Monday, September 23, 2013

Ayahku, Bestfriendku!

Bismillahi bismillah...
 
 
Assalamualaikum...
 
 
Eh kenapa sekarang rajin sangat nak mengarang entri baru?
 
Al jawab : Ala rajinlah, dulu lappy tak ada, sekarang lappy dah ada.
 
*sambil memakai kaca mata, keletak keletuk depan lappy, serta kepala pening-pening lalat, "ehhh terasa I nak buat entri pasal I punya bestfriend!"
 
 
--- the one and only, BESTFRIEND / BOYFRIEND (kawan lelaki) yang aku ada dalam donia yang fana ini.



aku memang suka menyelit antara ibu dengan ayah,kbai~
 
 
Aku ada kawan lelaki, tapi tak ramai pun. Aku lebih selesa kawan dengan orang perempuan, so kalau ada lelaki yang cop mohor kata aku ni sombong, "Sorry, I don't care." (yeah bunyi memang agak sombong, eh tapi salah ke kalau nak sombong dengan orang lelaki? )
 
Jejadinya bila aku kenal dengan seorang lelaki yang baru, so aku akan kelihatan sangat WEIRD! sangat pendiam, sangat "pemalu". Hek!!!
 
Dan apabila aku dengan ahli keluarga aku (maksudnya dengan ayah aku, abang aku, abang2 ipaq aku, dan adik aku) , seharusnya mereka selalu kata mulut aku ni tak reti nak diam! Ada je benda aku nak cakap. Haha tapi kadang ikut mood jugak. Kalau mood aku tak oke, mana ada aku nak bukak mulut. Seumpamanya dalam mulut aku ni penuh dengan gigi emas, lidah emas dan gusi emas. Kuikuikui~
 
Kenapa MY DADDY IS MY HERO? MY DADDY IS MY BESTFRIEND? MY DADDY IS MY BOYFRIEND? (ahem, sementara belum ada Husband, so I dulukan my father in everything, my dad pesan, bila dah kahwin nanti, mohon dulukan Husband dalam apa jua perkara selagi tak bercanggah dengan hukum agama.)
 
Kat sini boleh nampakkan kenapa seorang ayah itu boleh jadi bestboyfriend anak dia?
Sebab seseorang ayah itu, walau macam mana tegas pun dia, mesti anak-anak jugak yang mampu ukirkan senyuman pada wajahnya? Betul kan?
 
Aku bukanlah nak puji tinggi melangit, macam mana ayah aku itu, tapi lebih baik aku adore ayah aku dari aku adore seorang lelaki yang belum halal untuk aku adore2 kan.
 
Hey, dulu masa aku kecik-kecik, jujur cakap la, kitorang adik beradik ni sangat TIDAK rapat dengan ayah. Sebab ayah itu GARANG!!! Garang sangat...... Bila dah besar ni, semua sibuk nak jadi "anak ayah" (maksud aku nak manja-manja dengan ayah lah) haipp, bukan anak saja, menantu pun tak nak kalahhh! Nak jugak depa? Hamiklah, pinjamlah ayah kita tu... ^-^



ours~
 
 
Kalau orang tanya sejauh mana kau anggap ayah kau hero? Setinggi mana kau anggap ayah kau bestfriend? Dan setebal mana kau anggap ayah kau sebagai boyfriend?
 
Al senanglah jawapannya, aku anggap ayah aku hero, sebab dialah yang menjadi pemegang amanah dari Allah untuk menjaga aku, anak dia ni, dialah yang bertanggungjawab memberi didikan yang maha tegas sehingga aku menjadi aku yang sekarang ini, kerana dialah yang selalu buat aku rasa "ahhh ayah boleh, takkan aku tak boleh? ; ayah kuat, takkan aku tak nak kuat macam ayah?" dan lain-lainlah contohnya. That's why my daddy is my hero!
 
My ayah is my bestfriend?
Adalah kerana, bila aku rasa nak share sesuatu (contoh kita borak-borak pasal kerjalah), nak tanya pendapat yang everything (tentang agama, politik, shopping, minat, buku, masak memasak, hobi dll)  subhanallah! Ayahlah kawan yang terbaik. Daebak!!! Bila aku ada buat salah, yes dan bila ayah tegur, aku cepat sentap, but then after a few minutes, oke je balik, alah kau dengan mak bapak pun nak sentap, tak payah mengada sangatlah yani oi!!! Haaa kan?
Kadang-kadang bila kawan yang tegur kita bila kita buat salah, kita nak sentap lama kan? (kalau touching sangat tu, memang dah REMOVE dia dari FACEBOOK lah)
So, kalau awak pilih ayah awak sebagai bestfriend, awak memang akan sentap sedikit, tapi lepas tu awak akan fikir semula, dan bersedia untuk mendengar dan mengalah. Diorang lebih dulu rasa perit hidup kot. (hang nak remove ayah hang dari hidup hang? cuba buat tengok, berkat ke dak hidup hang?)
 
Ayahku boyfriend ku?
Hoyehhh, part ni memang best. Kelebihan ayah aku ialah dia pandai masak, dia pandai menjahit, dia pandai basuh baju, dia pandai buat sepahhh (ahaha, mohon ayah janganlah baca blog aku ni... :p), ayah pandai picit kepala aku kalau aku sakit (ahemm ni bukan aku je, termaktub semua keluarga, ibu, adik beradik,menantu serta cucu.) semua dok pakat suka atok picit. Eh kalau boyfriend kau seorang lelaki yang bukan ayah kau, boleh ke dia nak picit-picit kepala hang kalau hang sakit? Hang jangan dok naya nak suruh pulak, harammm.
Sungguhlah ayah ni macam boyfriend bila aku punya angin malas datang, aku nak makan, dan aku tak nak 'kotor'kan tangan, maka aku akan mintak tolong ayah aku suap aku! Heyyy yani, kau dah 25 tahun, apa pasal nak menggedik sangat?! Alah, biasa 3 suap je selalunya, ayah suap 3 kali, magic dan aku cepat kenyang! (situasi ini selalu berlaku bila tiba hari raya)



~ayah,ayah juga, dengan ibu pun wajib manja! ayah bf, ibu gf kita!~
 
 
Bukanlah niat aku nak takbur dengan apa yang aku ada, cuma aku lebih kepada nak tegaskan, ayah awaklah yang paling baik untuk di jadikan boybestfriend untuk awak (wahai seorang wanita) sekiranya masih belum berumah tangga. Kalau awak dah tiada ayah (maaf ya), awak boleh jadikan abang atau adik lelaki awak sebagai boybestfriend awak. Yang penting dia adalah mahram awak.
Jaga pergaulan dan batasan antara lelaki dan perempuan. (aku seorang pendosa, apa yang aku tulis, tak semestinya aku bersih dari dosa.) Biar kita tulis sesuatu yang bermanfaat supaya kita boleh jadikan saham akhirat selama orang membaca apa yang kita tulis itu. (selagi ianya baik dan berguna dunia akhirat)
 
Untuk menulis atau menyampaikan sesuatu yang baik memerlukan 'semangat' yang kuat, lebih-lebih lagi di dunia akhir zaman ini.
Kita menyampaikan sesuatu, orang sudah menganggap kita begini dan begitu. Na'uzubillah.
 
Mintak Allah jauhkan dari perkara yang begini. Minta Allah jagakan hati kita semua untuk terus setia kepada agama Islam, menjadi umat Rasulullah yang terbaik dan menjadi muslim/muslimah yang sentiasa dahulukan agama dalam kehidupan seharian.
Selagi pintu taubat masih terbuka, sudilah kiranya dekatkan diri kepada Allah.
Jangan apabila sudah telat masa, maka pintu neraka akan terbuka luas untuk kita. Mohon dijauhkan.
 
Andai sayang, buktikan kasih sayang. Doakan untuk kedua ibu bapa kita walau di mana kita berada.
Redha Allah terhadap diri kita, adalah bergantung kepada redha ibu bapa kita kepada kita. Wallahua'lam. Sekian, wassalam.
 
**terima kasih sudi baca entri yang serba serbi kekurangannya ini. Maaf andai ada perkataan yang mengguris hati.
 
Anything about you,
Niyaz Arumi @ Norzayani binti Norhamshah
17 Zulkaedah 1434H / 23 September 2013
22:26 PM
 
Take care :')
 
 
 


2 comments:

  1. Replies
    1. hehe...best kan ada ayah yang jadi bestfriend kite. :)
      salam perkenalan awak. (^-^)

      Delete