Wednesday, November 27, 2013

Diet sebab nak kahwin?

Ni diet, diet ni, sebab nak kahwin la ye?
 
 
Bismillah.
Assalamualaikum.
Apa cerita ni? Apa kes?
Diet sebab nak kahwin???
 
Jeng, jeng, jeng...
Heshhh, mana boleh kaitkan begitu.
Mana aci!
 
 
Tak semestinya orang yang nak kahwin tu saja yang boleh diet.
Ye tak?
 
 
"Haaa Yani, ni diet ni, nak kahwin dah ek?"
"Hahahaha, tak ada maknanya, mana ada orang yang nak Yani ni kak oiii."
 
 
Gambar hiasan saja~
 
 
Gelak besau aku orang cakap gitu.
Aku cuma merasakan berat aku semakin bertambah-tambah semenjak dua ni.
So, aku pilih untuk mengurangkan sedikit berat badan. Apa?
Mengurangkan sedikit berat badan. Faham ye?
Nak cakap diet? Erk macam tak pulak, sebab aku belasah je makan banyak.
Cuma aku tak ambil 'Carbs'.
Dulu dok sibuk kira kalori, tapi selalu terlebih lori. Hahaha.
Bila kira carb, tak pasti pulak kalori tu banyak ke tak.
Yang penting aku diet, bukan kerana aku dah nak kahwin ke apa-apa.
 
Mohon janganlah buat andaian yang entah apa-apa.
Sebab calon suami pun aku tak cari lagi.
Tapi tak tau lah pulak kalau bakal suami aku tu dah memulakan misi mencari aku. Eh ada ke gitu? Erk haha entoh.
 
 
Sebenarnya entry kali ini, aku terasa macam nak ceghita tentang diet yang aku tengah ikut ni.
Tapi erk nantilah dulu. Cuma kalau nak ikut diet yang aku amalkan ini, korang kena berhati waja.
Pedulikan apa orang sekeliling orang nak kata.
Eh itu saja yang aku boleh share dulu.
Bukan kedekut ilmu, tapi kawan-kawan aku selalu cakap.
 
 
"Ehh diet kau ni Yani, sumpah akak tak boleh nak ikut."
 
 
 

Erkkk diet diet diet...
 
 
Aku hanya mampu tersenyum ajelah.
Kita kalau nak diet, kena faham badan kita sendiri dulu.
Bukan semua orang boleh ikut cara kita.
Tapi penting sebenarnya untuk kita menjaga keperluan pengambilan makanan harian kita.
Nak nak pula masyarakat di Malaysia ini terdedah dengan penyakit kencing manis, jadi siapa yang nak jaga pemakanan kita kalau bukan kita sendiri.
 
Aku tak nafikan, makanan kat Malaysia ni, umphhhh sedap-sedap bhaiiiii!
Nak makan boleh, tapi kena tahu bahan apa yang terkandung dalam sesuatu makanan tu.
 
So far, sejak aku mengamalkan diet ni, sejak 1 November hari tu,
berat aku turun sebanyak 5 kilo. Tak banyak pun.
Tapi bolehlah dari takde, kan?
 
Mencabar gila nak buat diet ni, nantilah aku cerita lagi di entry yang seterusnya.
Aku akan cerita aku amalkan diet apa, apa makanan yang aku boleh makan, apa kesannya dan macam-macam lagi.
Aku akan cerita mengikut pengalaman aku.
 
Memandangkan ini adalah waktu rehat, so aku hanya ringkaskan apa yang aku nak cerita.
Yang pentingnya, aku diet, bukanlah kerana aku nak kahwin.
 
Bukan aku nak menafikan aku tak akan berkahwin.
Cuma, aku belum Nampak tanda-tanda yang aku akan berkahwin dalam jangka masa terdekat.
Budi ibu ayah yang jaga, didik aku selama ini pun belum habis balas lagi. Baru ciput-ciput je aku balas. So, nanti-nantilah aku fikirkan.
 
 
Tiheee, oke memandangkan ini adalah entry pertama aku untuk bulan November, haih Nampak tak betapa busy nya aku bulan ni. Dengan tak sihatnya, dengan handphone buat hal lagi, dengan begini dan begitunya. Jadi entry non hado la ye.
(Ecey cakap macamlah ada orang yang tertunggu entry baru aku. Geli-geli je. Hahaha.)
 
Okeh korang, tengkiu baca entry ni.
Take care.
Sabarang kesalahan dalam ini, mohon dimaafkan ye.
 
 
Sincerely,
Niyaz Arumi
27 November 2013 / 23 Muharram 1435H.
13:31 PM
 


No comments:

Post a Comment