Wednesday, May 21, 2014

Mangkuk Tingkat Vs Bento

Assalamualaikum w.b.t

Hurm tajuk entri tak boleh belah kan. Mangkuk tingkak, eh tingkat vs Bento.
Ini semua gara-gara kawan aku si Ina ni lah, dia bengang dengan aku sebab bagi henpon free dalam whatsapp sekali tiga biji, terus dia menyeru nama mangkuk tingkat!

Haih, sudahlah aku pergi kerja hari ini hanya "berbentokan" ikan kembung asam pedas dua hekor, jadi memang tak bermangkuk tingkat lah aku hari ini. Tak cukup masa pagi tadi. (Hehh Yani, apesal kau tak mahu cakap kau malas?) Haha...

Hoke, sebut pasal mangkuk tingkat, apa yang korang bayangkan?
Haha haruslah korang bayangkan mangkuk bertingkek-tingkek, yang mengandungi nasi, lauk seperti sayur dan lauk berkuah, tak kisahlah ayam ke ikan. Itu minimum 3 tingkek la kan. Kalau korang nak bawak lebih je ye terpulang.

ini mangkuk tingkek moden ya anak-anak...


Tradisional dan antik kan kotak pemikiran aku, orang zaman sekarang nak pergi kerja, mana ada bawak bekal. Orang makan kat luar lah yani oi!

ni mangkuk tingkat antik kebabomm~


Tapi tahukah anda? Rakyat di negara Jepun nun, mereka sangat rajin untuk menyediakan set "Bento" buat anak-anak dan suami terchenta!
Kasih sayang boleh mengalir melalui masakan tau! Jadi jangan pandang rendah pada kuasa "bekal,bento,dan mangkuk tingkek".

Tapi kalau nak ceghita pasal bento ni, punyalah kreatif orang Jepun ni sewaktu menyediakan bekalan makanan untuk anak-anak, suami mahupun untuk diri mereka sendiri. Tak percaya?

Nah, tengok sendiri, hasilnya...

lappy..kau hada?

banyak sungguh buah-buahan. sedap!

comel kan? nak makan pun sayang~

haha, ni saja nak tunjuk, inilah muka panda tertelan tapai basi. tragis kan. =D
Hehe, santek! Memang santek kan? Comel kiut miut tiut la.

Tapi walau aku kagum dengan 'penjenamaan' bento ini, mangkuk tingkek tetap di hatiku.
Tekak aku, tekak jawa, eh jawa ke aku? Eh ayah aku jawa, so aku memang jawa la kan. Tapi jangan cakap jawa dengan aku, aku tak tau dan tak faham. Maaf ye, haha.

Ini kerana mangkuk tingkek memang daebak sebab kau tengok lah lauk pauk yang ada di dalamnya.
Aduiii bisa-bisa aja aku boleh pengsan menangis meraung kerana sedap! (Yani, kau jangan nak ber'drama' princess pulak kat sini. Huh~)

Tak percaya? Nah, aku belanja gambar lauk dalam mangkuk tengkek,

haaa tengok lauk fevret aku, peria oh peria!

ini apa? nasi briyani eh? sedap nampaknya.

menyelerakan bukan?
Haaa, jadi kesedapan makanan yang terhidang di dalam bento dan mangkuk tengkek tidak dapat disangkal lagi oleh pemikiran moden kita.

Apa dia??????? Malu nak bawak bekal???
Tak molah begitu, banyak sangat kelebihannya kalau bawak bekal dari beli makanan luar ni.

1) Dijamin bersih, dan halal. Bonus kasih sayang isteri dan ibu mengalir di dalam makanan tersebut!

2) Anda boleh berjimat. Kumpul duit, simpan kat tabung Haji.

3) Andalah orang yang paling bertuah. Kenapa? Sebab isteri atau ibu anda sedang membuat pengorbanan yang bukan semua wanita sanggup nak buat.

4) Anda tak payah susah payah fikir nak makan lauk apa bila ke kedai makan. Biar isteri atau ibu anda yang pening memikirkan nak bagi anda makan apa. (Haha kejam nya aku...)

Oke dah, cukuplah tu empat keistimewaan, kelebihan. Kang mengarut pulak aku tulis.

So tema keseluruhannya dekat sini, marilah kita membawa bekal dari rumah.
Tak kisahlah hang nak 'berbento' ke, 'bermangkuk tingkek' ke. Best woo, jimat. Tapi kalau sekali sekali nak makan kat luar boleh je. Kot lah tetiba isteri demam ke, hang paksa jugak dia buat sediakan bento atau mangkuk tingkek, hang memang mintak senduk ke kepala lah kan. Haha...

Oke dah, sekian dulu untuk entri hari ini.
Salam Satu Mangkuk Tingkek dan Salam Satu Bento. Kikiki.

Terima kasih sudi baca entri kiut ini. Haha, kiut ke? Chehhh.

Take care korang. Jangan tinggal solat dengan sengaja tau, nanti Allah marah.

Kbai, Assalamualaikum.

Sincerely,


Norzayani Binti Norhamshah
21 Mei 2014 / 21 Rejab 1435H
1.21 PM

2 comments:

  1. Comey pulak makanan yg disediakan dalam bento tu kan.. ni buat anak2 semangat nak makan kan.. kalau akak kena sedia camni rupanya utk anak akak.. mau bangun pukul 4 pagi sebab nak deco camtu kan Yani .. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. comey kan kak kan...
      harus gigih kalau nak buat cemtu utk anak2...haha...
      buat yg simple2 pun xpe...hias dengan buah2an... (",)

      Delete