Thursday, September 11, 2014

Jom Korban !

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t...

Kehadapan rakan-rakan pembaca yang saya sayangi. Erk alamak macam nak tulis surat pulak. Hee..

Oke, straight to the point je lah kan.

Memandangkan hari ini sudah 16 Zulkaedah, ini bermakna kurang lebih 23 hari dari tarikh hari ini, kita akan menyambut hari raya Aidiladha.

Terasa macam cepat tahun ni berlalu kan?

Memandangkan hari raya korban dah tak lama je lagi, apa kata dapat gaji nanti, kita 'ketepikan' sedikit wang demi membuat korban. Ala, tak rugi pun, sebab ini semua demi mendapat keredhaan daripada Allah. Untuk kehidupan kita di sana jugak nanti kan? Untuk kesenangan kita juga kan?

So, jangan sayangkan sangat duit awak. (Bagi yang berkemampuan) Jangan berkira. Jangan kedekut.

Raya korban ni setahun sekali je. Bukan boleh nak qada' buat korban.
Sampai waktunya kita kena buat, takde siaran ulangan ye wahai sahabat-sahabat pembaca yang saya sayangi. Sayang kalau kita lepaskan peluang keemasan ini.

Saya ingat lagi, last year, saya ada up satu status dekat FB, heee tak ingat sangatlah saya tulis apa, tapi saya ada 'menyeru' kawan-kawan saya supaya mula simpan duit sikit-sikit, supaya tahun berikutnya boleh kita buat korban.

Tapi yang hampehnya, saya pun tak menyimpan. Sob. Sob.
Tapi awak janganlah ikut perangai hampeh saya ni ye kawan-kawan.
(Erk bukan tak ada nak menyimpan, tapi ada beberapa kekangan yang tak dapat dielakkan)

Tapi kan, letakkan saja kepercayaan awak pada Allah. Jika memang awak dah ada niat untuk melakukan sesuatu yang Allah suka, mesti Dia akan tolong juga satu hari nanti.

Jadi kalau awak memang dah berniat untuk buat korban, mesti akan ada juga rezekinya.

Saya faham, sekarang ni, kalau nak buat korban memang bajet yang diperlukan agak tinggi.
Macam saya yang kurang berkemampuan ni, saya join buat korban di sini Ezqurban .

Kerana harga sebahagian lembu atau seekor lembu, atau seekor kambing diletakkan pada harga mampu 'milik' buat orang-orang yang tak berapa nak mampu macam saya.

Tapi kalau awak ada duit lebih, awak joinlah buat korban dekat masjid atau surau atau di tempat kerja atau di mana-mana saja di dalam Malaysia ini.

Kalau sesiapa yang pernah buat korban menggunakan khidmat ezqurban ini, kebiasaannya mereka akan melakukan korban di Kemboja, Bangladesh atau di mana-mana negara yang tidak berkemampuan.


Oke nah, sedikit info mengenai harga korban di Ezqurban :

1 Bahagian Lembu - RM 280.00

1 Ekor Kambing - RM 550.00



1 Ekor Lembu - RM 1960.00


Dan tarikh tutup penyertaan ialah Hari Raya ke 2 ( 6 Oktober 2014)

*** untuk pertanyaan lanjut, awak boleh hubungi 03-6186 1911 ataupun awak semua boleh layari laman web www.ezqurban.org/ . 




Amacam??

Berpatutan kan ?

Oke lah, boleh lah, kalau yang macam ni pun awak masih nak berkira, saya pun tak tahulah nak cakap apa.
Semoga duit atau harta awak, Allah 'tak ambil' dengan cara lain.

Kadang-kadang kita selalu lupa tau, duit rezeki yang kita dapat ni, bukan kepunyaan kita seorang, mesti akan diagih-agihkan juga. Paling penting, duit tu bukan kita punya pun.
Kita ni, cuma alat je, untuk menguruskan segala apa yang Allah punya.

Jadi kawan-kawan semua, tak ada sebab untuk awak nak jadi kedekut.

Jangan takut, malah duit itu akan 'beranak-anak' dekat sana nanti.
Itu janji Allah.

Jadi jom ! Kita buat korban tahun ni !

SAYA TENGAH BERKEMPEN DENGAN AWAK SEMUA NI...

Jom Korban !

Jom Korban !!!

Jom lah kita ber Korban !!!!



Ini saja cara yang kita boleh buat (kerana Allah) jika kita belum dijemput Allah untuk mengerjakan haji di Mekah.

Jom, kita contohi Nabi Ibrahim yang sanggup berkorban apa sahaja demi cinta Allah.




Ayuhlah kita menanamkan hasrat untuk mengumpul pahala sebanyak mana yang boleh.
Semoga Allah redha setiap usaha yang kita lakukan.

Sekian saja untuk entry kali ini.

Saya mohon maaf andai ada salah dan silap.

Semoga entry kali ini bermanfaat.

Panjang umur, murah rezeki, kita jumpa di entry yang baru.

Jaga iman, jaga solat, jaga diri ya kawan-kawan.

Sekian, wassalam.



Yang sebenarnya,

Norzayani binti Norhamshah.

2 comments: