Friday, September 19, 2014

Selamat Hari Raya Aidilfitri ! #Throwback

Assalamualaikum...

Ye, anda tidak berada di 'frekuensi' yang salah.
Dah namanya throwback kan.

Dah betullah tu tajuk entri. Saja je saya nak mengimbau kembali kenangan Syawal tahun ni.
Hehe terindu pulak.

Ramadhan? Lagilah tujuh belas ribu juta bilion kali rindu. T.T

Bagaimana sambutan hari raya saya sekeluarga tahun ini?

Adalah tersangat biasa dari tahun-tahun sebelum ni.
Kenapa biasa?
Kerana tiada baju baju, tiada kasut baru, tiada tudung baru.

Sebenarnya untuk menyambut hari raya, bukanlah yang baru-baru itu syarat utama.
Yang penting, apa yang kita faham tentang hari "kemenangan" itu serta bagaimana cara kita menyambutnya.

Adakah penuh kesederhanaan atau pun berlebih-lebihan?

Untuk mengimbau kembali kenangan raya tahun ini, saya kira kenangan raya kali ini ada keistimewaan yang tersendiri. Tapi yang pasti, Syawal kali ini, saya terasa sangat pantas masa berlalu.

Petang raya, sesungguhnya saya berusaha mempelajari cara menganyam ketupat dengan ayah saya.
Adalah memerlukan kesabaran dan kesungguhan ye kawan-kawan.
Habis tu, saya dah pandai buat ke belum?

Eh kawan-kawan, janganlah tanya,
sudah tentulah BELUM...

Haaa belum. Susah tau.
Saya berjaya buat tiga saja. Itupun atas bantuan ayah.
Nak nangis rasa tau sebab asyik tak jadi. Sob! Sob!

Memandangkan saya sudah tak larat nak belajar anyam ketupat.
Maka saya melarikan diri ke Jeram demi melihat angsa.
Hehe, takdelah. Ada hal sebenarnya.
Petang raya memang bestlah. Tak tensi sangat. 
Malam raya pulak, memang dah siap semuanya. Ketupat, rendang.
Cuma tengah malam tu, baru saya buat ayam masak merah.

Pagi raya, kena marah dengan ayah sebab siap lambat untuk pergi solat sunat aidilfitri.
Sob. Sob. 
Ala tapi bukanlah ayah marah betul-betul. Marah gitu-gitu je.
Alah kira tak de nak simpan dalam hatilah.
Lepas balik solat, kita pun pergi raya kejap dekat rumah kawan ayah.
Lepas tu baru balik kampung, jalan-jalan. Pergi rumah mak kat Jeram. Then pergi rumah nenek kat Puncak Perdana. Hehehe...

Yeayy jumpa saudara mara kesayangan semua. Memang best.
Alhamdulillah.
Pendek kata, raya pertama tahun ni memang terbaik.

Seterusnya raya kedua, ketiga, keempat, kelima dan seterusnya pun best juga.
Alhamdulillah.
Kalau ada kenangan yang tak berapa nak best, saya memang tak suka nak simpan dalam hati.
Nanti jadi penyakit sakit hati, saya jugak yang stress.
Bukan best pun bila stress.
Jadi tips saya untuk orang yang selalu stress, tak payah fikir sangat pasal masalah.
Awak fikir Allah, lagi berjuta kali lebih bagus. =)

Oke dah, saya cerita kenangan raya saya melalui gambar je lah ye.
Baca tulisan kat atas ni pun dah panjang. Hehe. Maaf-maaf.
Oke, nah saya belanja gambar sikit je. Sikit je. 

*Kedudukan gambar semua adalah berterabur ye. 








































































Itulah saja gambar yang berbicara.
Gambar yang harus saya tapis demi kebahagiaan bersama dunia akhirat. 
Sekadar berkongsi kenangan raya.
Mudah-mudahan tidak disalah erti.
Alhamdulillah, ini semua adalah nikmat pinjaman yang Allah beri sementara saya masih hidup.

Saya percaya, awak semua ada kenangan yang lagi best, lagi bererti, lagi manis dari apa yang saya ada. Semoga kita semua akan sentiasa menghargai nikmat yang Allah beri.

Terima kasih sudi baca entri ini.
Salah dan silap, mohon dimaafkan.
Panjang umur, dapatlah kita berjumpa lagi di bulan ramadhan dan syawal akan datang.
Semuanya atas izinNya.

Jaga diri, jaga iman, jaga solat ye adik-adik, kakak-kakak, sahabat-sahabat pembaca semua.
Semoga Allah sentiasa meredhai hidup kita, dunia akhirat. Allahumma aamiin.

Sekian, wassalam.


~ Norzayani Binti Norhamshah ~

No comments:

Post a Comment