Wednesday, May 7, 2014

Si Pencinta Pau...

Bismillah...

Assalamualaikum w.b.t...

Haiii...

Siapa suka makan pau?
Angkat keninggg sambil buat muka lapar...! (Haa macam mana muka lapar? Gasaklah korang nak buat muka macam mana...)

Erm hari ni bukak blog, boleh pulak aku nampak entri baru abang Ben, dia dok ceghita pasai PAU.
Masya Allah. Pagi-pagi lagi aku sudah diuji. Hhehe. Abang Ben ceghita pasai buang kulit pau.

Erk tapi sepanjang hidup aku mengenali PAU, aku tak pulak buang kulitnya.
Yang aku tahu, lepas beli, aku kena makan terus. Nanti dah sejuk tak sedap. Tu je dalam kepala aku bila dah beli pau.

Sobs. (Dan aku siap menjeling-jeling poyo lagi kalau orang buang kulit pau tu. Sebab aku ingat diorang mengada!)

Haha, ampun. Ampun. Tapi bila baca entri tu, alasan orang-orang yang buang kulit Pau adalah kerana kadang-kadang ada habuk melekat di permukaan Pau kesayangan korang tu.

Erm tapi kan pada aku, erm sama je habuk ni sentiasa ada kat mana-mana.
Bukanlah kata tak boleh ke apa, tapi kalau gitu, hang beli makanan apa-apa ke, buanglah sekali kulitnya. Kan takut habuk melekat.
Contohnya, kalau korang nak makan donut, korang buang lah gula yang ber'sepah' kat kulit donut tu.
Kalau nak makan kuih seri muka pun buang lah atas bawah kiri kanan, kan tak boleh tu, terdedah habuk lah katakan. Buang. Buang.

Paling rare, kalau nak makan karipap, buanglah kulit karipap tu, korang makanlah inti dia je.
Haaa, perghh daebak! (Saat ni mesti korang nak kata, selenge nya aku ni. Haha.)

Lek la korang, aku cuma mengandaikan saja.
Sebenarnya kalau nak makan pau tu, korang nak buang ke tak kulit, terserahlah. Tak de salah pun.
Hehe.
Kalau aku, memang tak penah aku buang. Terus ngap tak hingat dunia.
Tapi takpe, lepas ni kalau aku beli pau, aku akan tengok ada habuk ke tak.
Kalau ada nanti aku cuci. Pastu aku kukus balik, then baru makan.
Sayang doe nak buang-buang kulit segala.
(Eh tapi kalau dah kat R&R, ada pulak aku nak basuh kukus balik? Haha takda, ngap ja...)

Yaaaa aduhaiiii, kenapalah aku bercerita tentang Pau di saat aku sedang berdiet?
Adui. Eh diet tu kalau cheating sekali dua kala pun tak apa kan? (Teringin pula tiba-tiba)

Jap eh, untuk mencantikkan entri ni, aku akan upload sebiji gambar Pau yang menawan kalbu.

ala gambau tak cantik. ehsan abang gugel lah katekan...
Haha, sedapkan pau.

Nak tahu apa salah satu benda wajib beli kalau nak pergi jalan mana-mana. 
(Maksud kalau jalan jauh pergi Melaka ke Cameron Highland ke)

Ialah PAU.
Singgah R&R, kalau nampak Pau, mesti akan beli sebiji dua.
Makanan lain aku tak pandang dah.
Hehe poyo. Tapi sewaktu tengah diet, aku terpaksalah melupakan cinta aku ini kepada Mr.Pau.

Pau fevret haruslah Pau BBQ AYAM BRAND BESTMAS.
Memang best! (Eh tapikan kalau brand bestmas ni, semua aku suka. Pencinta pau lah dikatakan.)

Sebenarnya brand ni aku kenal masa aku study kat Unisel dulu.
Hari-hari pun terasa nak makan Pau.
Datsuwai pipi aku gebus macam pau.
Badan toksah cakaplah, dah macam kena sengat dengan tebuan. Bengkak je.
Nak gambar? Takda. (Kalau terjumpa nanti aku edit balik entri ni)

Itu dulu masa muda-muda. Pakai ngap je nak makan apa.
Bukan nak fikir kesihatan ke amenda kan.
Kalau sekali sekala ye takpe. Orang kata nak merasa kan.
Kalau dah hari-hari memang mintak kuah kari simbah kat pipi.

Benda paling sedih berkenaan Pau korang tahu apa?

Haa meh aku ceghita,
kejadian berlaku 2 tahun yang lepas. Throwback lah kiranya ni...

Aku belek-belek resepi, terjumpa pau. Berusaha i cuba okayyy.

Gigih carik barang, balik rumah. Nak try jugak walau nanti tak jadi.
Dah kemaruk sangat.
Aku pun uli punya uli doh. Siap, then rehatkan. Nak tunggu doh tu 'naik' ringan dan gebu.

Lalu aku dengan hati yang gumbira menyediakan inti karipap (haha dah inti kentang campur hayam tu je yang aku tau buat plus senang. Layan je lah. Weh sedap tau inti tu. Tara tipu punya. Wiwiwi...)

Lepas dah beberapa ketika, inti dah siap, aku dengan ceria menengok semula, apa jadi dengan doh aku tu.
Sekali tak naik. Hampeh! Amenda ni. Kecewa la. T.T

Tapi time tu aku mana tau. Aku tibai gak letak inti. Nak kukus gak.
Hihi, tak boleh belah. Apa jadi ntah dengan 'benda alah' tu aku tak ingat sangat.
Yang aku ingat, at last aku jadikan macam Pau Malaysia tu. Aku letak inti, dan goreng.
Bukan lagi kukus.
Tak silap aku pau tu liat kot lepas aku kukus. Stress kan?

Tapi still boleh makan lah lepas aku goreng tu.
Ibaratnya macam ni rupa pau aku tu lepas goreng.

ehsan abang gugel lagi...
Cantik begini lah pau aku tu lepas digoreng.
Rasa tu korang toksah tanya. Malu je dengan kakak aku.
Eh sedih ke cerita aku ni? Macam tak sedih je, haha. Oke tak sedih, tapi malu.

Berdekah-dekah kakak aku ketawakan aku. Menyampah oke!
Haaa lantak hang nak gelak ke hapa Yaya, yang penting kau makan jugak. Lalala.

Jadi maknanya aku ni agak hampeh lah jugak.
Harap je suka makan Pau. Membuatnya tak reti.
Aku dari dulu memang ke laut sikit nak buat 'doh' ni.
Nak buat pau ke, nak buat roti ke, nak buat karipap ke, nak buat cakoi ke.
Wa gerenti boleh tak jadi. 

Eh pembetulan lah, tapi kalau nak buat inti minti tu, boleh lah.
Jadi gegayanya. Bilalah aku boleh pandai nak buat Pau Kesukaan aku.
Apa pun akan aku terus berusaha demi belajar membuat Pau.
Tak pun carik je mak mentua yang pandai buat Pau. Untung-untung boleh belajar dengan beliau.
Nak kena carik mak mentua yang sporting ni, baru boleh jadi bestfren dunia akhirat...

Nah diakhir kata, majulah dunia perniagaan Pau untuk negara.
Selamat senyum Pau untuk semua.
Senyum Pau tu hape? Senyum gebu yang comel lah.
Bila senyum pipi korang pun naik macam pau. Hehe.
Nah gambar pau lagi. Aku kan peminat setia Pau. Jadi kawan-kawan aku pun kena suka tengok Pau jugak.

pau oh pau. ;) i leb yiu.


Orait tengkiu baca entri kerepek ni.
Sebarang kesalahan kesilapan dalam ayat-ayat aku, yang terkasar bahasa, mintak maap awai-awai.

Take care korang.
Jaga Iman, Jaga Solat.
Sekian, wassalam.

Salam ikhlas,

Norzayani binti Norhamshah
7 Mei 2014 / 7 Rejab 1435 H
1.01 PM


Glosari (Kamus Yani)

Fevret - Kegemaran

Datsuwai - Kerana itulah

Bestfren - Kawan baik

Kerepek - sama dengan Merepek

Daebak - Hebat

Amenda - Apa benda

Hayam - Ayam

6 comments:

  1. Akak makan pau pun tak buang kulit Yani... baru pagi tadi breakfast Pau Ayam emmm dapnya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe, eh akak geng kite la...
      wahhh sedapnya makan pau ayam...jelesnye yaniiii... :)

      Delete
  2. Pau bestmas mmg terbaikkkk..haha

    Sila layan tag saya ini ye..huhu

    http://thisni3zahata.blogspot.com/2014/05/liebster-award-nomination.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, yee, setuju2..

      oke ni sat g kami jawab... =)

      Delete
  3. Replies
    1. Hehehe kite geng... give me five! :D

      Delete