Friday, October 11, 2013

10 Wasiat Rasulullah Buat Kaum Hawa

Bismillahi bismillah...

10 Wasiat Rasulullah kepada anaknya


Ada 10 wasiat Rasulullah kepada puterinya Fatimah binti Rasulullah. Sepuluh wasiat yang beliau sampaikan merupakan mutiara yang termahal nilainya bila kemudian dimiliki oleh setiap isteri solehah.

1. Ya Fatimah, kepada wanita yang membuat tepung untuk suami dan anak-anaknya, Allah pasti akan menetapkan kabaikan baginya dari setiap biji gandum, melebur kejelekan dan meningkatkan taraf wanita itu.

2. Ya Fatimah, kepada wanita yang berkeringat ketika menumbuk tepung untuk suami dan anak-anaknya, nescaya Allah menjadikannya dengan neraka sejauh tujuh tabir pemisah.

3. Ya Fatimah, tiadalah seseorang yang meminyaki rambut anak-anaknya, lalu menyisirnya dan menyuci pakaiannya, melainkan Allah menetapkan pahala baginya seperti pahala memberi makan seribu orang yang kelaparan dan memberi pakaian kepada seribu orang yang telanjang.

4. Ya Fatimah, tiadalah jiran yang menahan keperluan jiran tetangganya, melainkan Allah akan menahannya dari minum dari telaga Kauthar pada hari kiamat nanti.

5. Ya Fatimah, yang lebih utama dari seluruh keutamaan tadi adalah redha suami kepada isterinya. Andaikata suamimu tidak redha padamu, maka aku tidak akan mendoakanmu. Ketahuilah Fatimah, kemarahan suami adalah kemurkaan Allah.

6. Ya Fatimah, apabila wanita mengandung, malaikat akan memohon ampun baginya, dan Allah menetapkan baginya setiap hari seribu kebaikan serta melebur seribu kejelekan. Ketika wanita sakit untuk melahirkan, Allah menetapkan pahala baginya sama dengan pahala berjuang di jalan Allah. Jika dia melahirkan kandungannya, maka bersihlah ia dari dosa-dosanya seperti ketika ia dilahirkan dari kandungan ibunya. Bila meninggal ketika melahirkan, maka dia tidak membawa dosa sedikitpun. Di dalam kubur akanmendapat taman yang indah yang merupakan bahagian dari taman syurga. Allah memberikan pahala kepadanya sama seperti pahala mengerjakan seribu haji dan umrah, dan seribu malaikat memohon ampun baginya hingga hari kiamat.

7. Ya Fatimah, tiadalah isteri yang melayan suaminya sehari semalam dengan rasa senang dan ikhlas, melainkan Allah mengampuni dosa-dosanya serta memakaikan padanya pakaian di hari kiamat berupa pakaian yang serba hijau, dan menetapkan setiap rambut ditubuhnya seribu kebaikan. Dan Allah memberi kepanya pahala seratus kali haji dan umrah.

8. Ya Fatimah, tiadalah wanita yang tersenyum di hadapan suaminya, melainkan Allah memandangnya dengan pandangan penuh kasih.

9. Ya Fatimah, tiadalah wanita yang membentangkan alas tidur suaminya dengan senang hati, melainkan para malaikat yang memanggil dari langit menyeru wanita itu agar menyaksikan pahala amalnya, dan Allah mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan akan datang.

10. Begitu indah menjadi wanita, dengan kelembutan dan kasihnya dapat merubah dunia. Jadikanlah dirimu wanita solehah, agar negeri menjadi indah, kerana dirimu adalah tiang negeri ini.


Sumber dari www.melurhasanah.com

*** Semoga bermanfaat untuk kita. Bersyukurlah wahai wanita. Moga Allah sentiasa memandang kita dengan rahmat kasih sayang-Nya. Semoga kita sentiasa berusaha memenuhi wasiat yang Rasulullah tinggalkan buat seluruh kaum hawa. :)

No comments:

Post a Comment