Thursday, September 4, 2014

Mata, Telinga, Akal .

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t...

Dua minggu lepas, saya ada terpandang sebuah buku keagamaan yang memang dah lama ada dengan saya, cuma belum tergerak hati nak baca.
Kebiasaan, manusia, bila diri di sapa ujian, baru sibuk nak mencari Tuhan.
Masa tengah bahagia, lupa pada Dia. Astargfirullah.

Buku itu saya terus buka di bab pertengahan. Serius saya memang tak ingat tajuk apa yang mula-mula saya baca. So saya tak boleh nak tulis. Tapi bila dah baca, hati saya terus berkata. Subhanallah, isi dalam buku ini terlalu 'mahal' harganya. Terima kasih Allah, sudi gerakkan hati untuk membaca buku ini.

Buat hati saya yang masih mencari-cari apa tujuan saya hidup ni, saya kira buku ini memang Allah 'kirimkan' supaya saya lebih kenal siapa Dia, apa tujuan kita dijadikan, apa syurga, apa neraka, kenal ke saya dengan ayat-ayat Allah. Dan cintakah saya pada Dia ??

Yang saya belajar melalui pengalaman saya, makin saya nak rapatkan diri dengan Allah, makin banyak ujian yang saya kena lalui.
Paling sukar dan saya rasa getir, bila beribadah, tapi kurang rasa manisnya.
Benarlah iman itu ada pasang surutnya. Akan ada di satu saat itu kita betul-betul rasa manisnya beribadah, dan akan ada di satu saat kita rasa, "Ya Allah, aku buat semua tu, tapi kenapa aku rasa jauh sangat. Dekat, tapi jauh." T.T

Namun, saya kira, semua itu, Allah beri untuk Dia uji keimanan kita. Ataukah kita sekadar mahu menunjuk pada orang? Hidayah, petunjuk jalan yang lurus itu, hari-hari, setiap masa pun kita kena minta. Sebab hidayah itu milik Allah. Kita ini pinjam je. Dan Allah juga berhak untuk beri hidayah pada sesiapa yang dikehendakiNya. Kalau kita tergolong dalam golongan yang Dia kehendaki, alhamdulillah ! Allahuakbar !

Saya ingin kongsi beberapa tulisan di dalam buku ini yang saya kira sangat bermanfaat untuk dikongsi bersama rakan-rakan pembaca sekalian ,

(Bab 14 - Yakin pada Hari Akhirat)

" Manusia diberikan tiga instrumen alat bantu yakni mata, telinga dan akal untuk mengaut ilmu sebanyak yang mungkin. Allah SWT juga mengutus nabi bagi menterjemah dan mentamsil Al-Quran yang diturunkan kepada sekalian manusia. Namun, sekiranya orang-orang yang diajak menuju ke syurga ini tidak berminat untuk ikut serta, maka apalah daya upaya yang tinggal kepada para pemberi ingatan. Ini kerana pada akhirnya hanya Allah SWT sahaja yang berhak memberikan hidayah kepada mereka."

(Bab 15 - Masuk Neraka dengan Bersebab)

" Oleh kerana manusia diberi kebolehan untuk menjadi baik dan jahat maka terserahlah kepada manusia menggunakan pemberian Allah SWT yang dinamakan ikhtiar. Allah SWT memberikan kita daya ikhtiar untuk memilih mana yang baik dan mana yang jahat. Dia berikan kita mata, telinga dan akal fikiran; mata untuk melihat ayat-ayat Allah, telinga untuk mendengar ucapan dan ajaran yang baik-baik, manakala akal pula digunakan untuk memikirkan bukti-bukti kejadian alam yang menjadi sebab wujudnya Allah SWT.

Kita juga diutuskan nabi dan kitab yang boleh kita gunakan untuk mendapatkan sebanyak mungkin ilmu. Kalau kita memanfaatkan segala apa yang Allah SWT kurniakan ini, kita akan berpeluang untuk menjadi ahli syurga. Tetapi, jika kita menyalahgunakan anugerah Allah ini, maka nerakalah tempat akhir kita kelak.

Apabila Allah SWT memutuskan mahu memasukkan kita ke dalam neraka, ini bukan bermakna Dia mahu menganiaya hamba-Nya. Puncanya ada pada diri kita sendiri. "

(Bab 21 - Mengapa Allah turunkan azab)

" Apabila sudah jelas matlamat hidup kita; dari mana kita datang, ke mana kita hendak pergi, dan sementara kita hidup di atas dunia ini apa yang harus kita lakukan, insya Allah, kita akan dapat mengikut jejak langkah Rasulullah SAW satu persatu. Walaupun kita dihalang, walaupun kita ditentang, seorang yang faham akan bersabar dan beristiqomah. "


*** Cukuplah tiga bab yang saya ambil sedikit. Jika kita ingin berubah, dari yang tak baik kepada yang baik, dari yang baik kepada yang lebih baik, kita sendiri kena ada usaha untuk dekatkan diri kita dengan Dia. Jangan cakap nak tunggu seru. Seruan itu dah lama diberi. Gunakanlah mata, telinga dan akal fikiran yang Allah beri untuk kita buat pilihan yang betul dan diredhai.

Suka untuk saya mencadangkan, silalah cari buku ini untuk kita tambah ilmu lagi :


Muka depan~
Tajuk : Hidayah

Penulis : Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat (Siri Kuliah Tafsir Al-Quran)

Terbitan : Anbakri Publika

Harga : RM 25.00


Belakang buku~


* Bila awak kenal Allah, awak akan rasa, hanya Dia layak diingati, dicintai dan diletakkan nombor satu dalam hati awak.

* Bila hubungan awak dengan Allah menjadi rapat, datanglah dugaan yang bagaimana, pasti awak boleh laluinya.

* Bila awak dekatkan diri dengan Allah, awak akan rasa satu ketenangan yang awak sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.

* Bila awak jadikan Allah yang pertama, setiap apa yang awak buat, awak mesti akan rujuk Dia dahulu. (Dengan cara berdoa, solat, bermohon hajat, baca Al-Quran.)

Segala apa yang saya tulis semuanya diilhamkan dari Allah.
Saya masih lagi hamba yang kekurangan ilmu.
Semoga setiap dari kalian yang membaca entri ini akan diredhai Allah hendaknya.

Maafkan saya kalau ada tersalah dan tersilap.

Terima kasih sudi baca entri ini.

Jaga iman, jaga solat.

Sekian, wassalam.

~ Norzayani binti Norhamshah


No comments:

Post a Comment