Awak lah. Apa pulak saya. Awak yang sepatutnya didik anak

Bapa G : saya kan kerja. Mana ada masa

Teruna : (pulak dah, gaduh nanti) Ehh-ehh. Makcik pakcik. Kita lupakan dulu soalan 
tadi sebab kalau ikut makcik pun tak tutup kepala jugak. Maksudnya lebih kurang jugaklah. Nak Tanya lagi, anak acik pandai masak?

Bapa G : hmm.. haram. Tau-tau bangun tido pukul 12 lebih, bukan bangun pagi dah tu. Bangun tengahari. Terus makan tengahari.

Ibu G : apa la ayahnya, orang ni nak buat anak kita bini, dia cerita buruk-buruk pulak.

Bapa G : maknya pun sama suka bangun lambat juga.

Ibu G : abahnya!

Teruna : (kah kah kah.. bengong. Camtu pun nak cerita) Ehh.. acik sekarang saya da tau. Okeh. Soalan lagi. Boleh tak dia baca quran?

Ibu G : boleh sikit-sikit kot

Teruna : kali terakhir bila?

Ibu G : err. Darjah 1 agaknya.

Teruna : hmm.

Ibu G : kenapa?

Teruna : takda apa makcik. Soalan cepumas. Dia solat tak?

Bapa G : apa motif kamu Tanya semua ni. Dia kan selalu ikut kamu. Kamu tau la.

Teruna : kalau kat luar saya ajak dia solat, dia cakap datang bulan. Hari-hari datang bulan. Dia tau solat atau tak?

Hampir terkedu si bapa dan si ibu. Dan pada raut wajah mereka berdua terdapat tanda-tanda kemerah-merahan menahan amarah.

Teruna : boleh saya sambung lagi. Dia tak reti masak, tak reti solat, tak reti mengaji, tak reti nak tutup aurat sebelum dia jadi bini saya lagi. Dosa-dosa dia terang-terang pegi kat makcik ngan pakcik. Lagipun tak berbaloi harga 25 ribu untuk dia. Lain lah dia ni hafizah, 30 juzuk dalam kepala, bertutup litup habis dari bawah sampai ke atas dan tau jaga batas, haa.. itu barulah berbaloi 100 ribu pun saya sanggup bayar. Tapi orang macam tu kalau kahwin mereka memilih untuk serendah-rendah mahar. Sebab sebaik-baik perkahwinan adalah serendah-rendah mahar. Mata bapa si gadis direnung tajam oleh mata ibu si gadis. Keduanya senyap tanpa suara. Ketiga mereka menundukkan kepala. Lumrah adat untuk menjadikan anak perempuan untuk dijadikan objek pemuas nafsu hati menunjukkan kekayaan serta bermegah-megah dengan apa yang ada. Terutamanya pada majlis perkahwinan. Adat mengatasi agama. Dibiarkan anak perempuan dihias dan dibuat pertunjukkan di khalayak ramai. Sedang pada waktu itu akad telah dilafaz si suami, dan segala dosa anak perempuan sudah mula ditanggung oleh si suami. Amatlah rugi. Mahar berpuluh ribu dibayar pada isteri dan sepatutnya hanya si suami seorang yang berhak melihat, tetapi pada hari pertama perkahwinan iaitu semasa persandingan sahaja berpuluh ribu mata yang melihat si isteri. Seolah-olah si suami membayar mahar untuk mereka sekali.

Bapa G : tapi kan. Pakcik nak anak pakcik rasa sekali. Benda seperti tu kan sekali seumur hidup.

Teruna : pakcik nak anak pakcik rasa ke pakcik yang rasa grand?

Ibu G : tentulah kami berdua pun turut gembira.

Teruna : yeke? Saya sambung lagi ya. Acik, saya bukan apa. Sekarang dosa anak pakcik, pakcik yang tanggung. esok lusa lepas akad nikah terus dosa dia saya yang tanggung. pastu pakcik nak buat bersanding pulak. Setiap mata yang memandang saya akan dapat dosa. Lagilah saya berdosa sangat-sangat. Ibu si gadis segera mengambil langkah mudah dengan menarik diri daripada perbualan itu. Si ibu tahu, si teruna bercakap menggunakan fakta islam. Dan tidak mungkin ibu si gadis dapat melawan kata si teruna itu.

Bapa G : kau memandai pulak nak cakap agama ngan kami.

Teruna : ehh. Sory pakcik. Bukan saya nak cakap pasal agama. Tapi itulah hakikat sebenar. Kita terlalu pandang pada adat sampai lupa agama.

Bapa G : camni lah. Kamu sediakan 25 ribu, ngan 31 dulang. Kalau takde, kamu tak boleh kahwin ngan anak aku!

Teruna : lama lagilah camtu. Dalam umur saya 30 lebih, baru dapat masuk meminang. Kalau camtu pakcik, ‘izinkan saya berzina ngan anak pakcik’?

Bapa G : hoi! Kau dah melampau, ko baik-baik sikit cakap tu. Jangan main sedap mulut je.

Teruna : dengar dulu penjelasan saya pakcik. Pakcik tau tak apa sebab orang berzina dan banyak anak luar nikah? Sebab benda nil ah pakcik. Selalu ibu bapa perempuan yang meletakkan berpuluh ribu ringgit sampai pihak lelaki terpaksa menangguh hasrat untuk berkahwin. Tetapi cinta dan nafsu kalau tidak diiringkan dengan betul, syaitan yang jadi pihak ketiga untuk menyesatkan manusia. Akhirnya mereka mengambil jalan pintas memuaskan nafsu serakah dengan berzina. Mula-mula memang ringan-ringan dahulu pakcik, pegang-pegang tangan, peluk-peluk, pegang pinggul, dan sebagainya. Tapi lama-lama jadi berat-berat. Yang berat-berat tu pakcik sendiri pun boleh bayangkan.

Bapa G : apa kaitan kamu nak berzina pula

Teruna : yalah. Dah pakcik tak bagi kami kahwin sekarang, biar ada duit dulu baru boleh kahwin. kami nak lepaskan nafsu camna pakcik? Tiap hari saya tengok dia, dia tengok saya. Susah pakcik. Nafsu. Sebab tu saya dengan rendah hati minta izin pada pakcik untuk berzina ngan anak pakcik. Apa yang penting pakcik tahu yang saya dan dia nak berzina. Sebab rata-rata orang yang berzina ni ibu bapa tak tau. Nampak je biasa-biasa sedangkan da berzina. Err.. berzina bukan sahaja yang ehem-ehem je. Ada yang zina-zina ringan. Tapi sebab ringan tu yang akan jadi berat.

Bapa G : hmm. Kamu ni peliklah. Nasib baik pakcik cool je. Kalau orang lain, da lama angkat parang. Tapi kalau takde duit, camna kamu nak bagi dia makan

Teruna : hehe. Pakcik. Pakcik lupakah dengan apa yang telah Allah bagitau.

“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.” (an Nur 32). Takkan la kita tak yakin dengan apa yang Allah janjikan. Lagipun pakcik, kalau makan dan minum tu insyaAllah, berdaya lagi untuk saya beri pada dia. Tempat tinggal tu kita boleh bincang lagi. Kalau benda ni boleh menghalang kami dari melakukan perkara dosa dan sia-sia. Baiklah disegerakan. Pakcik pun tak mau perkara-perkara tak elok kan. Senyap tanpa kata bapa si gadis, merenung kata-kata si teruna. Segera bapa si gadis memikirkan cara untuk mematahkan kata-kata si teruna. Dan bapa si gadis mendapat akal.

Bapa G : kamu tau la zaman sekarang ni. Kalau ikut cara kamu tu. Mungkin kamu tak suka dengan persandingan, pakcik boleh terima. Tapi kamu kena la ambil kira apa orang lain yang akan kata. Tau-tau orang akan mengata anak aku kena tangkap basah dan kena nikah paksa dengan kamu. Mana nak letak muka ni.

Teruna : bagus juga cadangan pakcik tu. Kena tangkap basah 2 ribu je denda. Kat Malaysia takde hudud, dan kalau untung. Boleh nikah masa tu jugak. Bagus-bagus.

Bapa G : serius lah sikit.

Teruna : betul dah tu pakcik. Hehe. Tapi pakcik, saya tak kata pun takde walimatul urus. Sedang walimatul urus itu perlu untuk hebahkan yang anak-anak dah kahwin. itu cara islam. Ok. Tapi yang tak oknya, bersanding tu ha. Kesian saya pakcik, saya seorang bayar mahar untuk anak pakcik, orang lain pun dapat tengok. Siap kalau berhias secara berlebihan dan orang lain yang lihat menaikkan nafsu syahwat mereka, saya yang berdosa pakcik. Saya yang tanggung dosa dia. insyaAllah pakcik. Kita bukan nak buat apa pakcik. Syariat memang camtu. Maha baiknya Allah sebab jaga kita selama ini, tapi benda remeh-temeh camni pun kita masih pandang ringan dan kita tak menjaga apa yang telah Allah janjikan. Susah lah camtu pakcik.,Sory lah pakcik kalau ada kata saya yang membuat pakcik kurang senang ngan saya. Segala-galanya kita serah pada Allah, kita merancang je. Azan zohor berkumandang, jaraknya tidak sampai 10 dari surau berdekatan rumah si gadis. Si teruna memohon untuk ke surau dan mengajak bapa si gadis untuk pergi bersama. Namun ajakan ditolak dengan lembut. Lantas memberi salam dan memohon untuk keluar. Di birai tingkap bapa si gadis melihat si teruna mengeluarkan kopiah dari poketnya dan segera di pakainya. Masuk ke dalam kereta dan hilang dari penglihatan bapa si gadis tadi. Sedang si gadis yang sedari tadi berdiri di balik tirai bersama ibunya menitiskan air mata mendengar luahan kata-kata si teruna terhadap ayahnya. Tudung pemberian si teruna sebagai hadiah pada hari jadinya yang lepas digenggam erat. Ibu si gadis juga menitiskan air mata melihat pada kelakuan anaknya. Segera ibu dan si gadis ke ruang tamu menghadap ayahnya.

Ibu G : apa yang budak tu kata betul. Kita ni tak beratkan pada agama selama ni. Kita sambil lewa abahnya.

Bapa G : hmm.. ntahlah, tak tahulah saya. Keras betul budak tu kata tadi. Satu-satu kena. Dia pesan tadi, suruh bersiap, lepas zohor dia amik kamu.

Gadis : takde mood nak pegi la ayah. Ntah,,

Si gadis terus mencapai telefon bimbitnya dan menaip mesej.

Si teruna yang selesai mengambil wuduk tersenyum apabila membaca mesej yang baru sahaja diterima daripada si gadis

“andai Allah telah memilih dirimu untukku,
aku redha dan akan terus bersama mu,
aku juga akan terus pada agama yang ada padamu.” “ : )”

“petang ni takde mood nak keluar, Sory.

Minggu depan ayah suruh hantar rombongan...


#trime kaseh Cimot...akak mohon share letak kat blog eh sayang...?

#tak ada apa-apa nak komen,cuma nak kata,kita masing-masing ada akal fikiran,jangan sekadar punya otak,tapi tidak mahu menjana sesuatu yang baik melalui akal yang Allah kurniakan...sehebat mana kita,segah mana kita,jangan lupa ada yang MAHA HEBAT yang selalu memerhati kita...
#tak kira awak muda,atau awak dah berumur,bila mana orang yang lebih berilmu mengeluarkan pendapat,tak salah kalau kita hormati pendapatnya,asalkan tak bertentang dengan syariat Islamiah...

#bagi yang hendak bernikah,segeralah memantapkan ilmu berumah tangga...membina rumah tangga bukan semudah yang dilihat,bukan semudah yang dibaca atau ditulis...persiapkan diri masing-masing(lelaki dan wanita) dengan ilmu supaya sama-sama dapat bercinta sampai ke syurga...amin...

#terima kasih baca entri ni...take care...wasalam...




Spread Love::
Niya Unnie_Anything About You
10.05 PM
23 September 2012
Saraghae!

Bila Lelaki Menjadi Dayus.....

Assalamualaikum...

sihat tak hari ni?
harapnya semua sihat walafiat la kan...
erm hari ni nak share sesuatu...
 ianya berguna dan bermanfaat untuk kita semua...
info ni di petik dari fb Ustaz Dr.Zaharuddin Abd Rahman
terima kasih ya Ustaz,sudi berkongsi... :)


BILA LELAKI MENJADI DAYUS?

Secara mudahnya cuba kita lihat betapa ramainya lelaki akan menjadi DAYUS apabila :-

1) Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2) Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.

3) Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4) Membiarkan anak perempuannya ber’dating’ dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5) Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa ‘spoting’ yang memahami.

6) Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7) Membiarkan anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor, gang starz dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan kepada jutaan manusia bukan mahram.

8) Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan?. Tidak sekali-sekali.

9) Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

10) Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktoraf oleh Islam seperti menyelematkannya dari lemas dan yang sepertinya.

11) Membiarkan isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan.

12) Membawa isteri dan anak perempuan untuk dirawati oleh doktor lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doktor wanita.

13) Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.

14) Membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.

Terlalu banyak lagi jika ingin saya coretkan di sini. Kedayusan ini hanya akan sabit kepada lelaki jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri atau anaknya secara terbuka dan diketahui olehnya, adapun jika berlaku secara sulit, suami tidaklah bertanggungjawab dan tidak sabit ‘dayus’ kepad dirinya.

Mungkin kita akan berkata dalam hati :-

” Jika demikian, ramainya lelaki dayus di kelilingku”

Lebih penting adalah kita melihat, adakah kita sendiri tergolong dalam salah satu yang disebut tadi.

Awas wahai lelaki beriman..jangan kita termasuk dalam golongan yang berdosa besar ini.

Wahai para isteri dan anak-anak perempuan, jika anda sayangkan suami dan bapa anda, janganlah anda memasukkan mereka dalam kategori DAYUS yang tiada ruang untuk ke syurga Allah SWT.

Sayangilah dirimu dan keluargamu. Jagalah dirimu dan keluargamu dari api neraka.

Akhirnya, wahai para suami dan ayah, pertahankan agama isteri dan keluargamu walau terpaksa bermatian kerananya. Nabi SAW bersabda :

من قتل دون أهله فهو شهيد

Ertinya : “Barangsiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan ahli keluarganya, maka ia adalah mati syahid” ( Riwayat Ahmad , Sohih menurut Syeikh Syuaib Arnout)

#dah baca? jadi,harap2nya kita boleh buktikan kasih sayang kita pada ayah ataupun suami(bakal suami) dengan menjaga aurat,pergaulan,mahupun adab...
#mulut dan hati memang kata sayang,dan kita harus buktikan dengan tindakan/sahsiah diri kita...
#takpe kalau kite masih belum sesempurna seperti orang lain,tp asalkan kita ada effort utk berubah kepada yang lebih baik...sementara ada ruang,punya waktu yang Allah berikan...gunakan sebaik-baiknya...
#hanya diri kita yang boleh bantu untuk kita masuk ke syurga...dgn amal ibadah di dunia ni...kita pilih untuk apa? syurga atau neraka? syurga itu mahal...jadi kita kena bekerja keras untuk ke sana...ada usaha pasti boleh berjaya,dengan izin-Nya...
#Insya Allah...semoga syurga sentiasa menjadi destinasi pertama kita... :)

#terima kasih sudi baca entri kali ini...take care...wasalam...


Spread Love:: 
Niya Unnie_Anything About You
23 September 2012
9.46PM
Saranghae!

Wednesday, September 19, 2012

Aku dan Kecuaian!!! ~kecuaian ye,bukan kecurian...#

Assalamualaikum...
cam biase ye,nk share entri baru kne kasik salam...

korg penah CUAI tak?pernah buat SALAH?

ouhh...mesti pernah kan...sama cam aku la ni...
hari ni je,byk kali org sedarkan aku yg aku buat SALAH...
aku CUAI...(haihhh yani,hang pk ape ni sayang?sampai bley jadi gini...)

#uwaaaaa,nak nangis tau sorg2 kat opis ni...sumpa aku sedih yg amat! T.T


#cer korg bayangkan,pagi td,sampai2 opis,bos kasik email, adelah kandungan email tu yg aku xphm...aku pun dgn komfiden nye call la bos...heeee sekali bos kate aku ade slh save laporan da...aiyoooo...siyes aku xpasan,malu giler time tu...aku kate kat bos,sorry puan sorry sangat2...then,aku p btolkan balik la laporan...(actually,tajuk laporan je salah,isi dalam sume oke je...) maybe aku confuse kot,byk sgt laporan nk kne submit...weh laporan dlm bahase inggeris ape ek? apesal aku bley lupe ni...hoho...siyes!

#un momento,(tgh pk,ingatkan balik ni...jap2...) ahhhaaa oke igt da...laporan,report...report,laporan...btoi ka? heee maybe sbb smlm kene anta report dari hari jumaat sampai senin ary tu...tu yg aku gelong...T.T


#sambung balik,dalam pade kelam kabut g tu,aku menggagau buat report utk smlm plak...da smlm bz,byk aduan kot...dan hari ini dalam sejarah aku LAMBAT EMAIL REPORT kat bos...aku je poyo2 menggelabah padehal bos oke je...huhu,bos tengkiu 4 understand my situation...saranghae! 

#tgh2 taip menaip ni,(bz xhingat kau,sarapan pun xsempat...NASI BRIYANI tu tgk aku je la...T.T) tibe2 kol masuk,amboi pg2 da wat aduan...weh pesal pagi ni aku kelam kabut?tolong2! mate asek la tgk jam,tibe2(ehhh pesal citer aku ni byk 'tibe2'...) aku pun saket perot...haihhh,time2 busy la perot aku wat perangai...siyes stressss~

#pastu dlm kol 9.40 baru aku dapat send report kat bos...selang 5minit kemudian...jeng...jeng...jeng...kring! kring! helooooo...ouh ye puan...erm awak salah send report ni...awk hantar 17hb punye...bukan 18hb...(adoiiiiii ape ni yani!) ouh maaf puan..(mesty puan Nurul boring dgr maaf aku tu....sob..sob...satu hari 2 kali kne tegur beb...ape cer ni yani!nak kate kau dah nak kawen,tak lah pulak...jadi aku mmg xde problem...ape sbnrnye yg wat aku ley wat kesilapan2 KECIL ni?)

#jatuh la reputasi kerje aku...uwaaaa...xpe la,make sure yani pasni,semak dulu sebelum boo menghantar~hades yani yani...oiiii yani...ape masalah kaw sebenarnye ni?sbb xckup tido ke ek?al maklum la,cuty ari tu bz tolong kat majlis kawen spupu...

#oke stop story mory pasal kecuaian kat opis...ni nk citer satu lagy kesilapan,kecuaian~yg ni lagy wat aku sadis yg amat!

#tgh bz2 td,tibe2 ade no sekian2 tepon...(ekot haty aku xnk angkat...yela,sbb no yg aku xkenai mmg aku xangkat...) tp haty berat je,so aku pun jawab la call tu...

"Aku :: Hello...
Kn :: Hello,cik Yani ye?
Aku :: Ye saye...
Kn :: Kami dari pihak Kaki Novel ,kami dah terima bukti pembayaran novel yg cik order..
Aku :: Ye...(dlm haty mule2 aku da epi,depa nk kata aku da nk dpt ke novel yg aku order tu...hehe...)
Kn :: Hurm sebenarnye,cik da TERSALAH MASUK NO ACCOUNT la...no lain sume btol,cuma no blakang tu terbalik...
Aku :: Ouhh la,yeke?sat na,nak tgk email..(aku pun nk pastikan la slip bank tu ngan no.akaun KN...betol la...salah! uwaaaa)
Aku :: habis tu mcm mane ye cik?
Kn :: ouh cik kena call bank la...
Aku :: oke2..(dlm haty dah xde mood nak ckp...sbb aku rase aku ni sgt Loser! sengal giler bende2 camni pun aku ley slh...) "

#pas da abes sesi perbualan tu,aku pun termenung panjang...terus bukak dompet,nengok duet...cemane nk buat ye...nak kol bank ke?(ohhh aku mls...) halal je la...mls aku nk kol bank...oke,pemilik akaun sekian2...rezeki awak la tu dpt wet tu...silap saye sbb x make sure kan dlu sblm wat pembayaran...

#so nasihat aku kat sini...sebelum korg wat sesuatu perkara...tak kira lah apa2 pun,pastikan betol2 dlu xde sebarang kesilapan...barulah proceed...klu x,menangis xberlagu cam aku ni la...tp xpe la,dugaan dari Allah,suh aku bersabar byk2 sket... :)

#everything or anything yg korg buat,jgn CUAI cam aku k...xkire la,psl keje ke,stdy ke,transfer duet ke,memandu ke or ape2 je la,jgn silap tau...(erk mmg sesekali kite akn wat silap,manusia xsempurna kan,tp kite ley usaha utk elak kesilapan yg sama terjadi lagi...cume,kalau mmg bende tu kite dah usaha sebaik mungkin tp tetap tersilap...dalam haty kene redha,sudah suratan takdir...terimalah dgn sebaiknya...)

#aku dah xde feel nk mkn ni,hades...tp perot lapor gilarrrr...dah la ayah masak Nasi Briyani ary ni,senget la tu klu aku xnk mkn kan...jimat wet,xyah beli mknan kat luar...bawak bekal je ary ni...

oke la korg,aku nak melayan perasaan lagi ni...haha...(barang yg lepas jgn di kenang la yani!) heee oke2...moga korg bahagia,ceria ye ari ni...take care!

#trime kaseh sudi bace entri kerepek ni~ ^-^

tambahan:: SELAMAT HARI LAHIR KAK L...moga diberkati usia,d murahkan rezeki dan sentiasa di redhai Allah...sayang kak L pekat2!!!muahhhh!


Spread Love::
Unnie Niya_Anything About You
19 September 2012
12:45 PM
Saranghayo~