Wednesday, December 24, 2014

Rayuan Kemanusiaan Bencana Banjir Pantai Timur


"Cepat bantu mangsa banjir yang dilanda musibah ini, saya menerima mesej dan rakaman suara bertalu talu, nada ketakutan dalam tangisan,memohon simpati kita semua, mereka yang terperangkap di tingkat 4 bangunan sekolah di manek urai kuala krai Kelantan, mendayu memohon agar diberi pertolongan, bantulah mereka teman2.. mereka saudara dan adik beradik kita jua.. hari ini mereka, besok dan lusa kita tak tahu siapa pula.. bantuan kecemasan di perlukan.. bantulah!!! "

Dipetik dari fb Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani.

Mohon bantuan kawan-kawan yang terbaca entri ni. Jom kita hulurkan bantuan.
Di sebalik dugaan yang mereka lalui ini, saya percaya ada terkandung pelbagai hikmah yang Allah mahu tunjukkan. Allah sedang beri peluang kepada kita untuk tambah pahala.
Bantu apa yang termampu, semoga ia dapat menjadi tiket kita ke syurga.


Jangan sombong sangat sampai terlupa tiada yang mustahil dengan kekuasaan Allah.
Semoga kasih sayang Allah sentiasa memayungi hidup kita semua.
Moga Allah redha. Moga kita semua akan sentiasa berusaha menjadi umat yang terbaik.


Terima kasih atas perhatian, mohon maaf sebarang kekurangan.

Tuesday, December 16, 2014

Dah bagus... Tapiii...



  • Dah bagus di waktu pagi awak bersemangat, berjoging 8 pusingan taman tasik.

    Tapi yang tak bagusnya, lepas berjoging, awak pergi bedal nasi lemak 2 bungkus, roti canai 3 keping, teh tarik segelas.

Agak-agak kalori terbakar ke kalori diternak? T.T


  • Dah bagus satu hari ni awak jaga pemakanan, kira kalori. Kawan ajak makan kepsi, mampu tolak. Wah itu sudah bagus.
Tapi yang tak bagusnya, bila malam, perut lapar. Mengagau cari makanan. Ternampaklah kerepek merepek, awak pun bedal sampai nak habis satu balang. Ala, sadisnya kehidupan hati masa tu. Nak menyesal? Tak payah, dah telan kot !

Kalori bukan senang untuk dikira. Memang leceh. T.T


  • Dah bagus awak berdiet. Tak minum manis. Tak makan manis. Senyum manis takpe.
Tapi yang tak bagusnya, awak tak bersenam. Haaa camne? Boleh je nak diet tanpa senam, tapi stamina non hado la.

Diet bukan sekadar jaga pemakanan. Nak sihat, senam sekali. Jangan malas macam saya. T.T


  • Dah bagus awak berdiet dan bersenam. Hari-hari pun jaga makan, rajin bersenam. Salute ah!
Tapi yang tak bagusnya, kena satu hari korang nak 'cuti' diet dan bersenam, korang balun makan semua benda yang korang teringin sampai perut korang pun terkejut. Bahayau k! Tak memasal nanti asyik keluar masuk bilik kecik.


  • Dah bagus awak diet, awak bersenam, awak daripada gemuk jadi kurus. Daripada lemah menjadi gagah.
Tapi yang tak bagusnya, awak pandang rendah pada orang yang baru nak mula berdiet,bersenam. Campur riak bagai, memperkotak bakulkan orang yang lemah tak gagah bergaya macam korang. Taulah korang dah berjaya cantik hemsem kebabom. Tapi kalau dah akhlak dengan adab tak jaga. Eh orang pandang pun rasa nak hentak kepala korang kat dinding.


Heee, kesimpulannya kat sini, entry ini adalah sekadar nota untuk diri saya sendiri. Kalau ada point-point yang terkena pada anda. Ouh belum terlambat untuk kita lakukan perubahan demi kebaikan di masa depan kita. 

Jangan pernah bangga dengan apa yang kita miliki, sebaliknya bersyukurlah.
Bersederhanalah, kerana kejayaan yang pernah kita miliki, Allah boleh tarik bila-bila masa saja.
Tanpa perlu beri hint pada kita.
Dia pemilik alam semesta, pemilik nyawa, pemilik diri kita ini. 
Kita ni siapa? Hamba yang hina kot. Kita ini umpama hama.
Tak ada kesan sikit pun kepada Allah, kalau kita tak ada.
So, saya tak nampak apa motif kita untuk membanggakan diri.


Terima kasih atas perhatian, mohon maaf sebarang kekurangan.


~ Norzayani binti Norhamshah ~

Wednesday, December 10, 2014

Kembara Mencari Jodoh...

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum...





Heee tengok tajuk, kemain bergegar kepala, akal dan fikiran...
Jodoh dan cinta adalah satu perkara 'famous' untuk anak-anak muda sekarang.

Kalau orang yang dah berumur belum jumpa jodoh, lagi bertimpa-timpa fofularnya.
Al maklumlah, sikap segelintir pihak yang sangat 'menjaga' kebajikan orang sekeliling ini ramai jumlahnya. Tak terkira banyaknya.

Sangat mengambil berat sehingga kadang-kadang soalan yang ditembak, menembusi jantung si mangsa.

Sekali lagi, jodoh itu misteri.
Tapi misterinya jodoh itu, bukan sekadar duduk menunggu. Tanpa usaha.
Mesti kena berusaha.

Di dalam Al-Quran, Allah sudah menggariskan tatacara untuk cari calon pasangan yang sesuai.
Saya akui, di zaman canggih serba moden ini, untuk mencari seorang calon pasangan yang baik itu teramatlah susah.
Kalau ditakdirkan sudah jumpa, tiba-tiba dapat berita, si dia kepunyaan orang.
Amaran keras! Jangan sesekali ganggu hubungan orang lain.


Misteri jodoh lagi, tidak semestinya kita hanya menunggu dan berdoa.
Jodoh itu perlu ada usaha dan doa yang seiring sejalan. (Haa ayat dah macam lagu)

Pada amatan dan pengalaman saya sendiri, bila orang bertanya berkenaan jodoh, saya hanya mampu berkata, 'belum sampai masa lagi.'

Kalau ada yang komen lebih-lebih, saya sekadar menghadiahkan senyuman. Tak perlu nak jawab panjang lebar.


Dah, nak cakap apa lagi kan?
Memang saya tak cari calon lagi, saya belum usaha cari.
** (Itu dulu la.. Sekarang ni sudah dan sedang memulakan misi. Semoga Allah permudahkan semua urusan. Aamiin. Kalau jumpa, adalah nanti, kalau tiada, mungkin Allah nak temukan jodoh kita itu di akhirat. Wallahu'alam..)

Heee dan takkanlah saya nak bagi jawapan semata-mata nak puaskan hati orang. Ye tak?

Mana ada manusia yang tak mahu ada pasangan hidup.
Semua manusia, Allah kurniakan perasaan ingin menyayangi dan disayangi.
Hidup berpasangan itu sudah tentu lumrah.

Tapi jangan pernah putus asa dalam usaha mencari jodoh yang baik.

Jodoh itu bukan sekadar, awak cintakan saya, saya cintakan awak. (Ayat lejen, semua pasangan)

Bukan sekadar, awak jadi imam saya, saya jadi makmum awak. (Ayat famous anak muda zaman sekarang, tapi usaha ke arah menjadi imam dan makmum itu tiada. Sadis.)

Dalam kembara mencari jodoh, awak mesti kena berusaha. Kena belajar. Apa itu rumahtangga.
Rumah tangga bukan sekadar ada rumah yang mempunyai tangga ye.
Dalam rumah tangga, ada banyak sangat perkara yang sebenarnya awak boleh belajar dalam keluarga awak sendiri.

Amanah, tanggungjawab, tolak ansur. Bukan untuk sesiapa pun.
Ia untuk diri kita sendiri.
Untuk pasangan,
Untuk bakal khalifah-khalifah kecil tu nanti.
Jodoh bukan sekadar perasaan cinta.

Sekarang ini, dah banyak sangat buku yang boleh awak baca untuk dijadikan rujukan sebelum menuju gerbang perkahwinan.
Nikah kahwin ni, bukan hanya cinta semata-mata.

Kehidupan berumah tangga pula terlalu banyak cabaran dan dugaannya.
Maka, aspek fizikal, mental dan rohani perlu disediakan secukupnya sebagai persediaan untuk menghadapinya di masa hadapan bersama pasangan.
Kehidupan berumah tangga bukanlah sentiasa manis.
Ada kala, kalian pasti akan diuji.
Sebab itu kita perlu berusaha menjadi yang terbaik. Baiki kekurangan diri.

Jangan nanti bila dah kahwin, asyik menyalahkan pasangan, kenapa tidak mahu berubah. Kenapa susah sangat nak faham. Dan banyak lagi rasa tidak puas hati yang akan timbul.
Pentingnya dekat sini, ilmu sebelum mendirikan rumah tangga itu perlu dicari.

Bila sudah berumah tangga, diaplikasikan.
Mahu hidup yang harmoni, jangan asyik sentiasa cari salah orang, sentiasa kata diri sendiri saja yang betul. Kalau mahu hidup sepakat, kena sentiasa belajar bertolak ansur. Jangan mudah kecil hati. Lapang dada terima nasihat dan teguran.

Paling penting, kena sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik buat pasangan.
Baik suami, baik isteri. Masing-masing mesti sentiasa belajar, berusaha menjadi pasangan yang terbaik.
Itu kita namakan 'win-win situation'.

Kita ni, mana boleh ubah orang.
Kita tak akan pernah mampu untuk mengubah orang lain mengikut acuan yang kita kehendaki.

Kita ini hanya boleh menasihati orang dan mengubah diri sendiri.
Kalau kita asyik stress fikir kenapa orang tak nak berubah, alamatnya boleh jadi gila tau.

Hidup ini, terlalu pendek untuk kita rasa tertekan dengan perkara kecil begitu.
Ye, saya tahu ada orang menganggap perkara macam tu besar.
Besar ke kecil dugaan yang kita rasa bergantung kepada cara penerimaan kita terhadap masalah yang kita hadapi.

Sangka baik dengan Allah, insya Allah, dia akan lapangkan dada kita untuk sabar dan tabah terima dugaan tanpa mengeluh kepada orang lain, melainkan mengadu hanya kepada Dia.
Indah tau, hidup bersyariat ni.
Kesimpulannya, dalam jodoh dan perkahwinan, mesti sentiasa berusaha.
Berusaha baiki kekurangan dan kelemahan diri.
Sempurna itu takkan mampu dicapai. Tapi kita boleh sentiasa berusaha memberi yang terbaik.


Ok, sekian dulu entry untuk kali ini.
Terima kasih atas perhatian, mohon maaf sebarang kekurangan.


Assalamualaikum.


-Zayani-
Dis 2014


P/S : Jangan terlalu khuatir dan bimbang berkenaan jodoh, sehingga melupakan amanah dan tanggungjawab kita sebagai hamba-Nya. Matlamat utama kita hidup dalam dunia bukan sekadar mengembara mencari jodoh, bahkah ia adalah sebuah kembara yang panjang mencari redha Ilahi. Kita ini khalifah. Kita ada tanggungjawab. Renung-renungkan. ^-^

Wednesday, December 3, 2014

Dunia tak pernah adil ?



"Dunia ini tak pernah adil selagi mana Islam tidak memerintah. Tetapi di negeri Akhirat sana adalah tempat yang seadil-adilnya. Kalau tak puas hati, tuntutlah di akhirat nanti. InsyaAllah." ~ abang Khalid

petikan daripada entry terbaru dari blog Tarbiah Sentap ... 

Hasil nukilan,
Saudara Ahmad Shukery.

~Entri ini sangat bermanfaat. Kerana ia berkisahkan ketidak adilan yang sering berlaku pada diri kita. Point utama, letakkan pergantungan hanya pada Allah. Dia pasti mudahkan urusan. Dan kita pasti boleh 'tersenyum' menerima ujian daripada-Nya.


Fahamkan erti Islam sebenar. 
Ajarkan pada diri supaya pergantungan setiap manusia hanya pada Allah.

Hidup ini tak akan pernah sunyi dari segala ujian dan dugaan.
Dunia bukan tempat untuk bersenang lenang, kerana itu, kita selalu dihujani ujian.
Letakkan pergantungan hanya pada Allah, semoga Dia akan sampaikan pada kita kesabaran, ketenangan juga ketabahan dalam menempuh setiap dugaan.

Yakinlah bahawa hidup tanpa ujian dan dugaan itu pasti sunyi dan gelap.
Sebaliknya, dengan ujian dan dugaan, kita akan lebih matang, lebih punya sikap perhambaan, seterusnya kerana ujian dan dugaan jugalah kita akan lebih positif di kemudian hari.

La tahzan, innallaha ma'ana.  Yakin. Yakin. Yakinlah, Allah ada dengan kita. Jangan bersedih.


Hidup tanpa ujian ibarat tanah yang kering tanpa titisan air.
Hidup dengan dugaan seperti manusia yang memerlukan oksigen untuk terus bernafas.

Namun, semua yang berlaku, adalah dengan izin Allah. (Biiznillah)

Semoga satu hari nanti kita mampu senyum dan ucap alhamdulillah setiap kali kita diuji.

Insya Allah.

- Terima kasih atas perhatian, mohon maaf atas kekurangan -

Thursday, November 27, 2014

BeautyOat

Hecey ini semua gegara tengok entry terbaru puan comel Yuyu Zulaikha ,




terus aih menggoogle cari amende kah beauty oat ini.

Ngeh. Ngeh. Nampak tertarik. Terus order. Terus order tak tau kenapa. Sebab kalau nak beli membeli produk gini, saya suka fikir 37 kali. Haha.

Tak apalah, kita try dulu. Tengok bagaimana keberkesanannya pada diri saya.

Try untuk sekotak yang berharga : RM 79.00 ( sekali postage tau)

Ramai juga yang dah try produk ni. Ok katanya.

Jadi, kalau tanya saya, saya belum tahu lagi. Sebab baru je beli.

So, apa tunggu lagi, kalau berminat boleh terjah sini


1) http://www.beautyoat.com/

atau

hubungi/sms/whatsapp sini


2) HQ office at 012-2444 014 (Nurul) or 012-2444 041 (Jane).


Oke, terima kasih.

Assalamualaikum.


Mood : Dah tak sabar nak tunggu 'kotak oat' ni sampai 'hopis'. Kbai.

credit to : Cik Nurul kita ni, sebab proses jual beli yang pantas. ^-^ Daebak !!!

Tuesday, November 25, 2014

Siapa lagi cantik?

Merah ? Kuning ?

Siapa lagi cantik, menarik, tertarik ?


Huuuu...



Dia ni si Kuning lagi santek ke atau ?




Atau beliau ni si Merah?


Haaaa, kalau boleh campur merah kuning macam bendera negeri Selangor kan bagus.

Heeee, semangat waja cintakan negeri gegayanya !




Sebenarnya dedua pun ada 'cantik'nya yang tersendiri kan.

Tepuk dada, tanya hati, apa warna yang berkenaan di hati ?
Kan, tak susah pun cari jawapan.


*Merah cantik lagi sebenaunya. Hehehe. ^-^



*** entry suka hati boring-boring... Comey r Axia ni. Comey sangat weh !!!

PENAKLUK KONSTANTINOPEL...

" Konstantinopel akan jatuh ke tangan seorang ketua yang baik, tentera yang baik dan rakyat yang baik. "
( Nabi Muhammad SAW )

" Dalam salah satu kempen semasa zaman kerajaan Umayyah, seorang sahabat Nabi Muhammad SAW iaitu Abu Ayub al-Ansari syahid dan dimakamkan di bawah dinding kubu kota Konstantinopel atas wasiatnya sendiri. Apabila ditanya mengapa beliau ingin dimakamkan di situ, beliau menjawab, " Kerana aku ingin mendengar derapan tapak kaki kuda sebaik-baik raja yang mengetuai sebaik-baik tentera semasa mereka membebaskan Konstantinopel. "

" .... kalaulah dunia ini sebuah negara, maka Konstantinopel inilah yang paling layak menjadi ibu negaranya! "
( Napoleon Bonapart )

" Wahai Sultan Murad (ayahanda Muhammad al-Fateh), bukan Tuanku yang membebaskan kota Konstantinopel, tetapi anak yang di dalam buaian itu (Muhammad al-Fateh)
( Syeikh Syamsuddin Al-Wali)

��Sebuah novel sejarah islam yang sangat dialu-alukan untuk anda dan saya sendiri untuk dibaca.

��Insya Allah, best dan tak boring. Mengantuk adalah perkara biasa, kerana syaitan tak suka bila kita baca buku macam ni. Kalau novel cinta ke komik, kompem kau tak mengantuk!

��Ambillah tahu bagaimana sejarah Islam itu. Dalam era masa kini, pahit untuk diakui, kita ini terlalu bersikap bermudah-mudah dan suka mengambil kesempatan.

��Semoga ia menjadi sebab dan asbab kebaikan yang akan kita tonjolkan.

��Last but not least, anda pasti akan kagum kerana seawal usia 19 tahun, Sultan Muhammad al-Fateh ini sudah bertanggungjawab menjadi seorang pemimpin. Subhanallah.

Wednesday, November 19, 2014

Mencari Kecantikan Isteri ...




”Ya, jangan tengok pada kulit wajah yang luntur tetapi lihat pada jasa yang ditabur. Bukan pada matanya yang sudah kehilangan sinar, tetapi lihat pada kesetiaan yang tidak pernah pudar. Itulah kecantikan seorang isteri walaupun mungkin dia bukan isteri yang cantik.”


+ Sebuah perkongsian entry yang bermanfaat untuk disebar-sebarkan.

+ Dipetik dari ruangan alam maya Ustaz Pahrol Mohamad Juoi.

+ Klik link di bawah untuk baca entry penuh.

+ Semoga ia bermanfaat untuk suami, isteri, bakal suami, bakal isteri, seorang lelaki & seorang wanita.

Mencari Kecantikan Isteri, Bukan Isteri Yang Masih Cantik...


Tuesday, November 18, 2014

Pinjaman & Hutang

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t


Pergi ke laut menangkap ikan,
Ikan ditangkap dibawa belayar,
Kalau anda bijak menawan,
Apakah pinjaman yang liat dibayar?

Oke meh saya jawab. Amenda tah pantun gitu. Nampak sangat tak pandai kan yani. Haha. Oke shoot!


Bulan dan bintang cantik berseri,
Semua itu Allah kurniakan,
Mari saya jawab dengan senang hati,
Pinjaman paling liat dibayar, pinjaman pelajaran.

Heee pun tak pandai nak balas pantun.
Ok, dah. Ini kita bukan nak cerita pasal pantun.

Seperti yang memang semua dah sedia maklum wahai pembaca-pembaca yang budiman, jika kita berhutang, kita wajib bayar.
Tak kiralah hutang apa pun.

Hatta, awak berhutang 50 sen sebab nak beli pensel pun awak wajib bayar.



Tahukah awak, di dalam al quran, dalam surah al baqarah, ada satu ayat yang paling panjang yang Allah ingatkan kita tentang sesuatu perkara.
Apakah itu?

Semua mesti dah tahu kan?
Ianya ialah ayat ke 282 yang bermaksud :


" Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu, maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan adil (benar). Dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah telah mengajarkannya. Oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang yang berhutang itu merencanakan (isi surat hutang itu dengan jelas). Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun dari hutang itu. Kemudian jika orang yang berhutang itu bodoh atau lemah atau ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi surat itu), maka hendaklah di rencanakan oleh walinya dengan adil (benar) dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Dan janganlah saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi. Dan janganlah kamu jemu menulis perkara hutang yang bertempoh masanya itu, sama ada kecil atau besar jumlahnya. Yang demikian itu, lebih adil disisi Allah dan lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi, dan juga lebih hampir kepada tidak menimbulkan keraguan kamu. Kecuali perkara itu mengenai perniagaan tunai yang kamu edarkan sesama sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak menulisnya. Dan adakanlah saksi apabila kamu berjualbeli. Dan janganlah mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan. Dan kalau kamu melakukan (apa yang dilarang itu), maka sesungguhnya yang demikian adalah perbuatan fasik (derhaka) yang ada pada kamu. Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu dan Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."





Dan itulah keterangan ayat 282 yang kadang-kadang kita sering terlupa.
Bukan awak saja, tapi saya juga.


Sebagaimana anda, saya juga menghadapi kesulitan atau bahasa tak moleknya, 

'Malas'
'Tak nak'
'Liat'

nak bayar hutang atau pinjaman pelajaran. Terutama di sekian-sekian organisasi/institusi.
Mungkin adalah kerana kadar faedah yang dikenakan membuatkan kita beranggapan seperti kita seolah-olah hanya membayar faedah tersebut, bukan hutang kita.

Saya akui, walau kita hidup di dalam negara Islam, tapi masih banyak pinjaman kita dijalankan secara konvensional. Hal ini saya tak dapat nak komen lebih lanjut. Macam mana pun saya tetap rasa sedih, yelah, kita duk dalam negara Islam, tapi urusan yang kita lakukan, kita ketepikan undang-undang dan hukum Allah.

Tapi walau macam mana kita ber'rasa-rasa' mengenai hutang itu, kita masih wajib untuk membayar.

Tapi kita ni pelik bin ajaib juga,
dalam bebanyak hutang, apa kehai nya lah pulak hutang pelajaran yang susah kita nak bayar.
Serius, ini saya tak paham.

Bukan awak je yang tak paham.
Saya ni lagilah tak paham dengan diri sendiri.

Tapi itulah dia, nak tunggu kesedaran dan kepahaman tu datang, ada dekat 3 tahun jugaklah.
Hurm takpelah, pelan-pelan kayuh bayar hutang PTPTN.

Saya akui, saya ambil masa yang agak lama untuk membayar semula.
Ini kerana, gaji yang diperolehi tidak berapa cun untuk bayar banyak-banyak. (Oke, jangan percaya, ini semua alasan saya je, memang liat nak bayar!)

Memandangkan kerja yang saya buat sekarang ini adalah lebih kepada mengambil tugas 'along' (haha along ye, tak nak la along, nak jadi kak long je), tugas kak long ialah call setiap adik-adik, saudara saudari yang membuat pinjaman pelajaran dengan kerajaan negeri Selangor.

Ye, kak long akui, pada era pemerintahan 2014 ini, persaingan dalam mencari kerja adalah sangat sengit. Tapi kak long percaya, kalau awak memang dah ada niat yang tinggi nak bayar hutang, insya Allah, pasti Allah tolong.

Alasan fofular yang sering kak long terima,

"Kak, saya belum dapat kerja."

"Kak, gaji saya sikit lah."

"Kak, nak mintak tangguh boleh. Saya belum ada kerja tetap."


Kadang kita memang sedih dengar. Kak long ni terlebih faham dik, dengan alasan macam tu, sebab kak long awak ni pun pernah mengalami situasi yang macam tu.

Tapi itulah, pada kak long awak yang tak berapa pandai, belajar pun takat diploma, takde degree ke master macam awak semua, tapi kak long percaya, awak boleh berusaha mencapai mampu untuk bayar hutang yang awak dah pinjam. Janganlah awak tak berusaha langsung.
Memang kak long kejar awak dengan monopod korang tu nanti.

Tak dapat bayar banyak, lagi baik bayar sikit dari tak bayar langsung. Asalkan awak bayar.


Wahai adik-adik peminjam (Pinjaman Pelajaran Negeri Selangor), awak ni beruntung berganda-ganda tau, sebab awak hanya bayar apa yang awak pinjam. Takde faedah kot. Tak payah nak apply ujrah bagai.
Dan lagi, sebelum awak sign agreement tu, awak patut dah tahu teknik-teknik untuk 'tak nak' bayar balik pinjaman.
Caranya mudah saja, dengan syarat awak belajar sungguh-sungguh. Pointer mesti 4flat lah.
Lagipun kalau result korang lebih dari 3.2cgpa pun korang dah boleh minta pengurangan dari jumlah yang korang pinjam.
Subhanallah. Untung sangat korang ni.

Tapi korang memang kena belajar sungguh-sungguh lah.
Kalau kat Uni korang sibuk sangat nak main, nak bercinta, tak fokus.
Akak pun tak dapat tolong.
Akak boleh tolong telefon ingatkan korang bayar hutang tetiap bulan, agak-agak tak dapat bayar, dapatlah surat peringatan, lepas tu surat lawyer. Dan seterusnya nama boleh disenaraihitamkan.

Dalam hal berkaitan hutang/pinjaman pelajaran ini, kita terpaksa bertegas.
Suka atau tidak, awak kena bayar. Oke tak?
Peaceee~

Dan jujur diakui, sistem kami masih perlu dipertingkatkan kerana ada segelintir peminjam ni,
dia tak suka kita nak tepon dia banyak kali. Yang ni akak mintak maaf ye.
Macam mana pun, kita akan berusaha untuk meningkatkan produktiviti kerja kita. Ecewah.
Insya Allah. Hehe...


So, adik-adik, yang berhutang pelajaran dengan mana-mana institusi, bayarlah walau sedikit.
Tak kiralah, awak pinjam bank mana sekalipun, atau awak pinjam PTPTN ke, MARA ke atau Kerajaan Negeri Selangor ke.
Hutang tu hutang. Yang awak kena bayar, sama ada suka ataupun tidak. Peace. =)


Bayarlah,kerana daripada kita tak bayar, kita akan berasa berganda-ganda kesusahannya.
Awak mesti percaya pada Allah, Dia yang beri kita segala rezeki.
Jadi percayalah, walaupun awak bayar hutang, waima RM100 setiap bulan, Allah pasti akan tolong awak permudahkan segala urusan awak.


Akak tahu kos sara hidup tinggi sekarang, minyak naik, harga barang semua pun nak naik.
Soal duit ini terlalu sensitif bagi sesetengah pihak.
Tapi cukup sekadar awak tahu, jika awak berhutang, awak mesti kena bayar balik.


Jangan jadi macam kak long awak ni ha, lepas 3 tahun baru nak start bayar.
Kak long harap, kalau satu hari nanti, kak long dah takde dalam dunia ni, roh kak long boleh tenang, sebab bukan kak long tak mahu bayar, tapi kalau dah ajal kak long sampai dulu sebelum kak long sempat habis bayar, kak long pun tak dapat buat apa.

Al maklumlah, di antara perancangan kak long dengan perancangan Allah, sudah pasti perancangan Allah adalah yang terbaik.



Terima kasih atas perhatian, mohon maaf sebarang kekurangan.

Jaga iman, jaga solat.


~ Norzayani binti Norhamshah~

Tuesday, November 4, 2014

Diet Atkins semula. Hai DA.

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum...


Sungguh cepat waktu berlalu,
Oktober dah kata sayonara,
Nah giliran November ucap salam...

Argh stress betul bila nak mulakan satu entri.
Ayat harus tunggang langgang.
Huuh...

Antara kenangan yang paling rindu dalam bulan november ni ialah ber diet Atkins.
Apakah diet Atkins itu?

Alah, diet yang kena makan 20g karbo je sehari.
Maybe ramai yang tak tahu lagi pasal diet ni.
Tapi jujur saya cakap, pandangan orang sekeliling mengenai diet ini adalah 'buruk'.

Jarang pulak saya dengar orang sekeliling nak kata diet ni baik. (Berdasarkan pengalaman saya lah)
Antara hentaman terhebat orang akan hentam bertubi-tubi orang yang berdiet atkins ni :



" Lahhh, hang kata hang diet. Diet apa dia dok makan ayam dekat setengah hekoq!!! "

" Lorrr, diet, tapi makan telur. Hang tak tau kah telur itu berkolestrol tinggi! "

" Eh mana boleh 'keras' sangat diet kau ni. Diet, diet lah juga. Tapi diet kau ni pelik! "

" Pelik lah diet kau ni, makan buah pun tak boleh ke? "

" Hhaha, diet lah sangat, makan ayam, makan telur. Aku tengok hang gemok jugak! "



Buat sesiapa yang pernah mengamalkan diet ini, hentaman-hentaman sebegini adalah sangat biasa.
Yang tak biasa ialah awak senang terasa hati. Selalu nak berjiwa tisu je.

Hey, hey, kita ini, kalau ingin buat sesuatu perubahan, adalah perkara biasa manusia di sekeliling kita akan mempertikaikan apa yang kita nak buat.

Ironinya manusia ini, seringkali tidak suka orang lain nak buat perubahan.
Lalu kata-kata 'nista' sering dibaling, dan seterusnya otak orang yang ingin melakukan perubahan ini akan bercelaru. At last, down... Down! Tak nak buat. Tak nak sebab katanya tak sanggup dengar orang lain 'mencaci'.


Oke, straight lah. Gini, kalau awak nak buat diet Atkins ni, hati awak mesti macam getah, walaupun orang tarik-tarik, susah nak putus. Silap hari bulan, awak boleh 'lestik' balik orang yang rasa kita ni mintak duit dia bila kita sedang berdiet.

Begini lah.
Sebelum buat sesuatu diet, kaji dulu. Apakah kebaikan dan keburukan.
Then kalau awak tengok lebih banyak keburukan, tak payah lah nak ikut.
Tapi kalau awak rasa diet itu lebih banyak mendatang kebaikan untuk diri awak.
Proceed je lah.

Apa? Pandangan orang sekeliling?
Alah, sekejap je mereka berkata-kata, lepas tu, tak ada dah.
Kan dah kata, korang tak boleh berjiwa tisu.
Senang dikoyak-koyakkan, kena air pun lembik. Lepas tu habisss.

Kalau awak rasa awak nak diet kira kalori. Silakan.
Kebiasaannya orang yang mengamalkan diet kalori ni, depa tak ngam dengan orang yang diet kira karbo ni. Suka sangat nak jadi Ultraman dengan Raksasa, nak jadi Boboiboy dengan Encik Bos Adudu. Bergaduh je. (Eh tak semua, tapi kebanyakannya.)

Then lagi satu, newbie ni selalu sentap, sebab orang yang dah lama amalkan atkins ni marah, 'pasai apa hang tak baca file'. (Isu tak baca file ini sering terjadi dalam group Kelab Diet Atkins kat FB nun.)

Kalau orang tanya saya pasal diet ni, saya jawab je la amenda yang saya tahu, walaupun kadang-kadang geram jugak sebab adakalanya soalan yang di ajukan itu, ibarat tak pernah selidik dulu maklumat.

Dak aih, tak marah, pun. In fact, saya memang suka 'suap' orang. Hahah, yani dah sengal ni.

Tapi kan, pengalaman saya tak ada lah banyak.
Berat yang pernah saya turunkan pun dalam 10 kg je gitu.
Tak banyak macam orang-orang lain yang turun berkilo-kilo...


Sebenarnya semua jenis diet pun awak boleh nak amal.
Asalkan awak jangan obses sampai tak mahu makan. Konsep gitu dah salah.

Lagi satu kesalahan dalam menurunkan berat badan, yang saya sering nampak orang buat.

Tu dia, gigih pagi-pagi dok joging satu taman, peluh tu tak payah cakap lah, ibaratnya baru lepas mandi hujan. Punya nak cerita gigih sangat bersenam kan.
Tapi alih-alih, balik senam, pi tibai roti canai lah, nasi lemak lah, kuih la, teh tarik pulak lagi.

Hai kalau gitulah kaedahnya, rasanya 8 tahun buat gitu pun berat agak 'malu' nak turun.
Sorry to say, kaedahnya bukan begitu.
Sudah tiba masanya, bila awak bersenam, awak harus kawal pemakanan.

Alaaaa, tergoda lah tengok makanan dalam Malaysia ni semua sedap-sedap.
Tak sampai hati nak tolak.
Huuuu. Kalau fikir makan nak sedap je sampai bila-bila, memang susah sikitlah nak berdiet ni.

Kita berdiet untuk sihat, bukan nak bangga diri tunjuk kat orang body hang bila hang dah kurus.




Ramai orang kata, alah susahlah nak diet-diet ni.
Sebenarnya diet ni senang je, cukup sekadar kita jaga pengambilan makanan kita dalam sehari.
Kalau orang atkins ni, fasa induction, diet kami ialah


Sarapan :

2 biji telur + air masak atau green tea
(tak kisahlah nak buat telur separuh masak ke, nak goreng ke, telur rebus ke)

*** ada nampak gila tak pada menu tu? Hahaha, memanglah. Tapi jangan risau, menurut pengalaman seposen saya, belum pengsan lagi la. (* namun begitu, suka untuk saya ingatkan, bukan semua orang boleh ikut diet atkins ni. Lain orang, lain badan, lain tahap lapar, segala-galanya lain. Kalau rasa tak kena dengan diet ni, please tinggalkan. Takut nanti datang impak lain pulak. Jangan paksa diri kalau tahu belum mampu.)

Menu tengah hari pendiet Atkins ini :

Seekor dua ikan ataupun ayam + sayur-sayuran + air putih secukupnya

(kebiasaannya, ada orang kata, tak kisah jumlah. Ada yang kata, hang nak makan sampai setengah ekoq ayam pun tak apa. Tapi hang toksahlah buruk lantak sampai nak makan setengah ekor.)

* tak kisah pun ayam ke ikan masak apa, tapi digalakkan macam sup-sup gitu. Barulah tak tinggi kalori ataupun kolestrol kan.

*** aha lagi satu, nak pesan ni. Dah kata pun tengah diet, itu bermakna diet itu mengajar korang untuk tak perlu mengikut kata jiwa. Jiwa korang kadang-kadang memang kata korang lapar, tapi sebenarnya korang tak lapar. Cuma korang sengaja nak mengunyah. Haaa tak payah tipu, sebab saya pun selalu alami situasi itu.

Tahu tak, kadang-kadang kita ini, sering keliru dan berada dalam dilema, sama ada kita ini lapar ke haus. Hehe, sekali lagi ini adalah kerana saya pernah mengalami situasi ini, saya rasa macam lapar, tapi sebenarnya saya haus. Sebab bila saya rasa saya lapar, tapi tak ada makanan, maka saya akan minum air. Bila dah minum air, saya pun dah tak teringin nak makan. (^-^)


Ye, saya tahu, entri ni panjang, orang malas nak baca.
Heee kalau orang tu dah kurus, tak ada rasa nak diet, then entri ini adalah sesuatu yang sangat membosankan.

Kalau dia nak diet, mungkin entri dia akan baca sampai habis. Heee walaupun orang yang sedang menaip entri ini lebih banyak merapu dari berkongsi pengalaman. Cisss.


Menu makan malam :

Sup sayur atau sayur kobis pecah telur semangkok. Sedap tak tipu !
Ayam seketoi dua ketoi tiga ketoi. (suka-suka hati)
Air secukup rasa.

Then dah siap. Habis untuk satu hari.

*** oke sebenarnya ini lebih kepada menu yang pernah saya makan. Kalau nak cari menu lain yang lebih kreatif untuk pendiet atkins ini. Silalah google. Insya Allah jumpa.

Memandangkan saya ni baru saja nak mula semula fasa induction diet ni. Hari ini.
Makanya saya kena catit, apa yang saya makan hari ini dan seterusnya sampai fasa ke 4.
Air pulak 2.5 liter. Heeeh nak muntah minum air banyak-banyak.


**** bulan november tahun lepas saya start buat atkins. Sampai bulan mac saja. Lepas tu pergi lari ikut diet kalori semula. Berat kejap naik, kejap turun, kejap kang, maintain. Ni bulan november semula. Eh hai November, saya rasa kita memang ada jodoh yang kuat lah untuk diet dalam 'november' ni. Asal diet je November. Asal November je diet. Haha.
Lepas ni tak tahu lah nak derhaka diet bulan berapa. T.T

Oke dah. Dah..


Orait lah cukuplah untuk entri kali ini.
Agaknya saya tengah melalui proses ketosis kot.
Kepala tengah pusing-pusing ni. Kang makin ke laut entri.

Nanti panjang umur kita jumpa lagi.
Then saya share, apa yang saya tahu tentang diet ni.


Terima kasih atas perhatian.
Mohon maaf atas kekurangan.


_ Norzayani Norhamshah _

Thursday, October 30, 2014

RAQIB MAJID

" Haaa siapa? Raqib Majid?


Siapakah dia?
Ahli majistret kah? Peguam cara kah? Doktor gigi kah? atau Ahli perniagaan kah?

Ternganga mulut Sabaritu mendengar pekikan suara Nyonyi Mansir.
Matanya terkedip-kedip. Terkejut bukan kepalang.


Apa dia ??!!!!

AHLI MUSIC !!!! "

(* eh mak ni, bila masa Sabaritu ada bercakap, diam je haih dari tadi. Monolog Sabaritu dalam hati. isy isy isy, banyak sangat menengok drama sinetron maknya itu.)


Bagaikan terdengar butiran kata dalam hati Sabaritu, maka Nyonyi Mansir berkata lagi,

" Tidak, aku tidak setuju!!! Putuskan hubungan kau dengan dia, Sabaritu!!"

" Tapi mak, dia adalah AHLI NASYID !!!
Pandai juga mengaji, kerana itu Sabaritu 'terpikat'. " 

(* eh si Sabaritu ni, semenjak 'berkawan' dengan si budak Raqib Majid, pandai pulak dia menjawab. Ciskek blueberrry betul! )

" Tolonglah fahami hati Sabaritu ini mak, janganlah 'pisahkan' kami. "

(Meleleh air mata Sabaritu kerana menguap, bukan sedih. Yelah, dah tengah malam kot. Maknya ini tidak mengantuk kah? Pelik bin ajaib sungguh.)

" Tidak, aku tak benarkan kamu berdua berhubungan lagi.
Putuskan hubungan kamu sekarang Sabaritu, sebelum mak bagi semua harta mak kepada si budak Ahmad al kebab. "

(*ehh dah makin merepek mak aku ni. Ni mesti kes baca buku tu sampai aku kena heret dalam ini cerita.)

" Maafkan Sabaritu mak. Mak berilah harta mak itu kepada budak Ahmad al kebab itu. Sabaritu mahu masuk tidur. "

" Putuskan hubungan kamu dengan RAQIB MAJID ! "

" Wowww ! Kuat benar suara Nyonyi Mansir malam ini. "

" Tidak mak, maafkan Sabaritu. Janganlah hanya kerana Sabaritu mempunyai hubungan yang erat dengan album RAQIB MAJID itu, makanya mak menentang. Sabaritu bukannya mahu bernikah sama dia. Emak ini banyak menonton filem P. RAMLEE barangkali. "

Panjang lebar Sabaritu menerangkan kepada Nyonyi Mansir. Sungguh lah aih tak logik.

Aku disuruh putuskan hubungan dengan Raqib Majid? Tidak masuk akal sungguh. 

Ehh tapi memanglah sejak dapat album Raqib Majid itu, dibawa CD itu ke hulu hilir, ke mana kaki melangkah. Dah memang macam bercinta gaya budak Sabaritu itu, sehingga Nyonyi Mansir naik magraine !

Masak di dapur, di pasang album itu.
Mahu membasuh baju, di ulang lagi lagu-lagu itu.
Mahu menyidai baju, di heret mendengar lagu itu lagi.

Padanlah Nyonyi Mansir meroyan. Kerana sudah tidak larat melayan kerenah si Sabaritu yang asyiklah berkepit dengan si budak Raqib Majid ini.

Eh sabar aje lah !!!


~ Sekian. Tamat . Dah habis...~





Assalamualaikum.

Bukan main intro entry ni.
Melampau betul.
Paksa orang baca cerita dongeng sekejap.

Adakah awak semua kenal dengan Raqib Majid?

Kalau tanya saya, saya kenal dia melalui lagu Bintang Syurga , berduet dengan kumpulan nasyid UNIC. 

Hanya tahu dia sebagai Raqib Majid. Bukan Raqib AF9. Dah google baru tahu.
Heee, maaf, akak dah lama tak layan AF.

Oke, kalau tak kenal lagi. Boleh google lagi lah ye.


Album ini agak susah untuk di dapati. (Berdasarkan pengalaman saya, dah macam-macam tempat saya cari, tak jumpa. At last beli online ! Jauh dari Kelantan belinya. Heeee)

Album Luahan Rasa ini adalah album sulung saudara Raqib Majid.
Memuatkan 8 buah lagu. (Semua lagu fevret hakak tau dik !)






Kulluman
Kembali
Luahan Rasa (Akustik)
Mungkinkah
Bintang Syurga (feat UNIC)
Hanya Dia
Luahan Rasa
Bintang Syurga (minus one)


Kalau nak cari album ini, awak bolehlah beli di kedai nasyid online . Dengan harga RM 21.90.
Tapi hari tu, saya beli, inclusive shipping, RM 26 only.

Tapi kalau nak cari kat kedai CD, saya tak tahu nak suggest kat mana. 
Sebab saya cari 3 minggu sebelum beli online. 
Memang hampeh. Tak jumpa. Mungkin kurang promotion kot.
Sebab itu tak ramai tahu kot.


Macam mana saya tahu?
Hee dengor radio IKIM. Terpikat dengan lagu "HANYA DIA"

Terus meroyan nak cari.
Buat halwa telinga saya, album ini dah cukup sempurna.
Semua lagu pun best.

Lagu Kulluman tu, kalau dah ikut menyanyi, rasa macam nak berqasidah pulak.
Memang best dan suka sangat. Gembira.


Punya lah nak kata gembira yang amat, masa dapat je album ni semalam, tersengih-sengih macam baru dapat duit lapan puluh juta ! Haha. 

Temanya kat sini.
Saya takdelah rasa rugi beli album ni.
Em lagipun sebelum beli ni, saya dah dengar promo album ni dekat youtube.
Dan dah jadi takdir, dengar, suka, wujud rasa nak beli. Nak beli, tapi susah nak jumpa.
Dah jumpa, subhanallah. Alhamdulillah.




Terima kasih, atas perhatian.
Mohon maaf atas kekurangan.



~ Norzayani binti Norhamshah ~


Monday, October 27, 2014

Jeruk Mangga Asam Boi

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Erm tengok tajuk 'hentry' je dah teruja.
Siapa yang teruja? Saya je...

Hhaha, haruslah teruja.
Memandangkan sekarang ini adalah fenomena, gelombang jeruk mangga asam boi, makanya dengan rasa gembira dan teruja bertimpa-timpa, saya pun menerai la resepi termudah di dunia ini.

Hahaha... (eh kau dah kenapa yani dari tadi asyik gelak?)

Heee, tak kira, walaupun korang semua dah tahu nak buat,
saya nak share jugak dalam blog ni.

Aduhai, nampak benau tak mo kalah. Ciskek betul~

Orait, nah ini bahan yang awak semua dah sedia maklum. Tapi saya punya lain sikit.
Apa yang lain? Sila scroll ....







haha eh saya bukan guna mangga yang dah masak tau. Haaa gasaklah warnanya camne, asalkan kubahagia. (haaa tu pasal tadi saya kata, saya punye versi ni lain sikit...)






















Bahan-bahan :

1) Cik mangga menawan

2) Encik cili hapi berapi

3) Puan sri gula manis

4) Tan sri garam masin

5) Dato' paduka asam boi


*kuantiti bahan kesemuanya adalah ikut kesukaan hati korang semua ye. 


Lihat, lihat... nama saja di komersialkan. 
Heee al maklumlah, orang tengah bersenang hati buat entry. Haha.


Cara-cara :

1) Pertama sekali, kupaslah kulit mangga korang tu. Lepas tu potong la ikut kesedapan tekak kamu.

2) Selepas itu, bolehlah masukkan cili hapi yang sudah dipotong, kalau suka pedas pun boleh lebihkan, letak gula lebihkan sikit baru sedap, garam secoet, dan asam boi.

3) Langkah terakhir, gaul rata semua bahan. 

(Macam saya, malam tadi buat, letak dalam bekas eskrem warna biru tu, dah campur semua bahan, kita goncang dia. Idak lah teman nak guna sudu nak gaul bagai. Lambat sangat. Ngeh3.)

Then rasalah, oke ke tidak. Bila korang rasa sedap maka korang akan tersangat teruja untuk buat lapan kali !!! Kenapa lapan kali? Entoh, kita taip je ikut tarian jari ni. Hahaha...


Lepas dah habis goncang dalam bekas eskrem, maka saya pun telah mengurung dorang semua ni dalam peti sejuk selama semalam. Dan pagi tadi bawak untuk kawan-kawan kat hopis.


Oke sekian dah entry hari ini.

Terima kasih atas perhatian, mohon maaf atas kekurangan.



Sekian, wassalam.


Norzayani binti Norhamshah


Friday, October 24, 2014

Salam Maal Hijrah...

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum cucu-cucu opah yang opah sayangi sekalian. =) (Jadi opah kejap)

Semoga kalian semua berada di bawah lembayung kasih sayang Allah.

Cucu-cucu opah yang baik hati lagi menawan, alhamdulillah, hari ini sudah 29 Zulhijjah, makanya?

Makanya cucu-cucu tersayang, besok kita dah masuk ke dalam tahun baru hijriah. Iaitu 1 Muharram bersamaan 1436H. (Sebenarnya lepas maghrib kejap lagi dah dikira 1 Muharram 1436H)


gadis ni bukan opah tau.  =)


Apa? Cucu opah tak tahu pun? Banyak main-main ye? Nanti opah rotan sensorang! (Garang sat)


Cucu sayang, dah sediakan azam tahun baru ke?
Ataupun cucu ni masih mahu berada di 'takuk' lama? Cer habaq mai kat opah sikit.
(Opah dah ada, tapi takpelah, biar Allah je yang tahu...hehe...)


Apakah pengertian Maal Hijrah ini pada cucu-cucu opah sekalian?
Adakah ia hanya sekadar satu peristiwa yang kita raikan setiap tahun? Ataukah di sebalik peristiwa besar melalui penghijrahan Nabi Muhammad kita yang tersayang, kita belajar tentang sesuatu? Sesuatu yang bermanfaat. Yang boleh kita jadikan panduan untuk generasi akan datang.


Cucu-cucu sayang, 

Lihatlah betapa dunia ini sudah terlalu tenat untuk menerima diri kita yang jahil ini.
Seakan dunia ini sudah memberat dengan kejahilan-kejahilan yang kita lakukan.

Opah akui, tersangat opah akui, bahawa masalah sosial di kalangan anak-anak mahupun cucu-cucu opah semakin 'nazak'. Opah tahu bukan semua, tapi opah percaya ada sebilangan besar. Kalau tidak, mana mungkin opah melihat sesuatu yang tidak wajar pada pandangan kita sebagai seorang manusia yang punya pegangan agama.

(Opah bukanlah orang yang mahu menghukum sesiapa, sedang diri opah sendiri banyak juga dosanya. Opah percaya, di kalangan kalian sebenarnya, ada yang berazam untuk berubah kepada yang lebih baik. Cumanya, kalian sentiasa dibayangi tentang persepsi orang apabila kalian berhijrah kepada yang lebih baik. Jangan gitu, kerana kita semua sentiasa diberi hak istimewa untuk berubah.)


Cucu-cucu sayang,

Janganlah sampai kita dah tak ada waktu untuk berhijrah (berubah), kerana waktu itu sentiasa mengejar kita. Semakin banyak waktu yang kita lalui, semakin suntuk masa kita di dunia ini. (Entah lah cu, mungkin kerana opah ni dah tua. Itu pasal opah asyik nak mention je pasal mati...)

Cucu tahu tak? Kadang-kadang opah ni pun pelik dengan diri opah, opah takut mati, tapi yang al pelik lagi musykil, opah ni 'rajin' sangat buat dosa. Macam tak takut mati langsung! Huhu... T.T

Dan,

Cucu, suka untuk opah ingatkan, janganlah tinggalkan solat kerana solat itu tiang agama.
Opah tahu ayat tu kedengaran agak cliche, namun begitu, itulah fakta.
Fakta yang sering kita lupakan dan sengaja melupakan.

Serta itulah fakta dosa besar yang tak ditakuti!!!


Cucu ku sayang, lagi satu opah mohon,

Sudilah kiranya kalian menutup aib saudara-saudara kalian sebagaimana Allah sudi menutup aib-aib kita di bumi ini.

Jangan sampai aib kita ini Allah pertontonkan di depan semua makhluk di akhirat kelak.


Malulah.

Apa tak malu?!!! Cucu tak malu?  Nauzubillah. Jangan gitu cu, opah sentiasa doakan cucu-cucu opah semua akan 'membesar' menjadi seorang yang soleh, yang solehah. Barulah kita semua boleh jadi geng bas sekolah. Kata nak masuk syurga sama-sama kan? Opah pun nak gak masuk syurga. T.T

Haaa jap, opah nak upload gambaq sat,

haa cantik kan...

Kalau cucu nak tahu, syurga itu lebih cantik dari pemandangan dalam gambar ni.
Opah pun tak tahu macam mana nak gambarkan cantik dan indahnya syurga itu, akal opah ni terbatas.

Tapi kalau cucu-cucu sekalian rajin baca Al-Quran, Allah suka beritahu kita semua (berulang kali), bahawa syurga itu cantik dan indah sangat.

Kalau di dunia ini sudah cantik begini, pastilah syurga di akhirat kelak, cantiknya berpuluh juta bilion kali indahnya.

So, dah tengok yang cantik-cantik cemni, takkan lah hati tu tak ada terdetik walau sezarah pun nak simpan hasrat nak masuk syurga. Ye tak?
Kalau takde, hang gilalah opah nak kata.. !


Cucu opah sayang, opah akui di atas kesedaran yang teramat kuranglah, maka terjadinya 'masalah-masalah' di dalam kehidupan seperti hari ini. Punca terbesar kerana kita jauh dari Allah.

Kesedaran harus bermula dalam diri sendiri.
Ingat, kita tak akan pernah mampu mengubah orang lain.

Tapi sebaliknya kita boleh mengubah diri kita sendiri, berbantukan akal fikiran yang Allah bekalkan.

Jangan mengeluh kerana kita tak mampu mengubah orang lain, tapi mengeluhlah sekiranya kalian tak mampu mengubah diri sendiri.


Cucu-cucu opah tersayang,

Kita ini beruntung, kita ini tersangat beruntung kerana sejak kelahiran kita, kita sudah dipilih Allah, dilahirkan sebagai seorang Islam. Masya Allah, tabarakallah.

Itulah anugerah terindah. Kerana bukan semua orang dalam dunia ini dapat anugerah macam kita tu.
Tapi itulah kita, sering lupa. Selalu lupa. Bila ingat, mesti akan lupa semula.
Lumrah, manusia itu sering lupa. Tapi mahukah kita jadi pelupa sehingga nyawa ditarik?
Nauzubillahi min zalik.

Jadi sempena nak masuk tahun baru Islam ini, opah harap kita (opah dan cucu semua) berazam dapat berubah dari yang tak baik, kepada yang baik, dari yang baik kepada yang lebih baik, dari yang lebih baik, awak boleh kekalkan kebaikan itu, seterusnya boleh mengajak orang lain kepada kebaikan.


Cucu, opah mintak maaf lah ye, terpanjang lebar pulak entry ni,
asalan awalannya niat di hati opah nak kongsikan doa akhir tahun dan awal tahun saja.


Em, tapi itulah, bila jari jemari opah dah menari atas keyboard ni, opah selalu lupa. ^-^
Opah harap semoga apa yang opah kongsikan ini, sedikit sebanyak memberi manfaat pada semua.

Kot lah tiba-tiba masa opah dah sampai, manalah tahu, entry ni boleh jadi saham akhirat ke.
Besar sungguh cita-cita opah ni.

Oke cucu, jangan lupa tau petang ni lepas asar ataupun sebelum maghrib, baca doa akhir tahun.
Lepas azan maghrib je, terus baca doa awal tahun tau. (Dalam hati nak doa perkara lain pun tak mengapa. Seharusnya doa yang baik-baik. Jangan pulak minta doa 'semoga berjaya merompak bank', opah kerat tangan tu nanti!!!)

Ok, ini dia opah kongsikan untuk cucu-cucu opah yang tersayang.

opah copy paste je ni...semoga bermanfaat ye.


Baiklah, sekian saja untuk entri panjang kali ini.
Panjang umur kita jumpa lagi.
Terima kasih ye cucu-cucu semua sudi baca entry ni.
Terima kasih atas perhatian, mohon maaf atas kekurangan.

Sampai bertemu lagi.
Sekian, wassalam.

p/s - Jaga iman, jaga solat.

Opahmu,
Norzayani binti Norhamshah


Kamus kecik :

Opah = Penaip

Cucu = Pembaca

Monday, October 13, 2014

Dermalah Darah




Siapa pernah derma darah, angkat kening !!!!

Hehehe, ni mesti ramai yang angkat-angkat kening ni, mesti semua pembaca-pembaca ni berhati mulia kan. Bagus-bagus.

Erm kalau nak ikut pengalaman saya, adalah baru 2 kali menderma. Itupun lepas dah kerja.
Dulu masa zaman muda remaja, hampeh ! Takut jarum oiii.
Lagi satu takut makin gemuk. Hehh ada ke patut itu saya nak jadikan alasan tak mahu menderma.
Kejam betul alasan saya tu kan.

Memandangkan kali terakhir saya menderma darah adalah tahun lepas, jadinya memandangkan hari rabu ni, ada program derma darah yang dianjurkan oleh pihak MAKSAK (SUK SELANGOR), jadinya saya merasakan sangat berdebar-debar. Rasa takut-takut pun ada jugak. Lama tau tak jumpa jarum besau... Jadinya rakyat SUK selangor, moh la kita semua pergi menderma... =)



Seperti yang anda semua sudah sedia maklum, faedah menderma darah ni sangat bagus.



Berikut antara faedah derma darah:

* Menangani ancaman kanser Menderma darah membantu mengurangkan risiko kanser. Pusat Miller-Keystone Darah, mendapati pendermaan darah yang konsisten, dikaitkan dengan risiko rendah untuk mendapat kanser, termasuk hati, paruparu, kolon, perut, dan tekak. Tahap risiko semakin menurun dengan kekerapan pendermaan darah dilakukan penderma. Kaitan antara risiko kanser yang lebih rendah dan menderma darah juga mungkin berpunca daripada pengurangan tekanan oksidatif. Perlu diketahui, sebatian radikal bebas boleh merosakkan DNA dan kerosakan bahan genetik menjadi punca kepada ancaman semua jenis kanser.

* Meningkatkan pengeluaran sel darah merah baru Apabila darah `dikeluar' dari badan penderma, sel tertentu dalam darah akan menurun. Sebagai menampung kekurangan darah tadi, sel baru akan dihasilkan oleh tulang sum sum. Rangsangan itu menyebabkan darah baru yang dihasilkan, lebih segar.

* Membantu melawan hemochromitosis Hemochromitosis sejenis gangguan genetik, dikenali juga sebagai gangguan zat besi sarat, yang mana besi terkumpul dalam tisu badan lantaran metabolisme besi tidak sempurna. Keadaan ini boleh membawa kepada kerosakan organ.

* Membakar kalori

Individu boleh melakukan `diet' atau kekal sihat dengan kerap menderma darah. Satu pain darah, iaitu kira-kira 450 milimeter, apabila didermakan membakar sebanyak 650 kalori dalam badan penderma.

* Warga emas rasa lebih bertenaga

Ramai warga emas melalui pendermaan darah dan menjadikan badan berasa lebih selesa. Walaupun tidak dibuktikan secara jelas, tetapi ia antara sebab kenapa warga emas kini semakin kerap menderma darah.

* Tingkat tahap kesihatan.

Kajian awal dari Jerman mencadangkan individu obes boleh meningkatkan tahap kesihatan mereka dengan menderma darah. Kajian itu mendapati orang gemuk dengan sindrom metabolik, mengalami penurunan tekanan darah, bersama-sama dengan perubahan lain yang dikaitkan dengan penurunan risiko penyakit jantung. Sindrom metabolik adalah koleksi gejala yang dikaitkan dengan penyakit jantung, termasuk gula dalam darah tinggi, tekanan darah tinggi, dan tahap rendah kolesterol `baik'. Sindrom ini dikaitkan dengan peningkatan risiko strok, penyakit arteri koronari dan diabetes Jenis 2. Rawatan utama adalah untuk pengurangan berat badan.

"Kebaikan menderma darah itu memungkinkan doktor mengesyorkan individu obesiti melakukan amalan itu bagi menurunkan tekanan darah dan risiko sakit jantung," kata penyelidik Pusat Perubatan Universiti Berlin, Dr Andreas Michalsen Charite.

Sambung Baca: http://anizyn.blogspot.com/2012/06/derma-darah-dan-faedah-kebaikan.html#ixzz3G17RT9iR






Itulah di antara faedah-faedah comelnya kalau korang nak tahu.
So, tunggu apa lagi. Moh ler kita menderma darah.
Sekurang-kurangnya bila kita tak dapat nak derma duit, kita dapat lah menjadi pemurah menderma darah. Ni kalau duit pun kede, darah pun kede, tak tahu lah macam mana nak cakap.

Sementara sihat dan muda ni lah nak menderma, esok-esok dah tak sihat, mana dapat nak merasai pengalaman menderma darah. Takpe, jangan risau pasal jarum besau ke apa, set je dalam kepala, "takpe jarum tu kecik, jarum tu kecik, ala tak sakit pun, macam kena gigit semut je." (ala toksah risau sangat lah, doa je yang baik-baik, insya Allah, mesti Allah kurangkan rasa takut dan sakit kita tu. Percayalah kepada Allah dan kekuasaanNya.... =)

Dan lagi, tolonglah jangan percaya auta mengenai berat korang akan naik lepas menderma darah.
Sungguh tak ada kena mengena.

Semoga Allah meredhai setiap apa yang kita buat dalam dunia ni.
Semoga kita dapat membantu orang lain yang lebih memerlukan.

Semoga juga entry ini bermanfaat dan mampu menggerakkan hati awak untuk menjadi seorang perderma darah.

Sampai berjumpa lagi di entry yang lain-lain. Insya Allah.

Jaga iman, jaga solat, jaga diri.

Assalamualaikum...

~ Norzayani binti Norhamshah ~

Tuesday, October 7, 2014

Surat Untuk Calon Suami...

gambar hiasan~



Seorang gadis menulis surat untuk calon suaminya dan menyimpannya di atas awan. Ini isi suratnya :


Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Ke hadapan calon suamiku...

Apa khabarnya imanmu hari ini ? Sudahkah harimu ini diawali dengan rasa syukur kerana dapat menatap kembali fananya hidup ini ?
Sudahkah air wudhuk menyegarkan kembali ingatanmu atas amanah yang ketika ini sedang engkau genggam ?

Wahai calon suamiku...

Tahukah engkau betapa Allah sangat mencintaiku dengan dasyatnya ? Di sini akau dilatih menjadi dewasa, agak aku lebih bijak menyingkapi sebuah kehidupan dan sedia mendampingimu kelak. 
Meskipun kadang-kala keluh dan putus asa menghampiri, namun kini kurasakan diri ini lebih baik.

Kdang-kala aku bertanya-tanya, mengapa Allah selalu mengujiku tepat di hatiku. Bahagian terlemah diriku, namun aku tahu jawabannya. Allah tahu di mana tempat yang paling tepat agar aku sentiasa mengingati-Nya, kembali mencintai-Nya. Ujian demi ujian insya-Allah membuat aku menjadi kuat, sehingga ketika kelak kita bertemu, engkau berbangga memiliki aku di hatimu, menemani harimu.

Calon suamiku...

Entah di mana dirimu sekarang. Tetapi aku yakin Allah pun mencintaimu sebagaimana Dia mencintaiku. Aku yakin Dia kini sedang melatihmu menjadi mujahid yang hebat, hingga aku bangga memilikimu kelak. Apa yang kuharapkan daripadamu adalah kesolehan. Semoga sama halnya dengan dirimu. Kerana apabila kecantikan yang engkau harapkan daripadaku, hanya kesia-siaan yang engkau dapatkan.

Aku masih hauskan ilmu. Namun berbekal ilmu yang ada ketika ini, aku berharap dapat menjadi isteri yang mendapat keredhaan Allah dan dirimu, suamiku.


Wahai calon suamiku...

Ketika aku masih di bawah jagaan ayah dan bundaku, tidak lain doakan agar menjadi anak yang solehah, agar kelak dapat menjadi tabungan keduanya di akhirat. Namun nanti, setelah menjadi isterimu, aku berharap menjadi pendamping yang solehah agar kelak di syurga hanya aku yang menjadi bidadarimu, mendampingi dirimu yang soleh.

Aku ini seorang pencemburu. Tetapi kalau Allah dan Rasulullah lebih engkau cintai daripada aku, aku rela. Aku harap begitu pula dirimu.

Pernah suatu ketika aku membaca sebuah kisah ; "Aku minta pada Allah setangkai bunga segar, Dia memberiku kaktus berduri. Aku minta kepada Allah haiwan kecil dan cantik, Dia memberiku ulat bulu. Aku sempat merasa kecewa. Betapa tidak adilnya dunia ini.

Namun, kemudian kaktus itu berbunga indah. Dan ulat pula berubah menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah Allah, Dia tidak memberi apa yang kita inginkan, tetapi Dia memberi apa yang kita perlukan. "

Aku yakin engkaulah yang aku perlukan, meski bukan seperti yang aku harapkan.

Calon suami yang dirahmati Allah...

Apabila hanya sebuah gubuk menjadi perahu pernikahan kita, tidak akan kunamakan ia gubuk derita. Kerana itulah markas dakwah kita, dan akan menajdi indah ketika kita hiasi dengan cinta dan kasih sayang.

Ketika kelak lahir generasi penerus dakwah Islam daripada penikahan kita, bantu aku mendidiknya dengan harta yang halal, dengan ilmu yang bermanfaat, terutama dengan menanamkan pada diri mereka ketaatkan kepada Allah. Bunga akan indah pada waktunya. Ia mekar menghiasi taman. Maka kini sedang kupersiapkan diri ini sebaik-baiknya, bersedia menyambut kehadiranmu dalam kehidupanku.

Kini aku sedang belajar menjadi yang terbaik. Meski bukan umat yang terbaik, setidaknya menjadi yang terbaik di sisimu kelak.

Calon suamiku...

Inilah sekilas harapan yang kuukirkan dalam rangkaian kata. Seperti kata orang, tidak semua yang dirasakan dapat diungkapkan dengan kata-kata. Itulah yang kuhadapi kini, Kelak bila kita bersama di situlah engkau akan memahami diriku, sama halnya dengan diriku yang akan belajar memahamimu.

Hidup ini indah bila engkau selalu hadir di sisiku setiap wakti, hingga aku hembuskan nafas yang terakhir.

Wassalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...


Petikan dari buku : Ya Allah, Diakah Jodohku karya Burhan Sodiq [ Kemilau Publika ]

Tuesday, September 30, 2014

Resepi | Tuna Ibu

Assalamualaikum.

Hai.
Memandangkan semenjak dua ini saya tak ada mood, jadi saya lebih banyak berdiam diri. Huuu...

Tiba-tiba, hari ni terindu pulak dengan blog biskot kejap ada dan tidak ni.
Dan nah, nak up sikit satu entry resepi suka hati warisan turun-temurun.

Haha, warisan turun temurun sangat.
Padahal takpun.

Dari dua minggu lepas lagi saya dah excited nak share resepi ni, tapi asyik lupa je.
Hari ni, baru ada waktu yang terluang. Awak, jangan rindu pulak dekat blog saya ni tau. (Hee bajet ada penunggu entry ke cik Yani? Pfttt !)

Ok, dah tak nak mengarut banyak sangat.

Memperkenalkan, resepi tuna (plain) dalam tin yang diolah-olah bahannya.


Resepi | Tuna Ibu 


RESEPI

  • 1 tin kecik tuna (plain) *kejap lagi saya tunjuk gambar
  • Sedikit cili api (potong kecik-kecik)
  • Mayonis secukupnya
  • Perahan jus limau kasturi / nak lemon pun boleh (sukatan ikut rasa tekak awak)
  • Garam gula (secukup rasa)

CARA-CARA (Step by Step)


Tuna tin kecik (Plain). Gini lah rupanya.

Ini isi dalam.

Ini lah bahan-bahannya. (Masa ni saya gantikan air perahan limau dengan cuka apple, haha)

Cili nanti potong kecik-kecik tau. Kalau nak lagi pedas, letaklah lagi banyak.


Nah mayonis...

Garam, gula secukup rasa.

Letak tuna dalam bekas. Masukkan mayonis.


Masuklah cili api.

Lepas tu, masuk garam gula. Air perahan limau kasturi / lemon.

Haaa dah siap. Sedia untuk dimakan.

Yang ni saya simpan letak dalam peti. Selamat mencuba ~


* Resepi ini sangat sesuai buat ibu ibu yang bekerjaya, nak buat sarapan berat-berat sebelum pergi kerja mesti tak sempat. Jadi kalau dah buat gini, adalah mudah ye. Beli je roti, inti nya dah siap buat letak dalam peti, besok pagi, selet atas roti. Ngap! Haa sebelum ngap, jangan lupa baca Bismillah, baca doa. Kita ni nak makan pun, Allah suka nak bagi pahala. Kalau kita makan tak ingat Dia, makan setakat hilang lapar je la, tapi keberkatannya takde. Rugi ohh.

Oke, setakat itu resepi saya. (Ohhh nama resepi ni saya letak bersempena ia adalah resepi dari ibu saya yang terchenta ! Hehehe)


Selamat mencuba !

Terima kasih sudi baca entry ni.

* Jaga iman, jaga solat.


Assalamualaikum. 

~ Norzayani binti Norhamshah ~