Monday, September 23, 2013

Tekanan Emosi ?!

Assalamualaikum...


"Bila masanya menjelma, kejayaan akan tiba..."

"Menempuh onak cabaran dan liku hidup yang panjang..."


Lalala...itu di atas sinun ialah lirik lagu... boleh utube ye... tajuk lagu "Bersama" yang dinyanyikan oleh kumpulan Devotees...

Ohh hura hara lagi aku nak memulakan satu ayat dalam setiap entri baru, kadang-kadang aku rasa nak hentak kepala kat dinding. Entah apa-apa!

Okeh, look...korang kalau stress apa korang buat? Menyanyi? Menari? Tidur? Jerit kat telinga orang? Marah orang tak tentu hala?

**ehh tapi jangan lupa, bila stress benda paling korang boleh rasa tenang (bagi umat Islam) sudah tentu-tentu lah solat, mengaji dan berdoa.

Selain dari tu? Apakah caranya mahu menangani stress?

Adalah normal apabila korang stress korang mudah marah, korang tiba-tiba rasa nak menangis, korang mudah sentap, dan macam-macam lagi. (Sila tambah dengan rasa hati masing-masing apabila sedang stress ya?)

Cara aku hadapi tekanan emosi...

Jeng jeng jeng... (ahhh tak payah nak jeng3 sangat la yani!)


Oke,biasa je. Aku rasa orang lain pun ada buat jugak macam aku.
Kebiasaan aku jika stress, atau dengan kata lain aku nak menghindarkan diri dari tidak mengalami tekanan emosi adalah dengan mengemas rumah!

Ehhh ala poyooo je nampaknya kan?
Tapi betul aku tak tipu, sebab bila korang mengemas rumah, korang akan sibuk buat itu dan ini, jadinya itu adalah yang terbaik supaya minda korang tak terbeban dengan perkara-perkara yang boleh menghanyutkan perasaan korang yang sedang tertekan itu.

Cuba korang buat terapi yang begitu. Aku ni kebiasaannya kurang gemar mengemas rumah kalau dalam rumah tu terlalu ramai orang, makna kata lain, penuh lah kaum keluarga dalam rumah. Situasi yang tenang untuk mengemas dalam fikiran aku ialah mengemas rumah seorang diri! Sangat awesome!

Sat ni ada orang dok kata, apa dia budak ni, hang stress p la baca quran kan, solat sunat ka, baguih tau dak. Ini entah hapa-hapa la dok mengemas rumah la, mengarut depan lappy la, menaip kat blog la. (ehh sentap aku!)

Eh takmo kata lagu tu, kalau aku stress, takkan lah pulak aku nak dok canang satu kampong, "wehhhh aku stress weeehhh, aku nak p solat ni, aku nak p ngaji niiii..." <~ ada ka gitu? dakkk kan?

Segala-gala urusan ibadah kita tu, biarlah antara kita dengan Allah saja. Dia tahu apa yang terbaik untuk kita, ye kan?

Hari ni buat pertama kalinya selepas aku sembuh dari "sakit" itu, aku mengemas rumah! Aduhaiii, mestilah orang dok ingat aku anak dara pemalas...Hekkk ikut suka hampa lah nak pikiaq lagu mana.
Semua settle dah, tinggal dapur je sikit lagi. Eh tapi apa motif aku ceghita dalam entri ni aku dok kemas uma? Nak promote diri kata rajin??!!! Ohhh takkkk! *Oke ini iklan ye, ini iklan*

Kesimpulannya dekat sini, setiap orang bila stress, mestilah ada pelbagai cara yang hendak dilakukan untuk menangani stress. Tekanan yang kita dapat tu kebiasaannya akan mematangkan pemikiran kita.
Aku dengan cara aku yang tersendiri tentang bagaimana nak hadapi tekanan emosi, dan korang tentulah dengan cara yang tersendiri, yang lebih baik untuk hadapi tekanan emosi.
Dan ya, cara terbaik hadapi tekanan emosi adalah dengan solat, berzikir, ataupun dengan cara membaca al-quran. Kalau boleh, apabila mengadu (berdoa) pada Allah, biarlah sungguh-sungguh, biar sampai air mata keluar. Paksa bagi air mata tu keluar, after that, insya Allah, everything went well. Biiznillah.


Ok, dah tak perlu nak merepek sangat, esok mau kerja, badan sudah teramat-amat letih untuk hari ni...akhir kata,

"Hormati orang lain, kalau anda mahu diri anda dihormati..."

Sekian pesanan penaja.

Syukran jiddan sudi baca entri ni, sebarang kesilapan mohon dimaafkan.
Take care korang!

Wassalam...


Anything about you,
Niyaz Arumi @ Norzayani binti Norhamshah
00:32AM
23 September 2013 / 17 Zulkaedah 1434H

*mood : berbahagia menunggu Jubah baru saya sampai esok atau pun lusa~


2 comments:

  1. salam . akak share sikit jubah2 yg akak pakai . almaklum lah teringin nak pakai tapi rendang sangat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...ye sayang...nanti akak share eh...akak pakai pun selalu labuh,so memang kite kena alter... :)

      Delete