Posts

Showing posts from July, 2014

Salam Lebaran. Doa di Hari Raya.

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum...
(Uwaaa rindunya nak men'taip' di sinii.)
Disebabkan nak hilangkan rindu, kita taip sikit je la.
Selamat menyambut hari raya Aidilfitri buat semua umat Islam. Semoga setiap amal ibadah kita diterima Allah. Semoga kita akan istiqomah melakukan amal itu. (Kena usaha dan doa pada Allah ye.)
Sekejap je kan dah 3 syawal. Tiba-tiba rindu dengan "haruman ramadhan"... 
Alhamdulillah dengan segala nikmat kurnia yang Allah berikan untuk kita.
Ye, memandangkan 22 Julai yang lepas, saya sudah genap 26 tahun, makanya raya tahun ini, adalah menjadi soalan wajib orang tanya berapa umur, dah ada calon ke belum.  Tiap kali salam dengan pak cik mak cik, sepupu dua pupu tiga pupu kupu-kupu, semua pun seakan dah sediakan diolog untuk saya.
Apapun terima kasih wahai saudara mara ku yang tersayang, atas ucapan dan doa-doa kalian. Saya tersangat menghargainya. Tentang jodoh, saya sengihkan sajalah. Panjang umur, saya jumpa lah jodoh saya, apa …

Makan ikut keperluan, baru ibadah menjadi mudah.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t

Hari ini sudah 18 Ramadhan. Subhanallah.
Cepat sungguh waktu berlalu.

Macam-macam yang dah kita tempuh dalam tempoh 18 hari berpuasa bukan.
Tahniah buat sesiapa yang Allah beri puasa penuh. Yang tak dapat tu, kita anggap sebagai ujian.
Tapi tak semestinya bila tak dapat puasa penuh tu, tiada amalan lain yang boleh kita buat.
Betul tak? Teruskan zikrullah (Ingat Allah), Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.

Kebiasaannya orang berpuasa ini, suka target nak kurus. Atau paling tidak pun nak turunkan berat.
Sebab nak nampak cantik di pagi raya.

Bila ada target. Kena ada usaha yang kuat.
Baru boleh berjaya.

Semua pun tahu, sebenarnya puasa ialah diet yang terbaik untuk kita.

Tapi amalan pemakanan rakyat di Malaysia (majoriti, bukan semua ya) menjadikan kita mudah mendapat penyakit.

Seharusnya kita sedar, kebanyakan penyakit ini bermula dari perut.

Sepatutnya di bulan ramadhan ini, perut kita boleh berehat. Tapi akibat nafsu, makanya peru…

13 Ramadhan 1435H [ Puasa Dan Derma ]

Image
Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah, masih dikurniakan nyawa sehingga ke saat ni.
Alhamdulillah, dah hari yang ke 13 umat Islam di Malaysia ini berpuasa.

Bagaimana 13 hari puasa yang awak semua lalui?
Mesti hebat-hebat kan.
Saya? Erm biasa lah, manusia mana yang Allah tak beri ujian. Ujian tanda Dia sayang.
Kita follow je apa yang Dia nak beri.

Alhamdulillah, setakat ini, walau ada compang-camping dan huru hara sikit ketika cuba memenuhi 'checklist ramadhan' saya, masih lagi Allah berikan yang terbaik.
Mana perfect, tapi saya sedang mencuba dan akan terus mencuba. Paling penting nak istiqamah, sampai akhir nyawa nanti. Istiqamah ini bukan mudah, tapi kita kena berusaha, dan berdoa, supaya Allah memilih kita untuk Istiqamah.

Sepanjang 13 hari berpuasa, dah banyak pula kenangan suka dan duka tahun ni.
Adalah juga bersedih hati dengan sesetengah perkara, tapi kan Allah itu ada. La tahzan, innallaha ma'ana.
Lagi-lagi dalam bulan mulia ini, saya dah…

Puasa itu Sihat & Nikmat (Selamat Menyambut Ramadhan)

Image
Hai orang-orang yang beriman, Diwajibkan atas kamu berpuasa, Bulan yang suci, penuh maghfirah, Itulah bulan Ramadhan.
Di bulan itu diturunkan, Pertama kali kitab Al-Quran, Sebagai petunjuk bagi manusia, Antara yang hak dan yang batil.
Puasa itu sihat, Puasa itu nikmat, Melatih kita, sabar dan amarah, Bagi yang tak beriman, berat menjalankan, Lapar haus saja, menggoda fikirannya.
Ada malam lailatul qadr, Yang besar pahalanya dari seribu bulan, Allah turunkan malaikat ke bumi, Sejahtera malam itu hingga fajar.
~ [ Puasa – New Sakha ]
Bismillah.
Assalamualaikum w.b.t...
Semalam balik dari kerja, dengar lagu ni dekat radio Ikim. Terus suka. Hehe. :)
Saja nak share lirik kat sini.
Dan dikesempatan ini juga, rasanya belum terlewat untuk saya ucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan buat kalian, saudara-saudara saya, sahabat-sahabat saya, pembaca-pembaca sekalian, dan juga buat seluruh umat Islam di dunia ini. Moga kalian akan sentiasa diredhai Allah S.W.T
Bulan suci penuh maghfirah.  Subha…