Tuesday, December 16, 2014

Dah bagus... Tapiii...



  • Dah bagus di waktu pagi awak bersemangat, berjoging 8 pusingan taman tasik.

    Tapi yang tak bagusnya, lepas berjoging, awak pergi bedal nasi lemak 2 bungkus, roti canai 3 keping, teh tarik segelas.

Agak-agak kalori terbakar ke kalori diternak? T.T


  • Dah bagus satu hari ni awak jaga pemakanan, kira kalori. Kawan ajak makan kepsi, mampu tolak. Wah itu sudah bagus.
Tapi yang tak bagusnya, bila malam, perut lapar. Mengagau cari makanan. Ternampaklah kerepek merepek, awak pun bedal sampai nak habis satu balang. Ala, sadisnya kehidupan hati masa tu. Nak menyesal? Tak payah, dah telan kot !

Kalori bukan senang untuk dikira. Memang leceh. T.T


  • Dah bagus awak berdiet. Tak minum manis. Tak makan manis. Senyum manis takpe.
Tapi yang tak bagusnya, awak tak bersenam. Haaa camne? Boleh je nak diet tanpa senam, tapi stamina non hado la.

Diet bukan sekadar jaga pemakanan. Nak sihat, senam sekali. Jangan malas macam saya. T.T


  • Dah bagus awak berdiet dan bersenam. Hari-hari pun jaga makan, rajin bersenam. Salute ah!
Tapi yang tak bagusnya, kena satu hari korang nak 'cuti' diet dan bersenam, korang balun makan semua benda yang korang teringin sampai perut korang pun terkejut. Bahayau k! Tak memasal nanti asyik keluar masuk bilik kecik.


  • Dah bagus awak diet, awak bersenam, awak daripada gemuk jadi kurus. Daripada lemah menjadi gagah.
Tapi yang tak bagusnya, awak pandang rendah pada orang yang baru nak mula berdiet,bersenam. Campur riak bagai, memperkotak bakulkan orang yang lemah tak gagah bergaya macam korang. Taulah korang dah berjaya cantik hemsem kebabom. Tapi kalau dah akhlak dengan adab tak jaga. Eh orang pandang pun rasa nak hentak kepala korang kat dinding.


Heee, kesimpulannya kat sini, entry ini adalah sekadar nota untuk diri saya sendiri. Kalau ada point-point yang terkena pada anda. Ouh belum terlambat untuk kita lakukan perubahan demi kebaikan di masa depan kita. 

Jangan pernah bangga dengan apa yang kita miliki, sebaliknya bersyukurlah.
Bersederhanalah, kerana kejayaan yang pernah kita miliki, Allah boleh tarik bila-bila masa saja.
Tanpa perlu beri hint pada kita.
Dia pemilik alam semesta, pemilik nyawa, pemilik diri kita ini. 
Kita ni siapa? Hamba yang hina kot. Kita ini umpama hama.
Tak ada kesan sikit pun kepada Allah, kalau kita tak ada.
So, saya tak nampak apa motif kita untuk membanggakan diri.


Terima kasih atas perhatian, mohon maaf sebarang kekurangan.


~ Norzayani binti Norhamshah ~

6 comments:

  1. Salam singgah dik.Betul2.apa saja usaha org lain, jgn condemn.Sokong je.Kita xth apa yg org lain lalui kan? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak...terima kasih sudi singgah blog saya.

      ye betul kita tak tahu ape yang orang lalui..
      lain orang, lain pemikirannya. lain orang, lain dugaannya.
      =)

      Delete
  2. Alhamdulillah, kalau kita sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada, Allah akan luaskan lagi rezeki kita. Tak gituu? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah ye, kita kena sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada.
      insya Allah, mesti Allah murahkan rezeki... :)

      Delete