Thursday, June 12, 2014

Boleh jerrr, Ayah...!

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t...

Selamat pagi, selamat hari khamis.
Selamat memulakan kerja. (Eh saya belum lagi, masuk kerja 8.30 hokey)
Eh selamat berpuasa eh bagi yang berpuasa. Esok dah 15 Syaaban... Yeay!

Pagi ni dapat 'mandat' dari ayah, kerana ayah ternampak buku lukisan saya.

Ayah : Kau buat apa tu Yani? (Sambil tunjuk buku lukisan saya)

Saya : Erm hehe, adalah.

Ayah : Nak mintak tolong boleh?

Saya : Nak mintak tolong ape? (Sambil bukak buku lukisan saya. Hee)

Ayah : Nanti tolong tuliskan " Bismillahirrahmanirrahim" 21 kali, dalam satu kertas A4 (bahagi dua pun takpe)


gambar ehsan en.google~



Saya : Oh ohh ok. Ayah nak buat apa?

Ayah : Nak tampal dekat depan rumah. (Yang ni saya tak sure maksud ayah sama ada depan rumah kat mana. Depan pintu ke, depan pagar ke. Takpe nanti saya beritahu semula.) Ada fadhilatnya.

Saya : (Muka dah teruja) Oh yeke? Apa eh fadhilatnya?

Ayah : Ustaz kata nanti Allah akan bantu kita jagakan rumah kita, nanti benda-benda tak elok / tak baik tak adalah masuk rumah kita. (Apa pun kita hanya usaha, Allah jualah yang mengizinkan sesuatu perkara - biiznillah )

Saya : Oh oke. Nanti Yani buat.

Ayah : Tapi tulis sendiri tau. Guna tangan, jangan photostat.

Saya : Oh yeke, ok. Ok.

Ayah : Lagi, tolong amalkan Surah Al-Ghafir, dari ayat 1 hingga 5. Baca dan amalkan sebelum tidur (malam). Tapi kalau dapat hafal lagi bagus. Kalau tak dapat baca sebelum tidur, baca siang pun takpe.

*** Yang ini saya terlupa pula nak tanya kenapa ayah mintak amalkan. Erm tak apa lah, pentingnya ayat Al-Quran kan, dapat pahala kan kalau hafal.

Ayah : Ustaz bagitau ayah minggu lepas lagi, sorry lah tak dan nak beritahu.

Saya : Oke. Takpe, insya Allah, orang amalkan.

*** Dear Ayah, terima kasih sudi kongsi ilmu dengan kita. (Hehe, macamlah ayah baca blog kite ni...)

Oke dah, itulah sedikit perbualan saya dengan ayah pagi tadi.

* Ada juga 'mandat' lain yang ayah beritahu pada saya. Semua ada save dalam phone. Nanti saya share lagi dengan awak semua. Supaya kita semua dapat manfaatnya. Allahumma amin.

Sekian, Assalamualaikum w.b.t ...


With Love,

Norzayani Binti Norhamshah
14 Syabaan 1435H / 12 Jun 2014.


4 comments:

  1. rasa macam tau fadhilat surah al-ghafir tu... hehehe....
    tapi better ty ayah dan share dengan kiteorang yer sis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ouh yke...hehe oke, nanti Yani tanye ayah ye... :)
      orait, nanti kite share dengan semua... ^-^

      Delete
  2. dan....tulisan Bismillah yang sungguh cantik tu yani yang tulis ke? Subhanallah... mmg cantik.... buat untuk akak juga... plisss.... (sambil buat muka puss in a boot masa kecil)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aduhai kakak sayang...bertuah la kalau yani kreatif mcm tu.
      gambar dri google je...

      tapi memang cantik kan. sungguh berseni orang tu. Subhanallah.

      Delete

CANVA YEAH ^-^

  Ehh best jugak edit pakai canva ni ya. Haip! Jangan gelak. Saya budak hanya baru belajar. ^-^ Tapi untuk pertama kali ni, aduhai, macam ke...