Posts

Showing posts from 2014

Rayuan Kemanusiaan Bencana Banjir Pantai Timur

Image
"Cepat bantu mangsa banjir yang dilanda musibah ini, saya menerima mesej dan rakaman suara bertalu talu, nada ketakutan dalam tangisan,memohon simpati kita semua, mereka yang terperangkap di tingkat 4 bangunan sekolah di manek urai kuala krai Kelantan, mendayu memohon agar diberi pertolongan, bantulah mereka teman2.. mereka saudara dan adik beradik kita jua.. hari ini mereka, besok dan lusa kita tak tahu siapa pula.. bantuan kecemasan di perlukan.. bantulah!!! "

Dipetik dari fb Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani.

Mohon bantuan kawan-kawan yang terbaca entri ni. Jom kita hulurkan bantuan.
Di sebalik dugaan yang mereka lalui ini, saya percaya ada terkandung pelbagai hikmah yang Allah mahu tunjukkan. Allah sedang beri peluang kepada kita untuk tambah pahala.
Bantu apa yang termampu, semoga ia dapat menjadi tiket kita ke syurga.


Jangan sombong sangat sampai terlupa tiada yang mustahil dengan kekuasaan Allah.
Semoga kasih sayang Allah sentiasa memayungi hidup kita semua.
Moga Allah red…

Dah bagus... Tapiii...

Image
Dah bagus di waktu pagi awak bersemangat, berjoging 8 pusingan taman tasik.
    Tapi yang tak bagusnya, lepas berjoging, awak pergi bedal nasi lemak 2 bungkus, roti canai 3 keping, teh tarik segelas.
Agak-agak kalori terbakar ke kalori diternak? T.T


Dah bagus satu hari ni awak jaga pemakanan, kira kalori. Kawan ajak makan kepsi, mampu tolak. Wah itu sudah bagus. Tapi yang tak bagusnya, bila malam, perut lapar. Mengagau cari makanan. Ternampaklah kerepek merepek, awak pun bedal sampai nak habis satu balang. Ala, sadisnya kehidupan hati masa tu. Nak menyesal? Tak payah, dah telan kot !
Kalori bukan senang untuk dikira. Memang leceh. T.T

Dah bagus awak berdiet. Tak minum manis. Tak makan manis. Senyum manis takpe. Tapi yang tak bagusnya, awak tak bersenam. Haaa camne? Boleh je nak diet tanpa senam, tapi stamina non hado la.
Diet bukan sekadar jaga pemakanan. Nak sihat, senam sekali. Jangan malas macam saya. T.T

Dah bagus awak berdiet dan bersenam. Hari-hari pun jaga makan, rajin bersenam. S…

Kembara Mencari Jodoh...

Image
Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum...





Heee tengok tajuk, kemain bergegar kepala, akal dan fikiran...
Jodoh dan cinta adalah satu perkara 'famous' untuk anak-anak muda sekarang.

Kalau orang yang dah berumur belum jumpa jodoh, lagi bertimpa-timpa fofularnya.
Al maklumlah, sikap segelintir pihak yang sangat 'menjaga' kebajikan orang sekeliling ini ramai jumlahnya. Tak terkira banyaknya.

Sangat mengambil berat sehingga kadang-kadang soalan yang ditembak, menembusi jantung si mangsa.

Sekali lagi, jodoh itu misteri.
Tapi misterinya jodoh itu, bukan sekadar duduk menunggu. Tanpa usaha.
Mesti kena berusaha.

Di dalam Al-Quran, Allah sudah menggariskan tatacara untuk cari calon pasangan yang sesuai.
Saya akui, di zaman canggih serba moden ini, untuk mencari seorang calon pasangan yang baik itu teramatlah susah.
Kalau ditakdirkan sudah jumpa, tiba-tiba dapat berita, si dia kepunyaan orang.
Amaran keras! Jangan sesekali ganggu hubungan orang lain.


Misteri jodoh lagi, tida…

Dunia tak pernah adil ?

Image
"Dunia ini tak pernah adil selagi mana Islam tidak memerintah. Tetapi di negeri Akhirat sana adalah tempat yang seadil-adilnya. Kalau tak puas hati, tuntutlah di akhirat nanti. InsyaAllah." ~ abang Khalid

petikan daripada entry terbaru dari blog Tarbiah Sentap ... 
Hasil nukilan, Saudara Ahmad Shukery.
~Entri ini sangat bermanfaat. Kerana ia berkisahkan ketidak adilan yang sering berlaku pada diri kita. Point utama, letakkan pergantungan hanya pada Allah. Dia pasti mudahkan urusan. Dan kita pasti boleh 'tersenyum' menerima ujian daripada-Nya.

Fahamkan erti Islam sebenar.  Ajarkan pada diri supaya pergantungan setiap manusia hanya pada Allah.
Hidup ini tak akan pernah sunyi dari segala ujian dan dugaan. Dunia bukan tempat untuk bersenang lenang, kerana itu, kita selalu dihujani ujian. Letakkan pergantungan hanya pada Allah, semoga Dia akan sampaikan pada kita kesabaran, ketenangan juga ketabahan dalam menempuh setiap dugaan.
Yakinlah bahawa hidup tanpa ujian dan dugaa…

BeautyOat

Image
Hecey ini semua gegara tengok entry terbaru puan comel Yuyu Zulaikha ,



terus aih menggoogle cari amende kah beauty oat ini.

Ngeh. Ngeh. Nampak tertarik. Terus order. Terus order tak tau kenapa. Sebab kalau nak beli membeli produk gini, saya suka fikir 37 kali. Haha.

Tak apalah, kita try dulu. Tengok bagaimana keberkesanannya pada diri saya.

Try untuk sekotak yang berharga : RM 79.00 ( sekali postage tau)

Ramai juga yang dah try produk ni. Ok katanya.

Jadi, kalau tanya saya, saya belum tahu lagi. Sebab baru je beli.

So, apa tunggu lagi, kalau berminat boleh terjah sini


1) http://www.beautyoat.com/

atau

hubungi/sms/whatsapp sini


2) HQ office at 012-2444 014 (Nurul) or 012-2444 041 (Jane).


Oke, terima kasih.

Assalamualaikum.


Mood : Dah tak sabar nak tunggu 'kotak oat' ni sampai 'hopis'. Kbai.

credit to : Cik Nurul kita ni, sebab proses jual beli yang pantas. ^-^ Daebak !!!

Siapa lagi cantik?

Image
Merah ? Kuning ?

Siapa lagi cantik, menarik, tertarik ?


Huuuu...



Dia ni si Kuning lagi santek ke atau ?




Atau beliau ni si Merah?


Haaaa, kalau boleh campur merah kuning macam bendera negeri Selangor kan bagus.

Heeee, semangat waja cintakan negeri gegayanya !




Sebenarnya dedua pun ada 'cantik'nya yang tersendiri kan.

Tepuk dada, tanya hati, apa warna yang berkenaan di hati ?
Kan, tak susah pun cari jawapan.


*Merah cantik lagi sebenaunya. Hehehe. ^-^



*** entry suka hati boring-boring... Comey r Axia ni. Comey sangat weh !!!

PENAKLUK KONSTANTINOPEL...

Image
" Konstantinopel akan jatuh ke tangan seorang ketua yang baik, tentera yang baik dan rakyat yang baik. "
( Nabi Muhammad SAW )
" Dalam salah satu kempen semasa zaman kerajaan Umayyah, seorang sahabat Nabi Muhammad SAW iaitu Abu Ayub al-Ansari syahid dan dimakamkan di bawah dinding kubu kota Konstantinopel atas wasiatnya sendiri. Apabila ditanya mengapa beliau ingin dimakamkan di situ, beliau menjawab, " Kerana aku ingin mendengar derapan tapak kaki kuda sebaik-baik raja yang mengetuai sebaik-baik tentera semasa mereka membebaskan Konstantinopel. "

" .... kalaulah dunia ini sebuah negara, maka Konstantinopel inilah yang paling layak menjadi ibu negaranya! "
( Napoleon Bonapart )
" Wahai Sultan Murad (ayahanda Muhammad al-Fateh), bukan Tuanku yang membebaskan kota Konstantinopel, tetapi anak yang di dalam buaian itu (Muhammad al-Fateh)
( Syeikh Syamsuddin Al-Wali)
đź’—Sebuah novel sejarah islam yang sangat dialu-alukan untuk anda dan saya sendiri untuk …

Mencari Kecantikan Isteri ...

Image
”Ya, jangan tengok pada kulit wajah yang luntur tetapi lihat pada jasa yang ditabur. Bukan pada matanya yang sudah kehilangan sinar, tetapi lihat pada kesetiaan yang tidak pernah pudar. Itulah kecantikan seorang isteri walaupun mungkin dia bukan isteri yang cantik.”


+ Sebuah perkongsian entry yang bermanfaat untuk disebar-sebarkan.

+ Dipetik dari ruangan alam maya Ustaz Pahrol Mohamad Juoi.

+ Klik link di bawah untuk baca entry penuh.

+ Semoga ia bermanfaat untuk suami, isteri, bakal suami, bakal isteri, seorang lelaki & seorang wanita.

Mencari Kecantikan Isteri, Bukan Isteri Yang Masih Cantik...


Pinjaman & Hutang

Image
Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t


Pergi ke laut menangkap ikan,
Ikan ditangkap dibawa belayar,
Kalau anda bijak menawan,
Apakah pinjaman yang liat dibayar?

Oke meh saya jawab. Amenda tah pantun gitu. Nampak sangat tak pandai kan yani. Haha. Oke shoot!


Bulan dan bintang cantik berseri,
Semua itu Allah kurniakan,
Mari saya jawab dengan senang hati,
Pinjaman paling liat dibayar, pinjaman pelajaran.

Heee pun tak pandai nak balas pantun.
Ok, dah. Ini kita bukan nak cerita pasal pantun.

Seperti yang memang semua dah sedia maklum wahai pembaca-pembaca yang budiman, jika kita berhutang, kita wajib bayar.
Tak kiralah hutang apa pun.

Hatta, awak berhutang 50 sen sebab nak beli pensel pun awak wajib bayar.



Tahukah awak, di dalam al quran, dalam surah al baqarah, ada satu ayat yang paling panjang yang Allah ingatkan kita tentang sesuatu perkara.
Apakah itu?

Semua mesti dah tahu kan?
Ianya ialah ayat ke 282 yang bermaksud :


" Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjala…

Diet Atkins semula. Hai DA.

Image
Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum...


Sungguh cepat waktu berlalu,
Oktober dah kata sayonara,
Nah giliran November ucap salam...

Argh stress betul bila nak mulakan satu entri.
Ayat harus tunggang langgang.
Huuh...

Antara kenangan yang paling rindu dalam bulan november ni ialah ber diet Atkins.
Apakah diet Atkins itu?

Alah, diet yang kena makan 20g karbo je sehari.
Maybe ramai yang tak tahu lagi pasal diet ni.
Tapi jujur saya cakap, pandangan orang sekeliling mengenai diet ini adalah 'buruk'.

Jarang pulak saya dengar orang sekeliling nak kata diet ni baik. (Berdasarkan pengalaman saya lah)
Antara hentaman terhebat orang akan hentam bertubi-tubi orang yang berdiet atkins ni :



" Lahhh, hang kata hang diet. Diet apa dia dok makan ayam dekat setengah hekoq!!! "

" Lorrr, diet, tapi makan telur. Hang tak tau kah telur itu berkolestrol tinggi! "

" Eh mana boleh 'keras' sangat diet kau ni. Diet, diet lah juga. Tapi diet kau ni pelik! "

" …

RAQIB MAJID

Image
" Haaa siapa? Raqib Majid?


Siapakah dia? Ahli majistret kah? Peguam cara kah? Doktor gigi kah? atau Ahli perniagaan kah?
Ternganga mulut Sabaritu mendengar pekikan suara Nyonyi Mansir. Matanya terkedip-kedip. Terkejut bukan kepalang.

Apa dia ??!!!!
AHLI MUSIC !!!! "
(* eh mak ni, bila masa Sabaritu ada bercakap, diam je haih dari tadi. Monolog Sabaritu dalam hati. isy isy isy, banyak sangat menengok drama sinetron maknya itu.)

Bagaikan terdengar butiran kata dalam hati Sabaritu, maka Nyonyi Mansir berkata lagi,
" Tidak, aku tidak setuju!!! Putuskan hubungan kau dengan dia, Sabaritu!!"
" Tapi mak, dia adalah AHLI NASYID !!! Pandai juga mengaji, kerana itu Sabaritu 'terpikat'. " 
(* eh si Sabaritu ni, semenjak 'berkawan' dengan si budak Raqib Majid, pandai pulak dia menjawab. Ciskek blueberrry betul! )
" Tolonglah fahami hati Sabaritu ini mak, janganlah 'pisahkan' kami. "
(Meleleh air mata Sabaritu kerana menguap, bukan sedih. Yelah, dah…

Jeruk Mangga Asam Boi

Image
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
Erm tengok tajuk 'hentry' je dah teruja. Siapa yang teruja? Saya je...
Hhaha, haruslah teruja. Memandangkan sekarang ini adalah fenomena, gelombang jeruk mangga asam boi, makanya dengan rasa gembira dan teruja bertimpa-timpa, saya pun menerai la resepi termudah di dunia ini.
Hahaha... (eh kau dah kenapa yani dari tadi asyik gelak?)
Heee, tak kira, walaupun korang semua dah tahu nak buat, saya nak share jugak dalam blog ni.
Aduhai, nampak benau tak mo kalah. Ciskek betul~
Orait, nah ini bahan yang awak semua dah sedia maklum. Tapi saya punya lain sikit. Apa yang lain? Sila scroll ....




























Bahan-bahan :
1) Cik mangga menawan
2) Encik cili hapi berapi
3) Puan sri gula manis
4) Tan sri garam masin
5) Dato' paduka asam boi

*kuantiti bahan kesemuanya adalah ikut kesukaan hati korang semua ye. 

Lihat, lihat... nama saja di komersialkan.  Heee al maklumlah, orang tengah bersenang hati buat entry. Haha.

Cara-cara :
1) Pertama sekali, kupasla…

Salam Maal Hijrah...

Image
Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum cucu-cucu opah yang opah sayangi sekalian. =) (Jadi opah kejap)

Semoga kalian semua berada di bawah lembayung kasih sayang Allah.

Cucu-cucu opah yang baik hati lagi menawan, alhamdulillah, hari ini sudah 29 Zulhijjah, makanya?

Makanya cucu-cucu tersayang, besok kita dah masuk ke dalam tahun baru hijriah. Iaitu 1 Muharram bersamaan 1436H. (Sebenarnya lepas maghrib kejap lagi dah dikira 1 Muharram 1436H)




Apa? Cucu opah tak tahu pun? Banyak main-main ye? Nanti opah rotan sensorang! (Garang sat)


Cucu sayang, dah sediakan azam tahun baru ke?
Ataupun cucu ni masih mahu berada di 'takuk' lama? Cer habaq mai kat opah sikit.
(Opah dah ada, tapi takpelah, biar Allah je yang tahu...hehe...)


Apakah pengertian Maal Hijrah ini pada cucu-cucu opah sekalian?
Adakah ia hanya sekadar satu peristiwa yang kita raikan setiap tahun? Ataukah di sebalik peristiwa besar melalui penghijrahan Nabi Muhammad kita yang tersayang, kita belajar tentang sesuatu? Ses…

Dermalah Darah

Image
Siapa pernah derma darah, angkat kening !!!!

Hehehe, ni mesti ramai yang angkat-angkat kening ni, mesti semua pembaca-pembaca ni berhati mulia kan. Bagus-bagus.

Erm kalau nak ikut pengalaman saya, adalah baru 2 kali menderma. Itupun lepas dah kerja.
Dulu masa zaman muda remaja, hampeh ! Takut jarum oiii.
Lagi satu takut makin gemuk. Hehh ada ke patut itu saya nak jadikan alasan tak mahu menderma.
Kejam betul alasan saya tu kan.

Memandangkan kali terakhir saya menderma darah adalah tahun lepas, jadinya memandangkan hari rabu ni, ada program derma darah yang dianjurkan oleh pihak MAKSAK (SUK SELANGOR), jadinya saya merasakan sangat berdebar-debar. Rasa takut-takut pun ada jugak. Lama tau tak jumpa jarum besau... Jadinya rakyat SUK selangor, moh la kita semua pergi menderma... =)



Seperti yang anda semua sudah sedia maklum, faedah menderma darah ni sangat bagus.



Berikut antara faedah derma darah:

* Menangani ancaman kanser Menderma darah membantu mengurangkan risiko kanser. Pusat Miller-Ke…

Surat Untuk Calon Suami...

Image
Seorang gadis menulis surat untuk calon suaminya dan menyimpannya di atas awan. Ini isi suratnya :


Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Ke hadapan calon suamiku...

Apa khabarnya imanmu hari ini ? Sudahkah harimu ini diawali dengan rasa syukur kerana dapat menatap kembali fananya hidup ini ?
Sudahkah air wudhuk menyegarkan kembali ingatanmu atas amanah yang ketika ini sedang engkau genggam ?

Wahai calon suamiku...

Tahukah engkau betapa Allah sangat mencintaiku dengan dasyatnya ? Di sini akau dilatih menjadi dewasa, agak aku lebih bijak menyingkapi sebuah kehidupan dan sedia mendampingimu kelak. 
Meskipun kadang-kala keluh dan putus asa menghampiri, namun kini kurasakan diri ini lebih baik.

Kdang-kala aku bertanya-tanya, mengapa Allah selalu mengujiku tepat di hatiku. Bahagian terlemah diriku, namun aku tahu jawabannya. Allah tahu di mana tempat yang paling tepat agar aku sentiasa mengingati-Nya, kembali mencintai-Nya. Ujian demi ujian insya-Allah membuat aku menjadi kuat, sehingga…

Resepi | Tuna Ibu

Image
Assalamualaikum.

Hai.
Memandangkan semenjak dua ini saya tak ada mood, jadi saya lebih banyak berdiam diri. Huuu...

Tiba-tiba, hari ni terindu pulak dengan blog biskot kejap ada dan tidak ni.
Dan nah, nak up sikit satu entry resepi suka hati warisan turun-temurun.

Haha, warisan turun temurun sangat.
Padahal takpun.

Dari dua minggu lepas lagi saya dah excited nak share resepi ni, tapi asyik lupa je.
Hari ni, baru ada waktu yang terluang. Awak, jangan rindu pulak dekat blog saya ni tau. (Hee bajet ada penunggu entry ke cik Yani? Pfttt !)

Ok, dah tak nak mengarut banyak sangat.

Memperkenalkan, resepi tuna (plain) dalam tin yang diolah-olah bahannya.


Resepi | Tuna Ibu 


RESEPI

1 tin kecik tuna (plain) *kejap lagi saya tunjuk gambarSedikit cili api (potong kecik-kecik)Mayonis secukupnyaPerahan jus limau kasturi / nak lemon pun boleh (sukatan ikut rasa tekak awak)Garam gula (secukup rasa)
CARA-CARA (Step by Step)















* Resepi ini sangat sesuai buat ibu ibu yang bekerjaya, nak buat sarapan berat-bera…