Wednesday, July 30, 2014

Salam Lebaran. Doa di Hari Raya.

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum...

(Uwaaa rindunya nak men'taip' di sinii.)

Disebabkan nak hilangkan rindu, kita taip sikit je la.

Selamat menyambut hari raya Aidilfitri buat semua umat Islam.
Semoga setiap amal ibadah kita diterima Allah. Semoga kita akan istiqomah melakukan amal itu. (Kena usaha dan doa pada Allah ye.)

Sekejap je kan dah 3 syawal. Tiba-tiba rindu dengan "haruman ramadhan"... 

Alhamdulillah dengan segala nikmat kurnia yang Allah berikan untuk kita.

Ye, memandangkan 22 Julai yang lepas, saya sudah genap 26 tahun, makanya raya tahun ini, adalah menjadi soalan wajib orang tanya berapa umur, dah ada calon ke belum. 
Tiap kali salam dengan pak cik mak cik, sepupu dua pupu tiga pupu kupu-kupu, semua pun seakan dah sediakan diolog untuk saya.

Apapun terima kasih wahai saudara mara ku yang tersayang, atas ucapan dan doa-doa kalian. Saya tersangat menghargainya. Tentang jodoh, saya sengihkan sajalah. Panjang umur, saya jumpa lah jodoh saya, apa pun Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk saya. Saya percaya pada Dia.

Tentang bila dan siapa, memang saya tak punya jawapan. (Nak marah, marahlah, memang saya tak cari, tu pasal tak jumpa lagi. Ya betul kena usaha.) *Untuk permulaannya, cukuplah dulu saya usahakan memantapkan ilmu, perbaiki diri (banyak sangat kelemahan ni).

Rasa nak nangis bila famili semua mendoakan supaya saya dapat jodoh yang baik-baik.
Subhanallah, masya Allah, tabarakallah. "Insya Allah, aamiin, biiznillah." (Terharu, tapi i tak bolehlah nak menangis depan depa semua. Haha karang orang hingat dah kenapa lah pulak...)

Oke, tutup cerita jodoh, kang orang ingat amenda lah entry ni...haha...

Dalam pada kita bergembira menyambut syawal, jangan pernah lupakan saudara kita yang dalam kesusahan, sama ada yang di dalam negara ataupun di luar negara.

Tolong, teruskan berdoa untuk saudara kita di Gaza. Teruskan menghulurkan doa dan bantuan kewangan. Mereka amat memerlukannya. 
Semoga kita semua akan sentiasa di redhai Allah.

Okay, jaga diri baik-baik.
Jaga iman, jaga solat.

Terima kasih sudi baca entry ni.
Segala salah silap saya pada awak semua, saya dengan rasa rendah hati memohon maaf.
Insya Allah, semoga kita dapat berjumpa lagi di ramadhan dan syawal yang akan datang.


Salam aidilfitri,
Norzayani binti Norhamshah.
3 Syawal 1435h / 30 Julai 2014

*next entry baru ada gambar raya, sekarang ni selalu busy. orait tata...*

Wednesday, July 16, 2014

Makan ikut keperluan, baru ibadah menjadi mudah.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t

Hari ini sudah 18 Ramadhan. Subhanallah.
Cepat sungguh waktu berlalu.

Macam-macam yang dah kita tempuh dalam tempoh 18 hari berpuasa bukan.
Tahniah buat sesiapa yang Allah beri puasa penuh. Yang tak dapat tu, kita anggap sebagai ujian.
Tapi tak semestinya bila tak dapat puasa penuh tu, tiada amalan lain yang boleh kita buat.
Betul tak? Teruskan zikrullah (Ingat Allah), Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.

Kebiasaannya orang berpuasa ini, suka target nak kurus. Atau paling tidak pun nak turunkan berat.
Sebab nak nampak cantik di pagi raya.

Bila ada target. Kena ada usaha yang kuat.
Baru boleh berjaya.

Semua pun tahu, sebenarnya puasa ialah diet yang terbaik untuk kita.

Tapi amalan pemakanan rakyat di Malaysia (majoriti, bukan semua ya) menjadikan kita mudah mendapat penyakit.

Seharusnya kita sedar, kebanyakan penyakit ini bermula dari perut.

Sepatutnya di bulan ramadhan ini, perut kita boleh berehat. Tapi akibat nafsu, makanya perut kita terpaksa bekerja dengan lebih keras lagi. Sebab bila pergi baazar, kalau boleh satu baazar tu kita nak beli. Ni beli sikit je. Tu beli sikit je. Tapi bila dah balik rumah. Hambik! Selambak satu meja.

Kesian perut kita tau. Kita isi macam-macam makanan. Ada murtabak la, ada roti john la, ada ayam uncle bob la, ada air soya la, air tebu la, kuih talam la, kuih seri muka la. Aduhai.

Macam mana ni?
Kalau semua masuk perut. Perut jadi ketat.
Bila ketat, mulalah mengantuk. Pergi terawih pun lesu. Dengar tazkirah pun menguap. (Heee saya cakap berdasarkan pengalaman saya sendiri)

Heee, tapi lain pula dengan orang yang mengamalkan, makan sedikit saja. Berhenti sebelum kenyang.
Ambil yang berpada-pada. Kalau boleh elak makanan atau minuman yang manis. Insya Allah, pasti kita akan lebih ceria dan bersemangat. Tak lemau. Insya Allah, pasti akan dipermudahkan segala amal ibadah. (Mohon try. Saya suka buat uji kaji pada diri sendiri.)

Jadi sesiapa yang target nak bangun malam.(Lailatul qadar). Awak boleh amalkan. Jaga pemakanan awak. Jangan makan tak tentu hala. Berhenti walau awak belum rasa kenyang.
Itu sunnah nabi.

Lagi satu, minum air masak secukupnya. Badan kita ni sangat perlukan air untuk mencuci organ-organ dalaman. Organ yang ada pada tubuh kita ini amanah, jangan kejam, tak bagi 'mereka' keperluan yang secukupnya untuk 'mereka' menjalankan kerja mereka. Oke?

Bila awak jaga pemakanan awak, insya Allah, awak akan lebih mudah untuk bangun solat di waktu malam.

Tapi masa awal puasa dulu, ustaz ada bagi tips untuk orang yang dah habis malas sangat nak bangun malam, untuk dapat pahala 'menghidupkan' amalan di waktu malam.

Caranya ialah solat isyak berjemaah. (Ia seperti awak sudah menghidupkan amalan di separuh malam), dan untuk completekan lagi separuh malam, esok paginya solat berjemaah di waktu subuh pula. Jika awak berjaya untuk solat isyak berjemaah di malam tersebut dan solat subuh berjemaah di pagi berikutnya, maka diibaratkan awak dah 'menghidupkan' amalan di waktu malam.

Lagi satu ustaz hari tu ada tegur juga kepada para jemaah di dalam masjid yang 'belum sudi' nak tunaikan solat sunat selepas isyak, ustaz kata, ruginya awak tak buat solat sunat tu sebab pahala untuk solat sunat ba'diyyah itu lebih besar dari pahala solat sunat terawih. (Terima kasih ustaz, sudi tegur. Esok malam selepas ditegur ustaz, memang masing-masing buatlah kan.) Mohon istiqomah sampai bila-bila ya. Bukan di waktu bulan ramadhan saja. Tolong. Tolong.

Apa yang saya sampaikan ini bukanlah tujuannya untuk menyalahkan sesiapa yang tak amalkan solat sunat rawatib ni, cuma saya hanya berkongsi apa yang saya tahu. Saya cuma menyampaikan apa yang ustaz pesan, bukan juga bertujuan untuk menunjuk kelebihan ilmu yang saya tahu. (Nauzubillah, segala apa yang saya tahu, semua pun Allah yang punya. Mana boleh saya simpan sorang-sorang. Orang lain pun nak masuk syurga kan. Jadi jom, kita share semuanya, supaya kita boleh ke syurga bersama-sama)

Ilmu tanpa amal itu gila.
Amal tanpa ilmu itu sia-sia.

Sementara masih berbaki lagi hari-hari terakhir di bulan ramadhan ini, jom lah kita kumpul pahala sebanyak mungkin. Bimbang ini akan jadi ramadhan yang terakhir. Rugi nanti kalau kita tak manfaatkan waktu yang ada.

Oke, sekian saja, untuk entry kali ini.
Mudah-mudahan bermanfaat.

Saya mintak maaf, kalau ada kata-kata atau ayat-ayat yang mungkin menyinggung hati awak yang membaca.

Terima kasih sudi baca entry ini.

Sekian, wassalam.

Jaga diri, jaga iman, jaga solat.

Ikhlas,
Norzayani binti Norhamshah
18 Ramadhan 1435H / 16 Julai 2014


Friday, July 11, 2014

13 Ramadhan 1435H [ Puasa Dan Derma ]

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah, masih dikurniakan nyawa sehingga ke saat ni.
Alhamdulillah, dah hari yang ke 13 umat Islam di Malaysia ini berpuasa.

Bagaimana 13 hari puasa yang awak semua lalui?
Mesti hebat-hebat kan.
Saya? Erm biasa lah, manusia mana yang Allah tak beri ujian. Ujian tanda Dia sayang.
Kita follow je apa yang Dia nak beri.

Alhamdulillah, setakat ini, walau ada compang-camping dan huru hara sikit ketika cuba memenuhi 'checklist ramadhan' saya, masih lagi Allah berikan yang terbaik.
Mana perfect, tapi saya sedang mencuba dan akan terus mencuba. Paling penting nak istiqamah, sampai akhir nyawa nanti. Istiqamah ini bukan mudah, tapi kita kena berusaha, dan berdoa, supaya Allah memilih kita untuk Istiqamah.

Sepanjang 13 hari berpuasa, dah banyak pula kenangan suka dan duka tahun ni.
Adalah juga bersedih hati dengan sesetengah perkara, tapi kan Allah itu ada. La tahzan, innallaha ma'ana.
Lagi-lagi dalam bulan mulia ini, saya dah ajar diri supaya jangan nak 'cengeng' sangat. Mesti kuat!
Orang Islam kena kuat dan bersemangat! Lebih-lebih lagi apabila diuji.

Ustaz kata puasa itu perisai bagi umat Islam.
Musuhnya tentulah nafsu. Bilamana nafsu menyerang, puasa itu mampu jadi perisai.

Ustaz tanya apa makna puasa tu?
Kita dalam masjid cakap 'menahan diri dari lapar dan dahaga.' (Kompidensel jawapan tu!)

Ustaz kata, kalau budak budak ye. Menahan diri dari lapar dan dahaga.
Tapi awak-awak yang dah besar macam ni. Itukah makna puasa pada awak.
???
Tujuan kita berpuasa di dalam bulan Ramadhan ini adalah untuk melahirkan taqwa.
Kalau sekadar awak tahan lapar dan dahaga, mana nak cari taqwa itu?
Ok, mulai sekarang, kena target (sementara masih ada waktu ni) membina taqwa dan istiqamah.

Paling penting, jangan pernah merasa cukup dengan amal ibadah yang kita dah pernah lakukan.
Tersangat sedikit jumlahnya di sisi Allah. Jadi, teruskan beribadat. Semata-mata kerana inginkan keredhaanNya.

Kawan-kawan, jangan pernah lupa untuk sentiasa menjadi hamba yang bersyukur.
Kerana nikmat Allah datang tanpa jemu.

Di bulan yang mulia ini, Allah memberi kita rahmatNya. Jadi janganlah kita mengundang azabnya. (Hindari perkara yang mungkar)

Dalam pada umat Islam sedang menunaikan ibadah puasa ni, saudara-saudara kita di Gaza,Palestin. Sedang diuji. Israel membuat serangan tanpa belas kasihan!
Jika kita sahur dengan makanan yang mungkin kita tiada selera untuk telan di awal pagi, tapi saudara kita kat sana? Dapatkah mereka bersahur? Adakah bekalan makanan untuk mereka?
Sewaktu berbuka pula, meja kita penuh dengan bermacam hidangan. Tapi saudara kita di sana? Berbukakah mereka? Ataukah mereka tidak sempat berbuka? Ataukah mereka berbuka dengan gelaran 'yatim piatu'?

Semua ini, kadang-kadang, nafsu jahat kita dengan riak menjerit. "Heyyyy, tak ada kena mengena dengan kitalah. Berani sangat ke? Mereka jauh. Kita kat sini, aman lagi. Jangan nak masuk campur."

Astargfirullah. Semoga kita tak ikut nafsu yang jahat ini.
Jangan sampai Allah murka kerana kita tidak menghiraukan saudara saudara kita di sana.
Siapa kata kita tak ada kena mengena?
Kita ini umat islam. Umat Islam itu semuanya bersaudara. Jangan pernah riak dan angkuh apabila berkata-kata di dalam hati.
Orang lain mungkin tak tahu. Tapi Allah tahu. Sedikit pun tidak terlepas dari pengetahuanNya.

Okay, saya bukan nak membebel.
Ter emo sikit di hari jumaat ini. T.T

Jadi, di kesempatan ini, saya berharap sangat, agar kita semua dapat mengumpul sebanyak mana pahala di dalam bulan ramadhan yang penuh keberkatan ini. Semoga kita bakal menjadi penghuni syurga.
Kerana tahun depan belum tentu kita jumpa lagi Ramadhan. Dan kita tahukah sama ada kita dapat menghabiskan ramadhan tahun ini? Kalau Allah tak izinkan, bagaimana? Rugi bukan.

Dan juga, saya harap kita semua sudi untuk menyalurkan sumbangan buat saudara-saudara kita di Palestin.
Tak banyak takpe, beri yang mampu. Semoga Allah sudi pandang kita, walau sumbangan itu sedikit. Ikhlas itu hanya Allah yang mengetahui. Jangan risau tau. Dia Maha Adil, Maha Mengetahui.




~ Kalau untuk menyumbang bersama Aman Palestin, anda boleh rujuk gambar di atas. Ataupun, awak boleh klik link ini .

Selain dari Aman Palestin, awak boleh menyumbang melalui aqsasyarif . Lagi melalui islamic-relief pun boleh.
Terpulang pada awak.

Kalau kita mampu nak kumpul duit nak beli gajet atau nak bercuti-cuti. Takkan nak hulur RM50 untuk sumbangan begini pun nak berkira. Jangan, sebab ganjaran baik untuk kita di sana nanti. Allah dah janjikan itu. Lebih-lebih lagi menderma di bulan mulia ini. Masya Allah, mesti besar ganjaran kan?

Oke, jom kita semua jadi umat yang terbaik.
Yang sentiasa berusaha melakukan kebaikan.
Yang sentiasa berusaha supaya disayangi dan dicintai Allah.

Semoga Allah meredhai hidup kita, dunia akhirat.
Aamiin.

Terima kasih sudi baca entry ini.
Salah silap, mohon dimaafkan.

Jaga diri, jaga iman, jaga solat.

Assalamualaikum.

Norzayani binti Norhamshah
12.39 PM
13 Ramadhan 1435 H / 11 Julai 2014

Tuesday, July 1, 2014

Puasa itu Sihat & Nikmat (Selamat Menyambut Ramadhan)

Hai orang-orang yang beriman,
Diwajibkan atas kamu berpuasa,
Bulan yang suci, penuh maghfirah,
Itulah bulan Ramadhan.

Di bulan itu diturunkan,
Pertama kali kitab Al-Quran,
Sebagai petunjuk bagi manusia,
Antara yang hak dan yang batil.

Puasa itu sihat,
Puasa itu nikmat,
Melatih kita, sabar dan amarah,
Bagi yang tak beriman, berat menjalankan,
Lapar haus saja, menggoda fikirannya.

Ada malam lailatul qadr,
Yang besar pahalanya dari seribu bulan,
Allah turunkan malaikat ke bumi,
Sejahtera malam itu hingga fajar.

~ [ Puasa – New Sakha ]

Bismillah.

Assalamualaikum w.b.t...

Semalam balik dari kerja, dengar lagu ni dekat radio Ikim.
Terus suka. Hehe. :)
Saja nak share lirik kat sini.

Dan dikesempatan ini juga, rasanya belum terlewat untuk saya ucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan buat kalian, saudara-saudara saya, sahabat-sahabat saya, pembaca-pembaca sekalian, dan juga buat seluruh umat Islam di dunia ini.
Moga kalian akan sentiasa diredhai Allah S.W.T

Bulan suci penuh maghfirah. 
Subhanallah, Alhamdulillah, terima kasih Allah, kerana sudi beri kita peluang untuk bertemu lagi dengan bulan mulia ini.
Sedar tak sedar, dah hari ke 3 Ramadhan.
So macam mana checklist yang kita dah sediakan tu?
Markah semua ok tak?
Harap semuanya cantik-cantik belaka ya.

Kalau tersedar ada ibadah yang tertangguh.
Cepat! Cepat! Laksanakan.
Peluang ini datang setahun sekali saja. Mohon ambil peluang ini sebaik mungkin ya kawan-kawan. Anggap saja, tahun depan belum tentu kita akan berjumpa lagi dengan Ramadhan.

Surat Cinta dari Allah. (Al-Quran)

*** Oke selingan, nak share sikit ~ Malam tadi punya Tazkirah Ramadhan dekat Masjid Saujana Utama, Sg.Buloh. Ustaz kata, dalam bulan Ramadhan ni, pahala ibadah sunat yang kita lakukan, dikira seperti kita melaksanakan ibadah wajib. Subhanallah! Masya Allah, tabarakallah. Sila teruja! Dan kalau saja ibadah sunat dikira seperti itu, kalau kita melaksanakan ibadah yang wajib, tentu-tentulah pahala berlipat kali ganda. (Kalau tak silap saya, ustaz sebut 70 ribu kali ganda.[maaf saya tak sure sangat yang ni,awak boleh rujuk orang yang lebih tahu.]  Oke, kalau awak di Mekah, Madinah. Lagilah pahala berganda-ganda! Subhanallah. Bestnya. Bestnya sangat-sangat. (Cemburunya saya. Huhu...Hee tapi takpe, setiap yang Allah kurniakan itu, adalah yang terbaik untuk kita. Yakin! Yakin!! ) *** [Dan suka untuk saya ingatkan,kita buat ibadah semua itu adalah demi mendapat redha Ilahi. Bukan kerana ganjaran pahala. Bila Allah redha, automatik awak akan dapat pahala. Kan.]

Nampak tak sayangnya Allah pada kita, besarnya Rahmat Dia buat kita. 
Kalau rasa-rasa tak reti bersyukur, sila 'cari' sesuatu yang ada di Palestin, Syria, Mesir atau mana-mana negara yang sedang diuji rakyatnya.
Lihatlah betapa sukarnya mereka untuk meneruskan kehidupan, bandingkanlah dengan nikmat yang kita sedang lalui di bumi Malaysia ini. Cuba bayangkan sekarang ini anda sedang mendengar tangisan mereka yang memilukan. Allah. Allah. Allah. Hasbunallahu wani'mal wakeel.

Lantas, nikmat Allah yang manakah yang hendak kita dustakan? Sungguhlah, Allah itu Maha Penyayang.
Kerana kita ini, masih mampu berbahagia bersama saudara kita.
(Dapat update entry baru ini juga satu nikmat bukan? Syukur.)

Fikirkanlah, Dia beri ujian, dugaan, bukan kerana tak sayang. Tapi Dia sedang menguji keimanan dan kesabaran. Insya Allah, balasan yang sangat besar di Syurga menanti. 

Ujian dan dugaan itu cara Allah menunjukkan betapa Dia sayang pada kita.
Kalau awak 'dekat' dengan Dia, awak takkan pernah merungut terhadap apa yang Dia kurniakan.

Kalau ada rungutan yang tersasar, boleh cepat-cepat istighfar. 
Jangan pernah membuka ruang untuk syaitan menguasai jiwa dan hati kita.
Please. 

Syaitan dan Iblis ini musuh kita. Jangan sampai kita dilaknat Allah kerana mengikut telunjuk syaitan.
Nak ke kita ni 'temankan', 'kawankan' encik Syaitan ini duduk di neraka? Nau'zubillahi min zalik! 

Dan kerana bulan ini juga adalah bulan untuk kita 'menyimpan', 'mengumpul', sebanyaknya bekalan untuk pulang ke kampung akhirat. (Syurga)

Allah telah menjelaskan dalam al-Quran, bahawa bekalan yang terbaik adalah bekalan takwa.

"Bawalah bekal. Sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa." (Surah Al-Baqarah 2:197)

Bagi yang ingin pulang ke kampung syurga, takwa pencariannya.
Kita dituntut menghimpun bekalan takwa.
Antara perkara yang membangun takwa dalam jiwa ialah amalan berpuasa.

Kita diperintahkan berpuasa oleh Allah : "Wahai orang Mukmin, difardukan ke atas kamu berpuasa sebagaimana difardhukan ke atas kaum sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa." (Surah al-Baqarah 2:183)

Dengan bekalan takwa inilah, kita semua akan mampu mengharungi perjalanan pulang ke kampung yang kita rindui, syurga Allah yang kekal abadi.

Dan baiklah, cukup entry ini sampai di sini saja.
Salah satu target saya bulan puasa ini adalah untuk tidak terlalu ralit ber'on9', alhamdulillah, hari ke 3, pencapaian dilihat semakin baik.
Cuma kerana ada sesuatu yang ingin saya kongsikan dengan awak semua, maka terlahirlah entri 'selingan' ini.
Semoga ia sangat bermanfaat buat kalian. Allahuma amin.

Oh ye, memandangkan bulan Ramadhan adalah bulan turunnya Al-Quran, jadi jom, kita baca 'surat cinta' dari Allah. Ibaratkan kita sedang membaca surat cinta dari kekasih hati yang sangat kita cintai. Ibarat macam orang sedang bercinta, kalau boleh hari-hari nak baca 'surat cinta' dari orang tersayang. Jadi, anggaplah Al-Quran seperti itu. Semoga kita beroleh kebaikan daripadanya. 

Moga Allah akan terus redha pada kita, di dunia sampai akhirat. 

Terima kasih, sudi baca entry ini.
Saya sangat hargainya.

Seperti biasa, kalau ada salah dan silap dalam tulisan saya ini, yang mungkin ada menyinggung perasaan. Saya dengan rendah hati, memohon maaf.
Dan kalau ada yang ingin menegur salah silap saya, dialu-alukan untuk anda berbuat demikian. Saya akan cuba perbaikinya. Insya Allah.

Selamat berusaha mengumpul pahala yang sangat banyakkkk ye kawan-kawan.
Mudah-mudahan Allah terima semua amal ibadah kita. Amin.
Tak sabar nak jumpa semula di Syurga Allah nanti.
Kita usaha sama-sama, sediakan bekalan untuk kita balik ke 'kampung' abadi. Allahuma amin.

Sekian, wassalam.

Norzayani Binti Norhamshah
3 Ramadhan 1435H / 1 Julai 2014