Friday, September 28, 2012

Doa Untuk Ibu~

Assalamualaikum...
sihat tak hari ni? harap sihat wal'afiat...
kalau ada yg xsihat tu,cepat2 pergi berubat ye...carik ikhtiar...
bila kite jatuh sakit,sbnrnya tanda Allah rindukan kita...Dia nak kita sentiasa igt kat Dia...memuji Dia...berserah,memohon hanya pada Dia...
jangan anggap bila kita jatuh sakit,Allah tak syg pulak...salah tanggapan camtu...
nak tau tak...org sakit ni,untung,sbb doa org yg sakit,slalu trmakbul...sbb tu bile awak kurang sehat,awak kene slalu berdoa... ;)
 
erk panjang pulak mukadimah entri ni...
 
 
mohon jasa baik kalian,doakan ibu saya cepat sembuh...sihat sperti sebelum2 ni...
 
kenapa dgn ibu?
erm ibu hampir kena stroke...
 
mcam mane ley kena?
Allahua'lam...sy xpasti...tp smalam mse kami nak g keje,ibu oke je...drive cam biase...(bukan sy xnk drive...tp kreta ibu kan,ibu lagi suka nk drive sndri...lagypun dye takot klu sy drive...maybe sbb sy ni jrang memandu,so dye xyakin...)
actually,smlm ade la nmpk cara ibu bwk keta lain sket....cam byk mkn space...start dari jalan puncak alam nak ke kmpg budiman,lalu ke tol setia alam...byk hon dpd org lain...ade terdetik dlm hati...Ya Allah,jauhkanlah kami dari kecelakaan...siyes sy rase xselamat time tu...at last,bnti tepi jalan,ibu dok tmpt sy,sy dok tmpt ibu...drive...smpai g ofis...
lepas tuka tu,ibu ada la ckp sesuatu,tp sy xbrape nk fhm...dlm hati mmg da xsdp,tp xde nk pk sgt...sat g tkot melilau2 plak pemikiran sy...da la tgh drive time tu...
rupenye bru sy fhm,ibu kate suh ayah amik dye...sy mmg nmpk dye xlarat sgt...
so,sy andaikan dye demam biasa...
smpai kat Suk,sy capai fon ibu,tlefon ayah suruh amik ibu kat Suk...
xsdp hati gak nk tinggalkan ibu dlm kete,tp ibu kate xpe...erm sy pun pegilah walaupun aty xbape nk sdp time tu...(luaran je nmpk oke,dlm hati sasau...)
 
oke,dlm 30 minit pastu,ayah call....sy kuar sat,tlg ayah papah ibu kuar dari kete,bwk g kat kete ayah...dlm pade tu,byk kali gak ibu hampir jatuh...aduhaiii...kesian tgk ayah,kesian tgk ibu...
korg tau x?ibu ngan ayah jarang sangat kurang sihat,tp once bile dorg xsehat or ape2,sy jadi risau yg amat....mase ayah nk papah ibu tu,nmpk cam,alahaiii susah sgt...sy tolong gak,tp ape la kuat sgt kudrat yg ada...ibu mase tu mmg nmpk lemah sgt...
alhamdulillah selesai papah ibu ke kete ayah...sy pegi ofis blk...tp haty still xsdp...
so,trus call bos,amek EL...blk umah terus...
mane ley nk biar ayah sorg2 jage ibu...sbb kali ni lain mcam sket,xcam slalu klu dye xsehat...
 
ibu xnk pegi ospital...
oke,ayah bwk blk kmpung sat,berubat sane...erk wak ajis kata ibu kena 'tegur'...pastu ayah dah soal mcm2,tye itu ini...ibu mmg lemah semangat sket...
then ckp la,biase la hari2 lalu tepi kubur kat area kg.budiman tu...ayah tye lagy,bukak radio ape...erkk Hot.fm(slalu kami bukak Ikim)...pastu sy ckp kat ayah...xkan la kene tegur...sy xde rase ape2 pun...slalu at least la,paling kurang sy akan rase seram sejuk...tp ni mmg xrase ape...
 
ckp kat ayah,sat g kita bwk p umah wak saringat kat klang tu...
tgh hari tu bwk...pastu ckp2 ngan wak...wak kate..."betul la tu..." sambil terangguk2...
oh betul la ibu kene tegur ek?
wak kate,"ehhh xla...bukan ni...ni sikit lagi dah nak kena stroke..."
mak aih,terpempan aku dgr...xtau nk ckp ape...lgy pun time tu sy tgh pegang ank kakak sy (kebetulan xsehat gak),bisik kat dia,suh doakan wan...
pastu bile da selesai semua,blk...
 
dah smpai uma,tye ibu nk mkn ke x...ptg tu mmg dia xnk mkn...
then nk maghrib,masak bubur,sup ayam...alhamdulillah...ibu mkn...
ayah ckp,klu xnk mkn,nanti bwk g ospital...
 
maybe ayah touching kot,sbb tadi mase ayah nk suap,ibu xnk mkn sgt...pastu bila ank suap,makan....erm nasib baik mkn...risau sgt,sbb dari pg xmkn apa2...setakat roti..itu pun rase mmg xcukup...nmpk sngt susah ibu nk kunyah...
 
nak tau x...smlm prasaan ni oke lagy...boleh nk di kawal...
hari ni,tibe2 je rase sebak yg amat...
bkn nk pk bukan2,tp rasa sesuatu...
kalau ada apa2 jadi macam mane...Ya Allah,sungguh,xpernah langsung terlintas kalau bnde2 ni jadi...
mungkin kami ank2 ni alpa kot slama ni...nak cerita pun rase cam sedih je...
 
kalau nk kirakan la,kami lebih rapat dgn ayah banding dgn ibu...maybe sbb ibu garang kot...
huhu...ataupun mungkin sbb nmpk ibu syg angah lebih...(heheeee...)
erk mls nk citer psl bnde2 tu...biase la,kite as anak...trime apa adanya...baik buruk famili kita,sbnrnye itulah yg terbaik utk diri kita...hanya Allah saja mengetahuinya...
 
cuma nk ckp,seburuk mana layanan,sesakit mana di sakiti,sekecil mana terasa hati...ibu ayah...tetap ibu dan ayah...darjat mereka tinggi...lebih2 lagi ibu yang melahirkan...
sy akui,sgt mengakui,sy bukanlah seorang ank yg sgt2 taat...tp i've try...da usaha sehabis daya...kdg2 tersasar jugak...maaf ibu...maaf ayah...mungkin ayat2 ni slalu kluar time raye je...tp pcayalah...
insya Allah,selagi ada hayat d kandung badan...yani akan slalu doakan yg terbaik untuk ibu...untuk ayah...
tau,kadang2 yani ni suke memberontak...ibu cakap tu,yani cakap ni...ayah cakap camtu,yani cakap camni...yani tau yani bukan anak yang baik...tp yani nak cuba...nak cuba sangat2...bantu yani,tlg yani ye...jgn biar yani jadi ank yang xtaat...sbb yani nak sgt jadi anak yg solehah...sbb bila yani da kahwin satu hari nanti,yani nak didik anak-anak yani jadi anak yang solehah...yani kena belajar taat pada Allah,pada ibu ayah...baru yani boleh taat pada suami yani suatu hari nanti...
jangan biar yani jadi anak yang xkenang jasa ibu dan ayah...
jadikan yani anak yang akan slalu jaga ibu dgn ayah sampai akhir hayat...
sesakit mana,sesusah mana,seperit mana kesakitan yg ibu atau ayah tanggung,kalau boleh,biar yani rasa sekali...
waktu ibu ke atau ayah sakit,biar yani jaga k,sbb dlu mase kecik2 ibu ayah kan dah susah2 jaga,didik kami adik badik...
yani tau,kata2 ni hanya akan terlahir dlm hati je...lafaz ni tersimpan...
tapi yani nak ayah ibu tau,yani sayang sgt2 ayah dgn ibu...
 
dari dulu sampai sekarang...sy suka berdoa...kalau Allah nak ambil nyawa ibu dgn ayah,ambil lah nyawa sy sekali...tah la,luarannya mmg nmpk sy xrapat dgn diorang...tp hakikatnya...sygkan dorang lebih dari nyawa sendiri...
kalau diorang pergi,sy nak ikut...(tp xtau la...ajal maut ni kan urusan Allah...)
 
 
"Ya Allah...aku mohon berkatilah kedua orang tuaku...berilah kesejahteraan yang baik kepada mereka,murahkanlah rezeki mereka,sihatkanlah tubuh badan mereka...jagalah mereka...berilah mereka kebahagiaan dan kejayaan di dunia dan akhirat...satukalah kami semua sebagai satu keluarga,di dunia ini,dan juga di akhirat...Allah,aku mohon,andai dosa-dosa kami sbg anak-anak terlalu banyak,andai kami alpa,andai kami banyak berbuat dosa kepada-Mu...mohon ampun atas segala dosa kami terhadap-Mu,dan kepada ibu bapa kami...peliharalah orang tua kami dari dosa-dosa yg kami lakukan...andai bisa kesakitan itu boleh dipindah milik,pindahkanlah padaku,sesungguhnya segala apa yang Kau berikan akan kami terima dgn ikhlas dan redha...mohon Ya Allah...andai kami yg berdosa,janganlah Kau berikan dugaan itu pada orang tua kami...sesungguhnya Kau yang Maha Pemurah,Penyayang, lagi Maha Mengasihani..."
 
~doa untuk ibu...doa untuk ayah...doa untuk orang-orang yang awak sayang...jangan kedekut untuk berdoa...kerana Allah sangat sayang dgn orang yang suka berdoa...bila kita jrang berdoa,tandanya kita sombong dengan Allah...
 
#lagi sekali,sy mohon,kalian doakan kesihatan ibu sy...moga dia cepat sembuh...
oh ya,ibu kat hospital skrang....tengah tunggu doktor check...mudah-mudahan tiada apa2 yang serius...amin...
 
#selagi ibu ayah ada,hargai...jgn bila sesuatu yg buruk blaku baru nk sesali...mase tu dah xde gunanya lagi...
 
oke...terima kasih baca entri ni...segala doa yg kalian kirimkan,hanya Allah yang dapat membalasnya...terima kasih sgt2...
assalamualaikum...
 
Spread Love:
Niya Unnie_Anything About You
8.55PM
28 September 2012
Saranghae~

No comments:

Post a Comment