Monday, June 14, 2021

Happy Birthday To You

 Happy Birthday to you, Shamini Selvaraju!!!

I want to wish you all the love and happiness in the world, all of which you deserve...

Happy Birthday my friend.


Sorry saya tak tahu nak wish apa dekat awak.

Sorry kalau awak tak suka saya letak dalam blog saya.

I just wanna thank you for being a very good friend of mine.

Terima kasih sebab selalu ada dengan saya walau awak dengar macam-macam cerita tentang saya.

Terima kasih sebab selalu nak dengar 'penjelasan' dari saya dulu sebelum diri awak membenarkan cerita-cerita yang mungkin tidak sahih yang awak dengar dari orang lain.

Terima kasih sebab selalu nasihatkan saya tentang kehidupan, tentang persahabatan, tentang perkerjaan, tentang attitude.

Terima kasih sebab selalu ada dengan saya, waktu saya dalam tempoh 'sakit' saya, dengar keluh kesah, kesedihan, cerita saya yang tak sudah-sudah.  

Saya mungkin tak mampu untuk mempertahankan diri sendiri dari buah mulut manusia yang terlalu cepat menghukum dengan sesuatu perkara yang bermula dari salah saya sendiri.

Tapi saya tetap nak berterima kasih, sebab awak selalu nak dengar cerita dari pihak saya, walaupun awak terlebih dahulu dah dengar dari orang lain.

I just don't know why nak kena tulis dalam ni, tapi mungkin ini sebagai salah satu cara untuk awak tahu, saya sangat menghargai awak sebagai kenalan, kawan dan sahabat dalam hidup saya. 

Orang mungkin tak tahu cara saya berkasih sayang apabila berkawan, dan mungkin cara saya seakan menjerat semula diri saya, dan mungkin juga boleh mendatangkan fitnah untuk saya.

Tapi tak apalah, at least orang-orang terdekat saya tahu dan kenal saya macam mana.

Orang-orang yang tak sudi berkawan dengan saya, they may leave and i won't stop. Awak tahu yang saya takkan paksa orang untuk menjadi kawan saya, untuk terus menjadi kawan saya. Kawan saya bebas untuk memiliki kawan yang lain selain dari saya.

Guess what, tengah menaip ni, bila saya teringat balik waktu saya pernah terluka yang teramat sangat, air mata mengalir tak berhenti.

Awak sebagai saksi, tak mudah untuk saya bangkit. Awak juga sebagai saksi bagaimana saya terjatuh teruk. Awak jugalah jadi saksi untuk saya berdiri semula, berjalan dan terus melangkah sehingga sekarang.

Berdendam? Oh tidak, satu yang buat saya rasa terharu sampai sekarang dan sampai akhir nafas saya, terima kasih sebab selalu ingatkan saya supaya solat dan mengaji ketika saya sedih atau marah yang teramat sangat. Saya tahu terkadang saya tak mampu pun nak sorokkan emosi saya. 

Terima kasih sebab selalu nasihat saya untuk jangan terlalu berfikir tentang cerita-cerita orang tentang saya. Yang terkadang saya rasa sukar untuk tak berfikir, sukar untuk memaafkan ketika difitnah, sukar melupakan ketika maruah saya dipijak-pijak oleh orang yang tak pernah kenal rapat dengan saya tapi lebih senang menghukum tanpa bertanya saya terlebih dahulu, tanpa memberi ruang untuk saya pertahankan diri. Sakit, kecewa, perit, ia sangat menuntut kesabaran, untuk bersangka baik, untuk tidak berdendam dan saya harap orang lain tak rasa macam apa yang saya rasa. 

Ketahuilah bahawa untuk memaafkan dan tidak berdendam, ia teramat payah dan sukar. But, alhamdulillah, saya tengah berusaha untuk memaafkan semua tanpa syarat.

Ketika semua orang berkata saya lembik dan tak kuat, ketika itu juga awak banyak nasihat saya, supaya jangan terlalu bersedih. 

Saya tahu, saya bukanlah seorang kawan yang baik dan memahami. Terlalu banyak kekurangan dan kelemahan saya. Dan saya begitu mengharapkan ramai kawan yang ikhlas menjadi kawan saya, yang sanggup terima segala kekurangan, keburukan saya, membantu menjaga aib saya, menasihati untuk mengubah dari yang tak baik kepada baik. Harapan saya apabila menghulurkan salam persahabatan kepada seseorang terlalu tinggi, saya nak sayang kawan saya melebihi mereka sayangkan saya, saya nak jadi kawan yang sentiasa mampu untuk tolong kawan saya waktu mereka sedang dalam kesusahan.

Tapi saya lupa, semua tu ada limitasinya.

Well, i know, i realize tak semua orang suka bila kita buat baik dengan semua orang. Tak semua orang suka bila kita ramah dengan semua orang. Saya selalu dapat belajar dari pengalaman untuk lebih berhati-hati di masa hadapan, untuk menghulurkan salam persahabatan, untuk lebih berhati-hati dalam berkata-kata, mengambil berat, waima memberi sesuatu.

Perkara yang dah lama berlaku, bila kita teringat, tangan kita akan menggeletar, air mata takkan berhenti mengalir, akan menangis, menangis dan terus menangis.

After that, alhamdulillah, i will getting better. I will.

Terima kasih Shamini, sebab tak cuba 'halang' saya dari menangis, sebab awak tahu itu terapi untuk saya menjadi lega dan senyum kembali.

Terima kasih untuk awak dan suami, Yogarajan. Yang selalu nasihat saya supaya jangan sedih-sedih. Terima kasih sebab selalu berusaha menceriakan saya semula.

Maaf sebab selalu bebankan korang dengan masalah saya.

I am really sorry. 

Korang berdua ibarat kakak dan abang pada saya. I really appreciate that.

Saya tak tahu macam mana nak balas jasa baik korang, cuma saya selalu berdoa semoga hidup korang baik-baik sahaja.

Selepas Ina dan Seha, awak salah seorang kawan yang penting dalam hidup saya.

Bukan kawan lain tak penting, tapi korang is the best among the best.

Thank you for reading this.

Stay safe, stay healthy. Take care.


p/s : Kehidupan ini bukan semudah yang kita sangkakan, ia perit dan sakit, tapi jika kesulitan itu mampu lebih mendekatkan diri kita dengan Tuhan, percayalah ia terselit bahagia di masa akan datang.



Salam Sayang,

Norzayani Norhamshah


No comments:

Post a Comment

CANVA YEAH ^-^

  Ehh best jugak edit pakai canva ni ya. Haip! Jangan gelak. Saya budak hanya baru belajar. ^-^ Tapi untuk pertama kali ni, aduhai, macam ke...