Saturday, August 4, 2018

Pulau Perhentian #ShortVacay

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum buat pembaca.. ^-^

Eh macam la ada yang baca.. haha, well setiap kali tulis entry baru, kita kena selalu berangan macam ada orang sedang membaca tulisan kita. Haaaa gitu, barulah terasa bersemangat sikit nak share cerita..

Pulau Perhentian...

Hurm sebenarnya ia adalah sebuah percutian yang tak dirancang pun (for myself la), aku pergi pun sebab ganti manusia lain yang tak dapat join percutian ni, bila kak Nor kata je ada tempat kosong, terus bagi nama and on the spot terus transfer duit.. haha.. nampak nau tak menyabar dekat situ.

Disebabkan sebelum ini, aku hanya selalu mendengar seluruh kecantikan yang ada dekat Pulau Perhentian ni, jadi bila dah dapat peluang yang tak selalu ada macam ni, aku terus grab je la.. Alhamdulillah, rezeki.. =)

In fact sebenarnya aku pergi sebab aku nak tenangkan hati dan fikiran selepas melalui fasa-fasa kehidupan yang sangat memenatkan sejak beberapa bulan yang lepas.
Kalau tengok dari segi fizikal memang nampak sihat wal'afiat, sakinah mawwadah wa rahmah semua ada.. hehehe, tapi dalam hati, dekat emosi, semua dah hancur teruk. =D

Jadinya, kita menumpang percutian kawad Maulidur Rasul (Suk Selangor) tahun lepas. Kami yang team kawad Kemerdekaan ni dah selamat buat 'lawatan sambil belajar' dekat Langkawi awal tahun lepas. Haha.

Oke, tentatif program adalah seperti biasa :

26 Julai 2018 (Khamis)

10.00 malam - Berkumpul di Suk (Shah Alam)

10.30 malam - Bergerak ke Jeti, Kuala Besut, Terengganu

(Disebabkan kami banyak persinggahan, kami tiba di Terengganu sekitar jam 5.50 pagi)

27 Julai 2018 (Jumaat)

6.00 pagi - Singgah masjid untuk bersolat Subuh. (masjid tu aku tak sure dekat daerah mana)

8.30 pagi - Bersarapan di gerai berdekatan Jeti Kuala Besut. (masa ni kak Nor dah pesan awal-awal, suruh beli air ke ataupun apa-apa makanan tambahan, sebab kalau nak makan dekat pulau, biasalah, mahal sikit harganya.) * itu biasa, takpe kita faham sebab dekat pulau kan.

9.30 pagi - Naik bot menuju ke Pulau Perhentian Besar. (perjalanan ambil masa lebih kurang 30 ke 40 minit, kalau tak silap la, tak tengok jam sangat sebenarnya.)

10.10 pagi - Tunggu untuk check in masuk Flora Bay Resort (hahaha nama resort maaflah sekali lagi aku kurang pasti, tapi rasanya betul. hehe)

~ Selepas diberi sedikit briefing oleh kak Nor berkenaan aktiviti dekat sana, tentang makan minum, tentang bilik semua, so kami semua yang memang penat dan belum mandi lagi, memang seharusnya pandang di mana-mana dah nampak bantal dengan tilam je. Penat seyh.

~ Ahaaa masa kami datang tu kan, line handphone yang ada ialah celcom dan digi je kalau tak silap. Umobile hancur habis. Celcom je boleh guna inernet, digi setakat boleh call and sms sahaja. Gembira percutian kali ini. Haha!

~ Oke, untuk pengetahuan korang, dekat dalam bilik, TAK ADA TELEVISION ye kawan-kawan~

5.30 petang - Aktiviti petang adalah aktiviti bebas, Hang nak p mandi pantai boleh, nak p jalan-jalan boleh, nak tidur boleh, nak berkayak boleh, nak cuci mata pun boleh. Haha. Kami yang power puff girl ni setakat jalan-jalan je dekat tepi pantai sambil menikmati keindahan alam dan panorama (haha), makan ayam gunting dan bermain bola tampar. (Dorang la dorang, aku tak main, aku ambik gambar je) =p

8.00 malam - Dinnah dekat kafe resort, lepas tu jalan-jalan dekat tepi pantai dan tengok pertunjukan api. Haha sadis betul aktiviti hari pertama. ^-^

10.00 malam - Balik, tidur. Esok nak snorkeling weh! Kakak tak tahu nak eksaited ke atau takut. Sebab aku penakut dengan air sebenarnya. Malam tu, dah berkira-kira, esok tak nak lah terjun laut. Takut. Wek! haha poyo~

28 Julai 2018 (Sabtu)

8.00 Pagi - Sarapan dan bersiap sedia untuk pergi Snorkeling.

~ lepas sarapan, sambil menunggu kedatangan bot yang lambat lebih kurang 1 jam, kami pun ambil gambar beramai-ramai dekat tepi pantai.

10.45 Pagi - Proceed for Snorkeling Trip, yeayy! (6 popular points)

~ (enjoy at Turtle Watching, Turtle Beach, Fisherman Village, Coral Garden, Shark Point, & Lata Air Berani)

~ Lebih kurang jam 3.30 petang jugak baru kami habis ber snorkeling. (tapi weh serius, aku rasa tak puas hati sebab rasa macam kejap sangat snorkelingnya. huaahaha.. nak kena repeat lagi ni ^-^) ~ haha tengok orang penakot berkata-kata, mula-mula takut nak snorkeling, lama-lama jadi suka.. adoi~

5.30 Petang - Aku dengan kak Su pergi berkayak di persisiran pantai then ambil gambar. Kawan-kawan yang lain tak ikut, dorang memasing penat snorkeling, kami je dok jalan-jalan lagi.

8.00 Malam - Dinnah (BBQ katanya) malam tu kan, hujan lebat, angin pun kuat. Tak jadi aku nak keluar berjimba malam tu. Haha. So balik awal lepas dari makan, masuk bilik kemas barang, sebab esok dah nak balik. =)

29 Julai 2018 (Ahad)

8.00 pagi - Sarapan dan tunggu bot pick up kami berangkat pulang ke jalan yang benar dan lurus. Heee..

8.30 pagi - Bot sampai, and kami menghala pulang.

9.00 pagi - Tiba di jeti Kuala Besut, beli sikit cenderahati, dan meneruskan perjalanan pulang ke Selangor. ( tak ada lah terus balik, pasai kami singgah Masjid Kristal, Kg.Losong (beli keropok lekor), and Pasar Payang (shopping katanya) hahaha tak ada lah shopping pun, jalan-jalan, solat and makan je.

5.00 petang - Menghala balik selangor. Singgah solat makan semua dalam pukul 7.45 malam dekat RNR Gambang. Lepas tu terus aku tak boleh tidoq sampai balik Suk. Oh so sad~

1.00 pagi - Alhamdulillah, selamat sampai di Suk. (dah p balik sana, esok kerja!) hihi.. betui weh, besoknya aku kerja. Penat tak tipu.

* Secara teknikalnya, tentatif di atas adalah aktiviti yang aku buat, orang lain aku tak tau, mungkin ada persamaan, tapi berbeza sikit lah kan. haha tapi randomnya macam tu lah aktiviti yang kitorang buat.

~ Oke, kawan-kawan, cerita aku dah panjang. La ni kami nak belanja gambaq ja. Soyyie la banyak bebel-bebel. Heeee..

Yahooo, amek gambaq kenang-kenangan dulu sebelum p Pulau~

Yeeayyheiii dah naik bot. Steady kan pak cik ni bawak bot kami~ haha

Done upload gambar.
Sorry geng, gambar semua random pick je. Dah la tak susun betul, bersepah-sepah pulak susunannya, ala kira halal je la eh, ada jugak gambar kan, dari tak ada langsung. =)

Ni video pulak.. kredit video and gambar-gambar pada kawan-kawan yang ada share dalam group~ sorry save and upload dekat sini pulak.. ^-^ sorry and thank u oke =)

Oke, dah cukup lah tu, maaf kualiti video tak seberapa. Itu je yang ada.
And sekali lagi upload secara random.. ^-^

Nak cepat, tak banyak masa nak susun betul-betul sebab kejap lagi nak keluar pergi cari kek untuk Adnin Muadz. Hari ni besday dia.. Selamat besday Adnin, Aciani loves u so much (eh iklannnn)

So, secara kesimpulannya, pulau perhentian ni memang best, tapi tu la, bukan semua tempat kami dapat pergi, agak kalau lama sikit stay sana, lagi banyak tempat boleh pergi. Ehehehe maybe rezeki lain kali kot. :)

Untuk yang kesekian kalinya, terima kasih buat urusetia, Kak Nor and Abg Ja'a, banyak melayan kerenah kitorang dari mula sampai akhir. Terima kasih Wak Kamal and Zul sudi bawak bas bawak kami sampai ke Terengganu. Terima kasih team kawad Maulidur Rasul Suk, bagi kami menyelit ikut percutian korang ni. Terima kasih kawan-kawan semua, kalau nak sebut nama satu-satu banyak sangat. Dan terima kasih buat rakan sebilik, Kak Odah, Kak Su, Kak Ikin and Qila.
Thank u and i love u all. Korang semua best sangat and sporting!!!

Dan thank u korang yang sudi baca entry picisan yang begini. haha~

Jumpa lagi pada next entry.

Terima kasih atas perhatian, mohon maaf sebarang kekurangan.