Wednesday, September 5, 2012

Pesan Ayah...


Assalamualaikum...
haiiihh curik mase lgy mngupdate blog...erkk xde org nk wat aduan,jd mmg xde keje...T.T

terpanggil plak nk wat entri baru...(aku pun xtau ade ke x yg membce tiap kali aku update new entry..erm niat aku pun skadar berkongsi...)
al maklumlah,ini zaman cyber,blog ni same la jugak cam diari...uhhh?sgt BETUL kan? hehe...^^

#aku xtau camne nk mule...tp aku rase aku wajar share kan dgn org...yela,aku rase bkn ayah aku je yg pesan cam tu...ayah2 korg2 pun msty la ade pesan2 kat korg ye x?

~>smlm pas blk keje..borak ngan ayah(ayah amek kje,hee ank manja! wek2...)

selingan #hamek kaw yani! tgh sbok nk hupdate,kol masuk...ngeng,mnggelabah aku nk jwb...#

~smbung...erm smlm borak2 ngan ayah,borak2 kosong... ayah kate "jadi perempuan ni ckup sng,tp kdg2 perempuan yg sngaje nk sshkan diri..." (erm terfikir gak...)
ayah kate " perempuan sng sgt nk msuk syuga...solat,puasa,ikut perintah Allah,taat pada suami(slagi arahan xbertentangan dgn hukum agama)...insya Allah,bley msuk syurga..."
#tu klu yg da kawen,klu yg blom kawen,seharusnya taat pada ibu dan bapa...mudah lah jalannya...

~pade aku ade btolnye bile ayah kuar statement 'kdg2 pmpuan yg sngaje sshkan dri... bnde simple d besar2kan...aku bukanlah tak mpertahankan kaum sndri..tp kene fikir dari sudut agama la..kite mmg ada pendirian kite...tp JGN SMPAI MEMBELAKANGKAN AGAMA...

~Islam agama yang mudah..tp jgn terlalu mempermudahkan...jgn sambil lewa...

~ary tu ade dgr radio IKIM.fm ,ustaz kata,perkahwinan itu adalah gedung pahala...jd carilah pahala sebanyak mungkin d alam perkahwinan itu...

~bile ayah kata gini buat aku terfkir,BerKahwin mmg MUDAH, tapi bukan mudah utk kita brtanggungjawab dlm perkahwinan...hanya yg btol2 bersedia sje mampu pikulnya...

~realitinye,zaman skunk aku byk perhatikan,wanita yg da berkahwin,majoritinye slalu akn control perkahwinan...(bukan semua,cume segelintir...anda terasa?maafkan aku...slalu bnde yg btol mmg menyakitkan hati...bile anda xmampu utk terima tguran,jgn mrh klu anda menegur org lain,dan org buat derk je...sile posotifkan diri k..:)

~bnde ni basic la ayah aku pesan...(sbb dye kate,slagi ayah ade,bley la ayah nk pesan...bile dah xde......)

'ohhh sebak aku tetibe...T.T' ayah kate lagi.."ayah ni dah tua,dah xlame da nk mati,tp ayah tkot nk mati,sbb xtau amalan ckup ke tidak,org laki ni slalunye umur xpanjang..."(oh ayah,sesungguhnya aku mngerti apa yg cuba disampaikan...)

~ohhh aku tringat,mase hari bapa bulan 6 pun ayah penah pesan gini kat ank2 dye...:

1)jaga solat(jgn tinggal solat..solat tiang agama)
2)byr zakat(jgn lupe byr zakat,baru lebih berkat)
3)ank pmpuan,ayah suh tutup aurat(dlm erti kata yg sbnr2nya)
4)jaga pergaulan...(jgn terlalu bebas bergaul...)

#ape2 pun pesan ayah tu aku sntiasa sematkan dlm hati...

#betul anda sayangkan ayah anda?buktikan!(buktikan dgn tutup aurat dgn sempurna,jaga solat,jaga iman,jaga akhlak...) 

#tiap ape yg aku ckap ni,aku sbnrnye tujukan utk diri sndri je...aku share ngan korg spaye kite same2 ley fkir...mane2 bnde baik korg amek,yg xbaek korg tinggalkan je la...kite ni manusia akhir zaman,kne igtkan sesame sndri...tkut tsalah langkah...aku pun bukanlah baik sgt...tp biar kite cuba berusaha utk jadi baik...jgn bila da time,kite da xsmpat...time tu mmg xde sape la ley tlg...

#k lah,tgn aku da nk cramp ni...opis sejuk sgt...xlarat da nk taip...(taqaballahu minna waminka..) wasalam...


Spread Love:-
Niya Unnie_Anything About You
Rabu
5 September 2012/ 1:02 PM
Saranghae!






2 comments:

CANVA YEAH ^-^

  Ehh best jugak edit pakai canva ni ya. Haip! Jangan gelak. Saya budak hanya baru belajar. ^-^ Tapi untuk pertama kali ni, aduhai, macam ke...