Monday, October 27, 2014

Jeruk Mangga Asam Boi

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Erm tengok tajuk 'hentry' je dah teruja.
Siapa yang teruja? Saya je...

Hhaha, haruslah teruja.
Memandangkan sekarang ini adalah fenomena, gelombang jeruk mangga asam boi, makanya dengan rasa gembira dan teruja bertimpa-timpa, saya pun menerai la resepi termudah di dunia ini.

Hahaha... (eh kau dah kenapa yani dari tadi asyik gelak?)

Heee, tak kira, walaupun korang semua dah tahu nak buat,
saya nak share jugak dalam blog ni.

Aduhai, nampak benau tak mo kalah. Ciskek betul~

Orait, nah ini bahan yang awak semua dah sedia maklum. Tapi saya punya lain sikit.
Apa yang lain? Sila scroll ....







haha eh saya bukan guna mangga yang dah masak tau. Haaa gasaklah warnanya camne, asalkan kubahagia. (haaa tu pasal tadi saya kata, saya punye versi ni lain sikit...)






















Bahan-bahan :

1) Cik mangga menawan

2) Encik cili hapi berapi

3) Puan sri gula manis

4) Tan sri garam masin

5) Dato' paduka asam boi


*kuantiti bahan kesemuanya adalah ikut kesukaan hati korang semua ye. 


Lihat, lihat... nama saja di komersialkan. 
Heee al maklumlah, orang tengah bersenang hati buat entry. Haha.


Cara-cara :

1) Pertama sekali, kupaslah kulit mangga korang tu. Lepas tu potong la ikut kesedapan tekak kamu.

2) Selepas itu, bolehlah masukkan cili hapi yang sudah dipotong, kalau suka pedas pun boleh lebihkan, letak gula lebihkan sikit baru sedap, garam secoet, dan asam boi.

3) Langkah terakhir, gaul rata semua bahan. 

(Macam saya, malam tadi buat, letak dalam bekas eskrem warna biru tu, dah campur semua bahan, kita goncang dia. Idak lah teman nak guna sudu nak gaul bagai. Lambat sangat. Ngeh3.)

Then rasalah, oke ke tidak. Bila korang rasa sedap maka korang akan tersangat teruja untuk buat lapan kali !!! Kenapa lapan kali? Entoh, kita taip je ikut tarian jari ni. Hahaha...


Lepas dah habis goncang dalam bekas eskrem, maka saya pun telah mengurung dorang semua ni dalam peti sejuk selama semalam. Dan pagi tadi bawak untuk kawan-kawan kat hopis.


Oke sekian dah entry hari ini.

Terima kasih atas perhatian, mohon maaf atas kekurangan.



Sekian, wassalam.


Norzayani binti Norhamshah


No comments:

Post a Comment