Monday, September 15, 2014

Insya-Allah, Aku Sedia Bernikah. #BookReview

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Dengan izinNya, saya dapat meng'hadir'kan satu lagi entry baru.

Apa khabar kawan-kawan?
Harapnya sihat alhamdulillah ye.

Hee aduhai macam skema pulak saya hari ni.

Oke tak nak meleret sangat.

Kita terus kepada review mengenai buku yang berjudul "Insya-Allah, Aku Sedia Bernikah" hasil garapan saudara Asadullah al- Faruq

Buku ini adalah terbitan Kemilau Publika.

Yang berharga RM 19.00.



Buku ini khas ditujukan secara tulus buat :

1) Muda mudi yang berazam untuk bernikah tapi masih berasa berat memulakannya dan semangat pun hanya sekadar angan-angan.

2) Juga buat muda mudi yang memilih cara Islam untuk mewujudkan pernikahan yang Islamik.

3) Buat muda mudi yang memilih untuk segera bernikah agar dirinya lebih terjaga daripada fitnah.

4) Untuk muda mudi yang baru membentuk sebuah keluarga baharu, semoga Allah redha dan mengurniakan keluarga yang tenteram dan dirahmati.

Secara jujurnya, buku ini adalah satu naskah yang saya kira mesti dimiliki buat muda mudi diluar sana yang sedang ingin menuju ke gerbang pernikahan yang diredhai Allah.

Tapi, janganlah anda merasakan bila anda belum mahu berkahwin, anda tidak boleh membaca buku ini. Jangan begitu, kerana ilmu tentang rumah tangga ni, awak kena belajar juga. Walaupun awak belum mahu bernikah. Sekurang-kurangnya anda boleh lebih bersedia apabila sudah tiba masanya.

Namun, buku ini suka untuk saya sarankan buat muda-mudi yang bakal bertunang atau bakal berumah tangga dalam masa terdekat ini.
Untuk idea yang lebih kreatif, saya sarankan, bolehlah dihadiahkan buat bakal tunang atau bakal pasangan awak.



Dan lagi, buku ini sangat disarankan buat adik-adik saya yang masih muda atau remaja, yang berkeinginan untuk berubah menjadi yang lebih baik untuk mengetahui dengan lanjut apa hukum berikhtilat, apa hukum couple, bagaimana nak elak dari menjadi mangsa godaan syaitan, bagaimana untuk membina hubungan cinta yang diredhai Allah.

Buku ini sesuai untuk semua golongan umur, bukan hanya yang hendak berkahwin, malah yang sudah berkahwin juga boleh menjadikan buku ini sebagai rujukan dalam membina keluarga sakinah (bahagia), mawaddah (yakni, cinta), rahmah (yakni, kasih sayang). Ada tips bagaimana mahu menjadi suami dan isteri pilihan. Ada tips untuk rumah tangga bahagia. Dan ada tips bagaimana mahu mendidik zuriat-zuriat kalian menjadi soleh dan solehah.

Penulis banyak memberi tips serta dipaparkan sekali hadis dan ayat al-quran yang membenarkan lagi isi kandungan yang tertulis. Juga diberi panduan menganjurkan walimah bersandarkan syariat Islam.

Buat yang bakal mendirikan rumah tangga, ada saranan untuk awak ikuti supaya tidak terlalu bebas walaupun awak sudah bertunang!
Ingat, bertunang bukan tiket untuk awak saling bergaul bebas.
Bukan apa, kerana awak masih belum ada ikatan yang sah, bimbang akan terjerumus dengan godaan syaitan.
Hadkan keperluan untuk berjumpa demi menjaga batas pergaulan dan hubungan.

Sabar. Dah sampai masanya, segala perlakuan awak itu dikira sebagai pahala.
"Puasa" dulu sebelum bernikah, bukankah indah apabila saat 'berbuka' nanti?

Pendek kata, buku ini mesti dimiliki oleh semua golongan. Muda dan tak berapa muda. Hehe.
Isi kandungannya sangat bermanfaat. Insya Allah.

Wahai pembaca-pembaca yang saya sayangi kerana Allah, semoga hati kalian tertarik untuk memiliki buku ini dan mengamalkan perkara yang maaruf dan meninggalkan perkara yang mungkar demi menuju ke sebuah hubungan yang diredhai Allah.

Saya tahu buku-buku begini amat menarik perhatian jiwa muda.
Dan tak salah pun kalau yang belum nak berkahwin tu nak baca, janganlah korang salah anggap pula dekat budak-budak yang nak baca buku macam ni.
Buku macam ni adalah ilmu yang dijilidkan. Jadi, jangan mudah berprasangka buruk. 
Mereka membaca kerana minat. Insya Allah, akan sampai waktunya negara kita akan dikelilingi dengan generasi yang diredhai Allah.

Ahem buat ibu dan bapa sekalian, andai awak semua mengharapkan zuriat yang soleh-solehah, awak kena bantu diri sendiri dulu untuk men'soleh' dan men'solehah' kan diri kalian.
Bagaimana mahu mengharapkan anak yang baik kalau kita tidak menunjukkan contoh yang baik?

Bukankah seperti ketam yang sedang mengajar anaknya berjalan?

Dan lagi, buku ni boleh jadi rujukan yang sangat bermanfaat buat muda mudi yang ingin berkahwin dengan berlandaskan syariat Islam.

Saudara penulis ini ada menyediakan bagaimana untuk lebih faham mengenai sesi bertaaruf (perkenalan), kemudian ke peringkat nazhar (melihat calon), dan seterusnya kepada proses khitbah (peminangan). Haaa, menarik kan? Dan buku ini,

[ Highly recommended !!! ]


Cukuplah sekadar itu yang saya dapat kongsikan melalui entry kali ini.
Semoga ada manfaatnya.
Izinkan saya kongsi satu ayat al-quran untuk akhiri entry kali ini,

" Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri daripada jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan berasa tenteram kepadanya dan dijadikan-Nya antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir. " ( Ar-Rum : 21 )

Sekian, terima kasih kerana sudi membaca entry ini.
Salah dan silap mohon dimaafkan.
Jika diizinkan Allah, kita jumpa lagi di lain entry.

Assalamualaikum.

~ Norzayani binti Norhamshah ~

p/s : Syafakillah buat mak lang saya yang ditahan di wad. Semoga Allah akan sentiasa memberi beliau kesihatan yang baik. Allahumma aamiin.

No comments:

Post a Comment