Thursday, October 24, 2013

Lesen Canggih!!!

Bismillah.

Assalamualaikum.

Oh hai, saja nak buat satu entry malam ni. (eh tak kisah la ada orang baca ke tidak, yang penting aku nak mengabadikan ceghita aku dalam belog sesawang ni. ngeng!)

Hari ni hari apa?
Al jawabb, hari khamis, cikgu Yani! (erk cikgu Yani? takdak rupa, kbai)

Oke, ye tahu, hari ini hari Khamis, 24 hari bulan Oktober tahun 2013 bersamaan dengan 20 Dzulhijjah 1434 H. So? Kenapa dengan hari ini?

Tihee hari ini aku cuti dan aku ditemani oleh ayah untuk me 'renew' kan lesen aku yang dah mati tu.

Lepas dah hantar ibu pegi kerja selepas bersarapan, maka ayah pun membawa aku ke JPJ SHAH ALAM.

Dah sampai ke tempat yang dituju, ohh tersengih-sengih kitorang. Tak ramai orang. Insya Allah, tak lama kot urusan dekat sini. Yakin dengan Allah, yang Dia akan permudahkan urusan, ye Yani?



"Kalau tak ada gambar takpe ke dik?" Adoiii. Nanti lah sat ayah, orang sakit perut ni. Uhhh.

"Takpe, tapi bawak IC kan? Guna gambar di IC tu je nanti." Acik guard penyambut tetamu tanya kat kami.


(Ni soalan macam mana ni? Berani pulak aku nak keluar jenjalan tak bawak IC? )



"Hehe, bawak." Sengih je la bhai.

Eh wa punya perut serius sakit~

"Oke-oke, sat lagi kami datang semula. Nak pergi toilet." Ayah cepat ayah, lari lari lari. Hehehe.

Padahal aku pun sakit perut.

"Eh mana pulak tandas ni?" Jauh di hujung dunia. Yes, dah sampai pun kitorang.

Masuk lah tandas, tengok tandas pertama, ehhh 'uweekkk', chehh aku nak muntah woi!
Oke takpe, tengok tandas kedua. Ahduii, mengapa begini?????
Tak sabar woi nak tengok tandas ke tiga. Ehhh?!!!! Amende ni amende?!

Oke, terbantut hajat aku. Oi perut, ko tak payah nak sakit sangatlah. Tak mampu.


Kenapakah TANDAS DI JPJ SHAH ALAM tersangat MENDUKACITAKAN??? Atau aku dengan ayahkah yang tersalah tandas? Apa ada tandas yang lebih cantik dan molek serta bersih untuk 'tetamu-tetamu' JPJ tu?

Ah takpe, tunggu ayah bawah pokok.

Eh mana ayah ni? Lambatnya. Tahulah dapat melabur bursa saham.

 Selepas beberapa minit....


"Eh ayah dah?"

"Tandas JPJ ni, ayah bagi A B C D E F G!" Hahaha, kalau G, tentu-tentulah tahap teruk dan GAGAL.

Aku ingat amenda lah ayah dok ber ABC bagai. Rupanya nak letak rate. Ahaha lawak.

Oke, aku harap sangat, orang lain tak ada kena macam aku dengan ayah. Serius, tandas kotor gila. Wekkk wekkk. Satu je aku terfikir, tak ada ke diorang ni upah orang untuk jaga dan bersihkan tandas tu setiap hari? Ah serabut!


Dah cukup sudah, kita sambung cerita lesen baru aku ni

Tips:

Boleh baca doa ini ya, mudah-mudahan Allah bantu.

"Allahumma yassir wala tuassir" (Berkali-kali baca doa ini, terima kasih Ya Allah, permudahkan segala urusan pagi tadi. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.)






Aamiin...


Naik semula tempat untuk renew lesen tadi. 1125 itu nombor aku. Eh duduk lah, penat naik tangga.
Dok tengok sekarang ni dah nombor berapa. 1122. WOOOOWWW! Pantas ya kakitangan JPJ, I LOIKE!

Bagus.. bagus... :)


1125 Kaunter 4. Alaaaa aku baru duduk. Hehhh inilah manusia. Tadi mintak Allah bantu permudahkan urusan. Ni Allah dah bantu, tak reti nak bersyukur ke Yani???! Aamiin...aamiin...syukur. Hehe... :)


" Nombor giliran,
"Gambar ada? (Aku geleng)
"IC bawak? (Aku terus hulur IC lepas mengangguk)
"Nak renew berapa tahun?
" Setahun ..blaaa blaaa blaa.. dua tahun blaaa..blaaa blaaa...(RM75)

"Oke, dua tahun la.

Cik Puan itu bagi aku resit untuk letak di Kaunter 10.

1125 Kaunter 12.Wahhhh aku teruja. Dah siap. Aku duduk dengan ayah tak sampai 5 minit.
Aku rasa tunggu ayah keluar toilet tadi lagi lama dari renew lesen aku. Haha, kejam Yani kejam!


Haaa nak tau kenapa aku teruja dapat lesen baru?
Sebab lesen itu berwajah canggih. Macam IC lah jugak, cuma tak ada chipchip bagai. (Bukan coklat chip eh. Haaaa)

Serius korang, cantik, aku suka. Cuma gambar pada IC aku, DEMOKKK EBAMMM sangat! Hahaha, lantak ke dia. Yang penting aku dah renew lesen. So, tak apa, bukan aku menghadap hari-hari pun lesen aku. Ye tak? Kuikuikui.

Ahaaa lepas itu, kitorang pun balik.

Habis dah cerita aku.

Sebenarnya nak cerita pasal lesen memandu yang baru jeh. Haha. Canggih kan? Teruja tak?

*eh tapi kalau korang renew kat Pejabat Pos ke hapa, aku tak tau sama ada korang akan dapat LESEN canggih seperti aku atau tak. Hehehe.

Ehhh tak menahan aku bagi nama, canggih sangat! Hehe.

Oke sudah, cukup entry yang tak berapa pendek ni.

Terima kasih ya kalau ada yang sudi baca. (tapi aku rasa tak hado kot orang baca. haha.)

Apa pun, maaf kalau ada ayat-ayat atau kata-kata yang menyakitkan hati atau yang berlebih-lebihan.

Sekian, wassalam.


*** tiheheheemmm korang, aku nak share gambar hobi baru aku sekali. Hihihi. Penangan #DenaBahrin ni. Best jugak hobi Dena itu. Aku dah try, tapi tangan sakit. Tapi best berjuta lemon!

*** sorry gambar, berterabur... haaaa lesen paling canggih punya gambar, ada dekat bawahhhhhhh sekali. Kengkonon nak surprise ke orang lah, padahal malu nak tunjuk muka! Hehehe.

(ohhh hari ini keluar tanpa di temani oleh Mr Hp. Boleh gak hidup tanpa encik Hp tu. Aku nak cepat sampai terlupa 'dia' tertinggal. Dah balik rumah, baru aku capture pics ini segala.)


haaaa ni resit~

resit lagi~

hahaha ini hobi baru aku~ macam budak tadika kan?

May Allah bless us. :)

Made by me, with love. Haaa kau, dengan cinta lagi! Haha...

My Name IS YANI~

haahha lesen baru. haa tengok lah debam demok, gila, gambar IC 5 tahun lepas. Mendapat! :p



Niyaz Ayani
24 Oktober 2013
10.28 PM

No comments:

Post a Comment