Tuesday, May 20, 2014

Biskut Batang Buruk

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t...

Hurm sekejap je kan dah 20 Rejab. Haa, ada yang tinggal puasa tak tahun lepas? Dah ganti belum?
Mohon ganti awal ye, bukan apa, umur kita ni kita tak tahu sampai had mana, esok-esok kalau kita mati dulu sebelum qada' puasa, berhutang kita dengan Allah.

Lepas habis bulan Rejab ni, kita akan menempuh bulan Syaaban, lepas itu bulan Ramadhan (tak sabarnya) dan seterusnya bulan Syawal.

Kita dah bersiap sediakah untuk menempuhi bulan Ramadhan akan datang ini?
Apa persiapan kita menyambut bulan Ramadhan?
Adakah semeriah persiapan seperti kita hendak menyambut hari raya?

Hurm bila sebut pasal hari raya, ada satu kuih tradisional yang sangat menjadi fevret i tau.
Tahun lepas, dari hari raya pertama aku cari sampai hari raya keempat, raya keempat baru aku jumpa. Itupun nun jauh di rumah mak uda aku di banting sana. Isy..isyyy...
Itu pun i dapat tengok je masa tu. Sebab tak boleh makan. Sadis oke, sangat sadis.

Oleh kerana kebiasaannya hari raya kedua, kalau tak ada apa-apa masalah, memang aku akan berpuasa, makanya kalau hari raya ketiga, haruslah aku pergi jalan rumah ucu Lam, aku dengan muka seperti panda tengah sakit perut akan meminta secoet dua biskut raya dan kek victoria sandwich untuk buat bekalan buka puasa. Hihi. Haip, korang jangan ikut perangai aku yang satu ni, serius muka tak malu. Haha kat rumah ucu Lam je aku buat muka tak malu, kat rumah orang lain akulah yang paling ayu. Haha, sila jangan percaya!

Kat rumah mak uda aku segan-segan panda, kat rumah ucu Lam aku segan-segan buaya. Panda kalau dia nak, dia tak mampu nak cakap, kalau buaya dia nak, dia mampu dan dia ngap je. Huahhaha. Eh yani, control ayu sikit please!

Hiihi, oke-oke...

Dan tahun ini, aku sudah berazam, oleh kerana tahun lepas, susah sangat aku nak jumpa kuih raya tu, makanya aku telah meminta bantuan abang Google. Biasalah, cari resepi, buatlah eksperimen. Baru kita boleh buat hipotesis dan kesimpulannya.
Semakin rajin yani buat, semakin berjayalah nanti! Kan? Boleh gitu.
Kesimpulannya aku belum tahu sebab belum try.

Eh lupa nak habaq, ini dia kuih raya fevret i,

memperkenalkan, BISKUT batang buruk.
Haih, inilah kuih raya tersedap sekali.
Inilah kuih raya yang aku nak cuba buat nanti. Mudah-mudahan menjadi.
Kalau menjadi, raya nanti, tak payah buat muka tak malu mintak kat orang. Hehe.. tak, tak, serius, kat rumah ucu Lam je kita buat cenggitu. Rumah orang lain tak...

Oke lah, nanti bila aku dah berjaya buat, aku buat entri, kongsi resepi dengan korang k.
Kalau tak ada entri nya, hahaha maknanya tak jadilah tu. Maknanya aku kena beli.
Eh tapi aku ni cerewet doe kalau makan biskot batang buruk ni, ada juga yang kurang sedap, aku suka yang sedap. Heheeee. Eh ada ke orang suka yang tak sedap? Huhu.

Oke2, korang doakan aku berjaya buat bisekot ini dengan jayanya ya?
Tengkiu-tengkiu...

Take care korang. Jaga diri, jaga iman, jaga solat.
Terima kasih baca entri batang buruk ni.
Assalamualaikum...

Norzayani binti Norhamshah
20 Mei 2014 / 20 Rejab 1435H
5.00 PM

2 comments:

  1. Uish..fevret sy jgk kuih batang buruk nih...hohoho

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe sedap kan batang buruk.
      tekak kite memang antik...ada banyak kuih baru, kuih tradisional jugak tetap di kalbu... (",)

      Delete