Wednesday, June 11, 2014

Rucuh (Santan + Roti Kok) #MestiCuba

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t

Pernah dengar apa itu RUCUH ?

Rucuh ni adalah sejenis makanan orang jawa yang dikategorikan sebagai pencuci mulut. Ia diperbuat dari tapai ubi yang dibancuh dengan santan kelapa yang diperah dengan air panas suam. Ia juga boleh digantikan dengan air biasa.
Isi tapai dicarik-carik , tambahkan dengan sedikit gula dan santan/air suam dan kaca rata. ada juga orang yang blend dengan ketulan ais. sangat sesuai diminum sejuk atau juga boleh dimakan dengan roti putih.

(Sumber dari sini ye. )

Memandangkan malam tadi saya nampak kelapa parut dalam peti hais. Nampak roti kok dalam plastik. Nampak hais yang banyak pulak lagi. Terus menggagau buat. Lama mengidam dah ni.
Selalu kalau balik kampung je makan, tak pernah buat sendiri. Hihi. 
Tapi resepi saya ni, plain saja. Tak ada tapai-tapai segala. Ahem, ia ringkas, mudah dan sedap jugak lah. =)

Hurm lagi resepi ni, main campak-campak je tau. Tak ada sukatan.
Ikut sesedap rasa sendiri. 
Oke nah resepi step by step untuk tatapan awak semua.

Pertama sekali :

 Kelapa parut, perah ye. Kalau tak nak, beli saja santan.


 Santan yang dah diperah. Tapi malam tadi tercair pulak. Hehe.


Langkah kedua :
 Letaklah secoet garam. (Gambar ni poyo je, padahal saya dah letak secubit garam masa tu)
Garam ni ikut rasa tau. Ikut logik jugak, kalau awak nak buat sejag santan, takkan nak letak secoet garam.


Langkah ketiga :
 Letak sesudu gula. Ikut keperluan, nak kurang lagi pun takpe.
Kurangkan manis dalam makanan ye.

Langkah keempat : 
 Masukkan air batu. (Haha nampak sangat santan cair, weee)

 Gini kekdahnya bila dah masuk ais. Uihhh kalau hari-hari makan ini je pun tak apa. :)
Eh lupa pulak, tadi lepas dah masuk garam, gula, 
jangan lupa kacau untuk larutkan gula dengan garam tersebut. 
Oke next!


Langkah keempat :
 Macam itu ye rupa roti kok (roti keras). 
Tapi kalau dapat roti keras yang besar segi empat tu lagi sedap rasanya.

 Rendam roti kok korang tu. Kalau lama sikit nanti lembut la. Tapi jangan lembut sangat.
Tak rasa nikmat bunyi "kruppp krapp krupp krapp" =)
Sedia untuk dimakan ye lepas dah rendam tu.


 Nampak tak betapa saya suka dengan rucuh ni. Santan banyak lagi, tambah roti lagi. Tambah lagi. Tambah lagi. Sampai saya terlupa saya tengah diet. (Jangan poyo sangat Yani, orang tak suka!)
Haha oke tak, tak.

Oke dah selamat masuk perut. Dah licin mangkuk. Roti pun dah tinggal sikit.
Ngeee, tapi saya kongsi dengan ayah tau. Mana pulak saya makan habis setengah paket. Weee~


Oke, dah tengok kan resepi.
Mudah. Senang kebabom. Cepat dan hurmmm sedappp!

Saya dah terbayang kalau masa puasa nanti, buka puasa dengan rucuh ni je pun tak apa.
Sebab bila makan tu, ada macam-macam rasa. Rasa lemak dari santan, manis kerana gula, masin sebab garam, sejuk dengan ais, dan rangup kerana roti. Nyaman sungguh !!!

Orait, selamat mencuba resepi pencuci mulut ini.
Pada saya sedap, untuk orang lain punya tekak saya tak pasti. 

Sekian, assalamualaikum w.b.t ...

With Love,
Norzayani binti Norhamshah
11 Jun 2014 / 13 Syaaban 1435H

4 comments:

  1. Baru akak tahu Rucuh ni Yani .. makanan daripada negeri mana ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, yani pun tak pasti makanan daripada mana.
      Yang pasti ni makanan orang jawa... =D

      Delete
  2. rucuh eh....idea dessert...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik aima, try la.
      Sangat best rucuh ni... :)

      Delete