Friday, September 7, 2012

Bila Jodoh Belum Sampai, Bersabarlah.


Assalamualaikum...
Selamat Pagi...Salam hari penghulu segala hari...Hari ni hari jumaat dah...alhamdulillah, masih diberi peluang oleh Allah untuk terus bernafas di bumi ini... :)

Bila jodoh belum sampai...berusahalah...
Bila jodoh belum sampai...berdoalah...
Bila jodoh belum sampai...bertawakallah...
Bila jodoh belum sampai...bersabarlah...

Bila jodoh belum sampai...bukan bermakna selamanya kita keseorangan...bak kata Ustaz Don,kaum hawa ni untung,sebelum bernikah,ayah yang akan menjaganya,selepas bernikah,maka suami yang akan menjaga dan berada di sisi kita... :)

Bila jodoh belum sampai...yakinlah bahawa Allah pasti ada rencana yang terbaik untuk diri kita...kerana Dia lebih tahu apa yang baik untuk kita...

Bila jodoh belum sampai...jodoh adalah salah satu rahsia Allah,yang kita tak tahu...kita merancang, selebihnya Allah yang tentukan...sebaik mana rancangan kita pun, kalau itu bukan yang terbaik untuk kita, Allah tetap takkan membenarkan itu berlaku...

Bila jodoh belum sampai...kite kena check diri, mungkin ada sesuatu yg kurang... Sebab itu jodohnya belum sampai, belum kita jumpa... Mungkin pada luaran,orang akan nampak kita ni sudah sempurna untuk menjadi wife/hubby seseorang,tapi sebenarnya tak...mungkin lah...

Bila jodoh belum sampai...kene bersabar...ye,aku tau kadang mesti ada terselit dalam hati bila tengok budak muda kahwin...(wahh muda2 lagi dah kawin budak ni...untungnya,bilalah turn aku..?)
Sabar kunci utama,kena sentiasa yakin dengan Allah bahawa sememangnya jodoh kita sudah ditentukan sejak di loh mahfuz lagi...jadi jangan risau... :)

Bila jodoh belum sampai...(sampai bila nak sabar?) erm sampai kita jumpa suami/isteri kita lah.. :)
Memang kena chill, sebab kalau kita tak sabar, tergesa-gesa, mesti akan ada yang tak kena...boleh jadi tak kena apabila sudah bernikah nanti... perkahwinan bukan permainan... banyak yang kita perlu tahu tentang intipati perkahwinan itu sndiri...suami isteri ada peranan masing-masing... (erk kalau sesiapa yang sudah pergi KURSUS PERKAHWINAN, mesti korang tahu kan...? :)

Bila jodoh belum sampai...siapa tahu, di sebalik kesabaran kita tu, kita bakal dapat yang terbaik...(Allah mmg dah tentukan yang terbaik,yang paling sesuai untuk kita)

Ustaz dalam radio IKIM pernah kata (aku tak ingat nama ustaz tu, adoi sorry), kalau kita terasa dalam hati...'eh kenapa laki aku ni macam ni perangainya...?' erm maknanya kita pun ada lah perangai macam hubby kita tu jugak, aku rasa maksud ustaz tu dalam pendek kata ialah gini.. "cermin isteri adalah suami...cermin suami adalah isteri..." tak percaya? balik rumah tengok hubby awak macam mana... (saja ayat ni nak provoke korang, supaya dapat lebih memahami antara satu sama lain.)

Kehidupan sebagai suami isteri, pada aku, kena saling faham memahami, saling percaya, bertolak ansur...bende tu aspek yang sangat penting kot...(erkk cakap macam lah aku dah kahwin... heeee belum...erk tapi belajar lah kan? bace buku beb, kena rajin baca buku motivasi...kita belajar tentang perkahwinan bukan semestinya apabila ingin berkahwin, dah nak berkahwin tapi ilmu perkahwinan itu seharusnya dipelajari sehingga sudah bertahun-tahun berkahwin sekalipun, oke?)

Mungkin sebab itu Allah belum izinkan aku untuk berjumpa dengan jodoh aku, sebab banyak benda aku belum tahu, mungkin sebab aku kena belajar banyak perkara lagi. Nanti aku tergesa-gesa cari tanpa ada ilmu di hati, bila sudah berkahwin, aku ke mana, husband aku ke mana...haaa kan ke da parah tu nanti...?
seru da lama sampai, tapi Allah belum izinkan, belum sampai masanya..
Jadi, jomlah bersabar ye... ;)

Yang aku tahu, Perkahwinan Adalah Gedung Pahala...jadi sebelum aku jumpa bakal suami aku tu kan, aku kena study hard + study smart... (aku santai je sebab aku memang rasa nak suruh parents aku carikan...bunyi macam weird...tapi aku rasa pilihan diorang adalah yang terbaik...tapi kalau dah Allah tentukan untuk aku cari sendiri, tak tahu lah kan...apa pun, kalau parents aku setuju, baru aku akan setuju...pilihan ibu ayah seharusnya adalah yang terbaik.Insya Allah.

 
DEAR MY FUTURE HUBBY(i don't know who..???)
"Saya tak mintak banyak, cukup sekadar awak boleh bawa saya ke jalan yang paling di redhai Allah...pimpin saya jadi isteri solehah, sebab saya nak jadi pedamping (bidadari) awak di syurga nanti...boleh kan? sebab saya nak jadi isteri awak, bukan hanya di dunia, tapi di akhirat juga..."
 

Aku doakan korang dapat jumpa jodoh yang terbaik untuk diri korang...
Apa pun jangan pernah lupa untuk usaha...doa...sabar...tawakal...insya Allah...ada jalannya.
 
Sebarang kata aku yang ada mengguris hati, mintak maaf ya...
 


Spread Love:
Niya Unnie_Anything About You
7 September 2012
10.05AM...
Saranghae~



No comments:

Post a Comment

CANVA YEAH ^-^

  Ehh best jugak edit pakai canva ni ya. Haip! Jangan gelak. Saya budak hanya baru belajar. ^-^ Tapi untuk pertama kali ni, aduhai, macam ke...