Saturday, March 21, 2020

Covid-19

Assalamu'alaikum w.b.t

Just a quick entry. Actually aku tak ada idea sangat nak tulis apa ni. 

Cuma pesanan ringkas dari aku buat kalian yang membaca (eh ada ke yang baca Yani oi! Haha anggap je lah ada, mohon abaikan)

Seperti yang kita sedia maklum, negara kita sedang dilanda dengan wabak Covid19, bukan negara kita sahaja, bahkan seluruh dunia telah dijangkiti wabak ini. Justeru bagi mengelakkan penularan wabak ini menjadi semakin memburuk di Malaysia, PM telah mengarahkan Perintah Kawalan Pergerakan sejak 18 Mac 2020. Aku berpendapat bahawa kita, sekiranya kita tidak mampu untuk membantu dalam menangani wabak ini, sekurang-kurangnya, bukanlah kita punca wabak ini terus tersebar. Faham maksud aku kan?

Aku tahu, agak susah untuk kita duduk diam sahaja di rumah. Yelah, manusia ni setiap hari pun dia ada je benda yang disibukkan. Entah apa yang dia sibuk sangat pun aku tak tau. Tak reti duduk diam kan. Heshh! 

Dan lagi satu, korang perasan tak, kita ni manusia, selalu merungut cakap, 'ehh busy la, tak sempat nak rehat, eh letihnya, hurmm teringin nak cuti, tapi tu laaaa...' dan macam-macam lagi yang kita rungutkan. Haa ni Allah dah bagi kita 'rehat', 'cuti', 'muhasabah diri', gunakanlah waktu senggang ini sebaik-baiknya. Ya aku faham, banyak benda yang tertangguh disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan ni. Tapi fikirlah secara logik dengan akal yang Tuhan dah kurniakan buat kita semua, setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya.

Suka untuk aku ingatkan, tak perlulah kita menuding jari kepada sesiapa, kerana pada aku, bila dah terjadi sesuatu perkara itu, ia semuanya adalah dengan keizinan Allah, perkara-perkara yang kita nampak ia sebagai punca wabak ini merebak hanyalah asbab semata-mata. Perkara dah terjadi, kita bukan boleh undur masa, dan yakinlah dengan garis takdir yang Tuhan telah tetapkan. 

Tak semestinya yang baik itu baik, yang tak baik itu tak baik.

Beri kerjasama, usaha doa yang terbaik, minta ampun dan perlindungan dari Allah, kena pasakkan dalam diri bahawa Allah sentiasa akan membantu kita. 

Ketahuilah bahawa sesungguhnya setiap apa yang terjadi adalah dalam pengawasan Allah, sentiasa dalam pandangan Allah. Allah nak kita supaya menjadikan Dia sebagai keutamaan setiap kali berlaku perkara yang sukar. Sudah-sudahlah merasakan kita mampu melakukan semua di atas dunia ini. Apa yang aku maksudkan ini adalah general ya, jika korang  punya pendapat tersendiri, itu hak korang. Sentiasa syukuri persamaan, dan raikan perbezaan.

Aku percaya Allah hantarkan wabak ini bukan saja-saja, sebaliknya ada hikmah dan pelajaran yang perlu kita ambil daripadanya.

Pada saat ini, kita lebih berhati-hati, menyedari kepentingan menjaga kebersihan diri, menjaga kesihatan, kita sedar bahawa secanggih mana teknologi atau apa jua perkara yang kita lakukan dalam dunia ini, tetap takkan dapat menandingi kekuasaan Allah. 

Aku kira, ini bukanlah quick entry yang aku janjikan tadi, ni dah jadi entry panjang jugak ni.
Oke, dah la tu, aku tau korang mesti rasa aku ni banyak bebel kan.

Stay at home oke?
Kita sebagai rakyat Malaysia, marilah sama-sama membantu menjayakan pelaksaan Perintah Kawalan Pergerakan ini. 
Rehat la rehat kejap oke.
Luangkan masa dengan keluarga tersayang.

Doakan semua yang sedang berusaha keras membantu menangani wabak ini especially doktor dan jururawat sekalian, semoga Allah lindungi banru dan mudahkan semua urusan kalian. Terima kasih atas segala pertolongan yang kalian dah curahkan buat semua. Hanya Allah sahaja dapat membalas jasa dan budi kalian, semoga dikurnikan syurga tertinggi buat kalian atas usaha kalian ini.

Terima kasih atas perhatian, mohon maaf sebarang kekurangan.

Sekian, wasaalam.

Loads of  ❤️,
Yani Hamshah (Niyaz Arumi)
21 Mac 2020/ 26 Rejab 1441
3.43 PM





4 comments:

  1. Betul sangat semua tu! Take care untuk awak & family! Jemput singgah: Resepi Fluffy Souffle & Dalgona Coffee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih awak sudi jalan2 kat blog sendu kite. Take care jugak untuk awak dan keluarga. Moga akan sentiasa dilindungi Allah hendaknya. :)

      ~ blog awak, done singgah . ^-^

      Delete
    2. hehhe okeh awak. ^-^
      done singgah. =)

      rajin awak buat entry baru. bagus bagus.

      Delete

CANVA YEAH ^-^

  Ehh best jugak edit pakai canva ni ya. Haip! Jangan gelak. Saya budak hanya baru belajar. ^-^ Tapi untuk pertama kali ni, aduhai, macam ke...